Охорона на мільйон: стартап Ajax.Systems залучив $1 млн інвестицій

Як український виробник створює охоронні системи для дому

На початку червня київський стартап Ajax.Systems залучив понад $1 млн від українського фонду SMRK. За словами СЕО проекту Олександра Конотопського, це інвестиції із серії smart-money: представники фонду допоможуть із виходом на європейський, а потім – і американський ринок. Частину отриманих коштів буде спрямовано також на розроблення нових продуктів у категорії Internet of Things.

Протягом наступних трьох років команда Ajax.Systems планує вивести на ринок до 40 нових пристроїв: охоронні системи, «розумні» ґаджети, смарт-системи для дому. Усіх їх розробляють і виготовляють в Україні. На зарубіжних ринках лише закуповують компоненти, яких у країні за прийнятною ціною не знайти. У бесіді з Forbes Конотопський, зокрема, розповів про відсутність конкуренції в Україні, створення ґаджетів усередині країни і труднощі роботи з китайськими партнерами.

Охрана на миллион: стартап Ajax.Systems привлек $1 млн инвестиций
СЕО проекту Олександр Конотопський на виробництві в Києві
Фото: Олександр Козаченко для «Forbes Україна»

В одному з приміщень київського заводу «Маяк» кипить робота. На обладнанні, яке коштує сотні тисяч доларів, роботизована рука наносить мікросхеми і транзистори на системну плату. Працівник Ajax.Systems приїжджає забирати готовий комплект раз на кілька днів, після чого відправляє його у складальний цех за декілька кварталів від Петрівки. Команда з двох десятків людей перевіряє отримані плати і збирає їх у пластикові корпуси. Провівши низку тестів на працездатність, товар пакують і відсилають у торговельні мережі. «Це спрощена схема того, як ми сьогодні виробляємо свої охоронні системи», – розповідає Forbes Олександр Конотопський, засновник компанії Ajax.Systems.

Історія проекту

Свій стартап з розроблення та виробництва охоронних систем Конотопський розпочав 2011 року. Допоміг особистий досвід: Олександр уже багато років поставляє у країну пристрої для гарантування безпеки. «У мене є успішний бізнес Secur.ua. Із нього я почерпнув ідею для початку своєї справи. На ньому ж заробив гроші для перших інвестицій у проект», – ділиться спогадами Конотопський.

На ринку пристроїв для охоронних систем здебільшого представлено два сегменти. Дешевий Китай і дорогі західні бренди. Середня ніша порожня. Її й планував зайняти Ajax.Systems. У створення стартапу було вкладено $50 000, із яких усе й почалося. «На початковому етапі було так важко, що якби ми знали, у що вплутуємося, можливо, і не почали б, – каже Конотопський. – Із Secur.ua я пішов, залишивши компанію на своїх менеджерів. Їм було куди зростати, а встигати за всім я вже не міг».

Охрана на миллион: стартап Ajax.Systems привлек $1 млн инвестиций
Інтерфейс управління охороною будинку зі смартфона
Фото: Олександр Козаченко для «Forbes Україна»

Успіх до Ajax.Systems прийшов не відразу. Продукти компанії були перспективними, і клієнти знайшлися швидко. Але через технічні проблеми пристроїв великі партії доводилося відкликати на доопрацювання. «Нам дуже пощастило з клієнтами, які нас підтримували і терпіли недоліки систем», – згадує Конотопський. Тепер продукти компанії займають перші місця за продажами у своєму сегменті. Але навіть через чотири роки перші партії нових пристроїв віддають декільком клієнтам за мінімальною ціною взамін на можливість тестування й аналізу працездатності систем у реальних умовах. За різних температур «залізо» може реагувати по-різному, і завдання Ajax – уникнути цього: усе має працювати, як годинник.

