Рейтинг успішності інтернет-провайдерів-2015

Незважаючи на дестабілізацію ситуації в країні і втрату Криму, кількість абонентів у головних провайдерів зросла

За підсумками 2014 року ринок фіксованого широкосмугового доступу (ШСД) до інтернету продовжив зростати. Незважаючи на війну в двох східних областях України і втрату Кримського півострова, кількість абонентів у восьми з десяти найбільших компаній України збільшилася.

Рейтинг интернет-провайдеров Украины по итогам 2014 года
Фото Shutterstock

За даними консалтингової групи Expert & Consulting (E&C), десятка найбільших інтернет-провайдерів збільшила кількість своїх абонентів на 238 000 осіб. Це практично вдвічі нижче за показники 2013 року, коли зростання абонентської бази склало 458 000 користувачів. Лідером списку залишається компанія «Укртелеком», незважаючи на втрату понад 40 000 активних абонентів. Друге і третє місця в списку, як і раніше, займають компанії «Київстар» і «Воля».

Абонентська база, тисяч користувачів

Компанія 2013 2014 Абсл. зм. Віднос. зм.
«Укртелеком» 1646,5 1604 -42,5 -2,50%
«Київстар» 779,9 833,9 54 6,90%
«Воля» 584,2 600,3 16,1 2,70%
«Тріолан» 256,7 286 29,3 11,40%
«Датагруп» 183,2 220 36,8 20%
Vega 157,9 146,8 -11,1 -7%
«Тенет» 132 153,3 21,3 16,10%
«Фрегат» 119 218,2 99,2 83,30%
«Ланет» 104 126 22 21,10%
«Фрінет» 98 111,1 13,1 13,30%

Головною причиною уповільнення зростання стала фактична втрата двох областей і Криму. У Донецькій і Луганській областях проходить АТО, кількість активних абонентів суттєво впала, припливу нових користувачів немає. Хоча провайдери, за можливості, продовжують надавати послуги в проблемному регіоні.

Прес-служба Vega запевнила Forbes, що оператор продовжує забезпечувати зв'язок у тих регіонах, де це технічно можливо і не загрожує життю співробітників компанії: «Для них (жителів зони АТО − Forbes) зараз особливо важливо підтримувати спілкування з рідними і близькими, мати доступ до інформації та оперативного виклику екстрених служб», − додали у Vega.

У Криму вести бізнес українські провайдери вже не можуть: «Київстар», наприклад, у регіоні втратив 30 000 абонентів. Оператор Vega недорахувався ще близько 13 000 абонентів. Ці втрати оператору вдалося компенсувати угодою з «МТС-Україна» на початку квітня 2015 року. З кримськими мережами оператори вчиняли по-різному: одні фіксували збитки і закривали, інші продавали місцевим провайдерам і йшли з ринку.

На чому зростали

Продовжити розвиток вдалося за рахунок двох факторів: природного зростання і скуповування дрібніших компаній. Наразі точки насичення ринку ще немає, проникнення Інтернету досить низьке. Провайдери активно це використовують для залучення нових клієнтів. За словами Сергія Шишкіна, директора з маркетингу дніпропетровського провайдера «Фрегат», тільки за рахунок природного зростання вдалося залучити до 25 000 нових клієнтів. Цьому сприяє вихід у нові регіони і зручні умови підключення.

Святослав Горбань, директор з маркетингу компанії «Київстар», також заявив про збільшення кількості абонентів виключно за рахунок природного зростання: ШСД до інтернету в провайдера представлений у 130 містах по всій Україні. Горбань запевняє, що зростати за рахунок поглинання дрібних провайдерів не вигідно:

«На жаль, більшість мереж фіксованого інтернету в Україні технічно застаріли і не можуть забезпечувати високі стандарти якості. Купівля локальних мереж потягне за собою додаткові витрати − на міграцію в єдині біллінгові та IT-системи, на адаптацію стандартів обслуговування тощо. У підсумку, простіше побудувати свою мережу, ніж купити вже існуючу».

Шишкін підтверджує слова Горбаня: «Адаптація нових мереж займає багато часу: купуєш провайдера − а в нього замість обладнання «сміття». До того ж, багато проблем через зведення всіх біллінгових мереж в одну». Та все ж зростання за рахунок поглинань широко практикується на українському ринку.

Наприклад, той же «Фрегат» у 2014 році об'єднався з іншим великим провайдером − «Мегалінк». Це дозволило наростити клієнтську базу відразу на 45 000 осіб і довести загальну кількість до майже 220 000 осіб. За словами Шишкіна, в майбутньому компанія продовжить скуповувати конкурентів, але поки що займається адаптацією раніше куплених гравців.

Керівник E&A Анатолій Фроленков підтверджує, що скуповування дрібніших операторів є мало не головним методом росту топових гравців: «Консолідація ринку за рахунок M&A − це ключовий тренд останніх років. Але цей тренд відповідає швидше за перерозподіл ринку і зростання першої десятки компаній».

ARPU

На початку 2015 року багато операторів вже почали розсилати користувачам ШСД повідомлення про підвищення цін на свої послуги. Наприклад, оператор «Фрінет» оголосив про збільшення вартості абонентської плати на 20%. «Ми спостерігаємо, що частина операторів вже змінили ціну на свої послуги у бік підвищення, більшість задекларували такі плани», − підтверджує тенденцію Фроленков.

Втім, боротьба за абонента за допомогою цінника все ще триває. «Київстар» у 2014 році представив низку регіональних тарифів, в яких ціни на надання послуг були знижено.

У Vega також підтвердили, що наразі ціни залишаються на колишньому рівні. Збільшувати доходи провайдери намагаються за рахунок надання додаткових послуг у вигляді телебачення, антивірусів і доступу до баз контенту. Ще один варіант − комплексні послуги: «Ми вважаємо, що в сформованих умовах важливо допомогти клієнтам оптимізувати витрати за рахунок комплексних пропозицій − інтернет, телебачення, мобільний зв'язок в єдиному пакеті», − розповів Горбань.

У середньому ж рівень ARPU за останній рік по ринку зростав. Вище за інших піднялися провайдери «Тріолан», «Ланет» і Vega.

Ціни на свої послуги провайдери змушені піднімати через залежність від іноземного обладнання. Різка девальвація гривні також призведе до того, що дрібні населені пункти залишаться без ШСД. За словами прес-служби Vega, будувати нові мережі сьогодні абсолютно не вигідно: «окупатися вони будуть невиправдано довго».

Дані щодо ARPU Forbes надала консалтингова група Expert & Consulting (E&C), їх розрахунки включають лише послуги з широкосмугового доступу. Дані не є публічною інформацією за домовленістю учасників ринку, але є в розпорядженні редакції.

Загрози 3G немає

На початку 2015 року три найбільших мобільних оператори України отримали права на будівництво 3G мережі в Україні. Вже 23 квітня оператори підписали договір про конверсію частот із військовими структурами. Справжній швидкісний бездротовий інтернет в містах-мільйонниках повинен з'явитися восени цього року.

«МТС-Україна» вже продала свій ШСД-бізнес компанії Vega. Всі кошти буде спрямовано на розгортання 3G по Україні, тому що керівництво провайдера бачить в цьому головний потенціал. «Всі зусилля компанії будуть спрямовані на мобільний зв'язок і швидкісний доступ до мережі», − повідомила представник «МТС-Україна» Вікторія Рубан раніше.

«Суттєвого переходу користувачів з сегменту фіксованого інтернету на бездротовий в найближчий рік побоюватися не варто − абоненти, швидше за все, користуватимуться двома послугами. Звичайно, з'явиться сегмент, який буде користуватися тільки мобільним інтернетом, але найближчим часом його розмір буде незначним», − розповідає Анатолiй Фроленков.

З подібною ситуацією погоджуються і представники інших провайдерів: «Справжній 3G буде запущено в Україні ще нескоро. Це ж роки будівництва і вкладень грошей в інфраструктуру. Користувачам інтернет потрібен зараз», − підсумував Сергій Шишкін із «Фрегату».

Абоненти, тисяч підключень ARPU
2013 2014 Дельта Бали % Бали 2013 Розмір, бали динаміка в %, бали Всього
«Ланет» 104 126 22 6 21,10% 9 61,79 9 9 8,25
«Тріолан» 256,7 286 29,3 7 11,40% 5 58,58 10 10 8
«Фрегат» 119 218,2 99,2 10 83,30% 10 40,09 2 6 7
«Тенет» 132 153,3 21,3 5 16,10% 7 55,97 7 8 6,75
«Датагруп» 183,2 220 36,8 8 20% 8 100 4 1 5,25
«Фрінет» 98 111,1 13,1 3 13,30% 6 57,31 6 5 5
«Воля» 584,2 600,3 16,1 4 2,70% 3 42,11 3 7 4,25
«Київстар» 779,9 833,9 54 9 6,90% 4 44,59 1 2 4
Vega 157,9 146,8 -11,1 2 -7% 1 73,29 8 3 3,5
«Укртелеком» 1646,5 1604 -42,5 1 -2,50% 2 49,88 5 4 3

Компанії з максимальним значенням кожного з чотирьох показників присвоювалося 10 балів, і далі по низхідній до 1 бала за найнижчий показник. Загальний результат вираховувався як просте арифметичне середнє по всіх параметрах.