На початковому етапі було так важко, що якби ми знали, у що вплутуємося, можливо, і не почали б
Олександр Конотопський

Нині команда з 40 людей працює над створенням нового покоління ґаджетів. «Ми хочемо зробити так, щоб система могла не просто визначати загрозу, а й реагувати», – пояснює задум Конотопський. Наприклад, якщо квартиру почнуть затоплювати сусіди, датчики на стінах зможуть це визначити і не лише надіслати повідомлення на смартфон, а й відключити розетки. Так удасться уникнути загрози короткого замикання.

Наразі перші п'ять пристроїв уже готові, ще 15 – на останніх стадіях розроблення. Близько 20 поки що в планах, на рівні ідей. У підсумку має вийти повноцінний «розумний» будинок. «Розроблення пристроїв – досить трудомісткий процес. Це не той випадок, коли ти написав програму, залив її в App Store і берешся за рекламу. Надто багато факторів необхідно врахувати перед початком розроблення», – розповідає Конотопський. Кожен пристрій – це десятки постачальників, з якими необхідно обговорити замовлення, ціну, логістику. Наприклад, процесори для пристроїв Ajax.Systems замовляють у Європі, а пластик і плати везуть із Китаю.

Охрана на миллион: стартап Ajax.Systems привлек $1 млн инвестиций
Датчики руху
Фото: ajax.systems

У стартапу є власний R&D, який повністю бере на себе розроблення продукту: створюють прототип, добирають оптимальні компоненти, роблять дизайн. На основі готової конструкторської документації йде підготовка замовлення на комплектувальні. Конотопський зізнається, що частину деталей закуповують у Китаї, але це пов'язано з тим, що низка американських і європейських компаній переносить туди виробництво. «Це зручно, що всі потрібні тобі речі – за крок від тебе», – розповідає СЕО проекту про Китай. Але складання перенести в Піднебесну Ajax поки що не наважився.

Наприклад, якщо квартиру почнуть затоплювати сусіди, датчики на стінах зможуть це визначити і не просто надіслати повідомлення на смартфон, а й відключити розетки. Так удасться уникнути загрози короткого замикання

Це викликано тим, що в Китаї необхідно стежити за кожним етапом виробництва, інакше працівники можуть перевитратити компоненти чи зробити щось не так. «Для китайців немає різниці, чи вони відхилилися на 1%, чи на 10%. До того ж їм завжди потрібно все пояснювати до найменшої деталі. Якщо я попрошу зробити чорний пластик, вони зроблять його мало не сірим і потім скажуть, що це один із трьох сотень відтінків чорного. У підсумку виявиться, що винен ти сам», – пояснює Конотопський своє небажання залишати складання за кордоном.

Як результат, весь цикл складання пристроїв проходить у Києві. Компоненти наносять на друковані плати в «Маяку», далі спеціальна команда прямо в Києві все збирає воєдино і тестує. «Тримаючи контроль над виробництвом, нам удалося знизити кількість браку до менш ніж 1%. Якби це робили в Китаї, брак перевищив би 10%, а то й 20%», – каже Богдан Демчишин, керівник складального цеху. Зі зростанням замовлень частину виробництва можуть перенести в Китай, оскільки потужностей для великих замовлень у країні немає. Щоправда, з переїздом до Піднебесної буде необхідно відправити туди і свою команду, щоб вона стежила за виробництвом.

Охрана на миллион: стартап Ajax.Systems привлек $1 млн инвестиций
Процес складання охоронних пристроїв
Фото: Олександр Козаченко для «Forbes Україна»

Бізнес

Нині Ajax.Systems продає до 2–3 тисяч пристроїв щомісяця. Стартап прибутковий, але всі гроші інвестують назад у розроблення. Конотопський не розкриває обороту, але визнає, що компанія залучила понад $1 млн інвестицій від MSRK. «Ми намагаємося йти за глобальними трендами венчурного інвестування. Сьогодні все зосереджено на Internet of Things, в якому якраз і представлений Ajax. Вони розробили свій протокол передання даних, кращий за Wi-Fi і Bluetooth. Ми майже не сумнівалися, чи вкладати гроші», – розповідає Forbes Андрій Довженко, партнер фонду.

Для китайців немає різниці, чи вони відхилилися на 1%, чи на 10%. До того ж їм завжди