За підсумками 2014 року, перше місце належить провайдеру «Ланет». Наростивши клієнтську базу більш ніж на 20 000 абонентів і суттєво покращивши показники ARPU (друге місце в рейтингу), провайдер зібрав найбільше балів − 8,25. У 2013 році «Ланет» також зайняв першу сходинку в рейтингу Forbes. Два роки поспіль друге місце утримує провайдер «Тріолан». Трійку лідерів замикає дніпропетровський провайдер «Фрегат»: істотно наростивши базу клієнтів за минулий рік, компанія зуміла збільшити APRU майже на 30%.

Останні місця займають «Укртелеком» і Vega, які через захоплення Криму втратили істотну кількість абонентів. Щоправда, вже в 2015 році Vega повернула частину користувачів завдяки угоді; провайдер також планує збільшувати базу за рахунок подальших поглинань. Низькі показники у провайдерів «Київстар» і «Воля». На позиції «Київстар» вплинуло слабке збільшення середнього доходу з користувача, тоді як «Воля» збільшила базу абонентів лише на 16 000 осіб.

1«Укртелеком»

«Укртелеком»
«Укртелеком»

Через важку ситуацію на Південному Сході України й анексію Кримського півострова «Укртелеком» втратив майже 50 000 абонентів. Утім, провайдер, який належить компанії СКМ Ріната Ахметова, є лідером у географічному аспекті: послугами «Укртелекому» можна користуватися більш ніж у 1400 населених пунктах по всій Україні.

У найближчого конкурента – компанії «Київстар» – цей показник удесятеро менший. Більше того, саме «Укртелеком» є одним із небагатьох провайдерів, який дає можливість підключити ШСД у маленьких містах і селах. Як і інші оператори, ARPU провайдер підвищуватиме за рахунок продажу додаткових послуг. Зокрема телебачення та послуги «Інтерактивне ТБ».

2«Київстар»

«Київстар»
«Киевстар»

2014 року компанія «Київстар» втратила близько 30 000 абонентів у Криму. Але за рік цю втрату вдалося перекрити активним зростанням на материковій Україні. Так, на кінець 2014 року «Київстар» обслуговував 813 000 домогосподарств, що на 7% більше, ніж у IV кварталі 2013 року.

Паралельно зростав і виторг від підрозділу ШСД: лише за рік удалося заробити 443 млн грн, що на 4% більше, ніж роком раніше. На відміну від багатьох конкурентів, «Київстар» надає перевагу природному зростанню, а клієнтів залучає завдяки доступним пакетним послугам і бонусам. Побудувати одну з найбільших мереж в Україні «Київстар» зумів усього за 5 років.

3«Воля»

«Воля»
«Воля»

Компанія «Воля» 2014 року продовжила попередню стратегію розвитку – крім природного зростання, збільшувати базу через купівлю малих провайдерів. Наприклад, у грудні 2014 року «Воля» придбала «Асава-Сервіс» у Фастові.

Але війна і втрата Криму далися взнаки: 1 липня 2014 року «Воля» припинила роботу на півострові. Взимку того ж року провайдер згорнув діяльність у Донецьку та Макіївці. Події у країні й економічний спад негативно позначилися і на іншому бізнесі компанії – кабельному телебаченні, де «Воля» є одним із лідерів: втрата Криму позбавила операторів 0,25 млн потенційних абонентів цієї послуги.

4«Тріолан»

«Тріолан»
«Триолан»

Компанія «Тріолан» посіла перше місце за швидкістю збільшення ARPU, зумівши розширити базу своїх абонентів майже на 30 000. При цьому більш як половина витрат оператора припадає на валюту, а отже, навіть за збільшення доходу компанія знизила власну рентабельність.

Нарощувати абонентську базу вдається за рахунок пакетних послуг: «Тріолан» надає своїм абонентам кабельне телебачення без додаткової плати.

5«Датагруп»

«Датагруп»
«Датагруп»

Компанія і далі активно розвивається на своєму головному ринку – корпоративному. За рік кількість активних абонентів зросла більш ніж на 35 000.

2014 року в компанії змінилося керівництво: Олександра Данченка, який очолював «Датагруп» із моменту її заснування, було обрано народним депутатом України від партії «Самопоміч».

Його місце посів Максим Смілянець, який до цього був заступником Данченка. Незважаючи на кризу в країні, дохідну частину компанії вдалося збільшити, хоча чистий збиток становив понад 50 млн гривень. У компанії заявили, що такі цифри спричинені нестабільністю в країні.

6Vega

Vega
Vega

Компанія Vega, яка, як і «Укртелеком», є частиною холдингу СКМ Ріната Ахметова, через анексію Криму втратила близько 13 000 абонентів. Повертати базу взялися через скупівлю провайдерів на материковій частині України.

У березні 2014 року придбали житомирського провайдера MyLanPlus, а восени – «Белнет» в Одесі. Уже 2015-го купили частину бізнесу «МТС-Україна». Прес-служба компанії повідомила Forbes, що наразі тривають переговори про поглинання ще з кількома регіональними операторами.

7«Тенет»

«Тенет»
«Тенет»

Провідний інтернет-провайдер України в Одеській та Миколаївській областях. «Тенет» покриває не тільки великі міста, а й маленькі населені пункти, зокрема й села. Представники компанії повідомили, що серед абонентів дуже популярні пакетні послуги та цифрове телебачення TENET-TV.

8«Фрегат»

«Фрегат»
«Фрегат»

Регіональний провайдер ШСД у Дніпропетровській області торік зріс майже на 100 000 абонентів. Досягти цього вдалося як через розширення географії та природне зростання, так і завдяки злиттю з меншими гравцями.

Зокрема з компанією «Мегалінк», яка додатково принесла в базу 40 000 абонентів. Директор з маркетингу Сергій Шишкін розповів Forbes, що однією з головних проблем на ринку є демпінг серед деяких великих гравців, що заважає загальному розвиткові бізнес-напрямку.

9«Ланет»

«Ланет»
«Ланет»

Компанія «Ланет» 2014 року активно нарощувала і базу абонентів, і середній чек абонента. У підсумку компанія вже два роки поспіль лідирує в рейтингу провайдерів 

10«Фрінет»

«Фрінет»
«Фринет»

Компанія «Фрінет» активно зростає в Києві та в низці інших українських регіонів. За 2014 рік кількість абонентів збільшувалася на понад 1000 абонентів на місяць природним шляхом.

2015 року темпи зростання збереглися. Компанія однією з перших підвищила ціни на вартість своїх послуг, але при цьому зберегла якість: отримати технічну підтримку можна в будь-який час доби без тривалого очікування.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Бізнес
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Роль особистості в (банківській) історії: на що впливає перша особа банку?
Хто і як керує найбільшими фінустановами країни
Не як у людей: що в Україні заважає іноземним інвесторам
Однорічні дозволи на перебування в країні, неможливість репатріації капіталу, погана англійська мова і так далі
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 1
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Vladislav Doppler
Vladislav Doppler — 17.02.2017, 13:09

Киевстар - один из худших интернет провайдеров на территории Украины, вышедший в топ по количеству пользователей только за счет банальной монополизации. Если вы хотите пользоваться провайдером, который на все ваши проблемы будет отвечать "заявками", которые рассматриваются от 1 дня и до нескольких месяцев - вперед. Если вы хотите звонить в колл центр и говорить с людьми, чей мозг не больше горошины, а объем известной им информации займет не больше одной ладони - то вам сюда, отличный выбор. И не забудьте, что киевстар всегда заботиться о своей прибыли и никогда не вернет вам средства за дни, когда интернет не работал, а если и вернет, то сделает всё, чтобы вы не могли распорядится этими средствами - к примеру вернет вам их в последние дни месяца, в котором вы интернетом не пользовались, но так как снимают они со счета за весь месяц и не важно в какой день был пополнен счет - то вы останетесь без средств на первое число и за пару дней в конце месяца у вас снимут как за целый месяц. Мой совет, если у вас есть выбор - то подключайтесь к любому провайдеру, кроме киевстара.

Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів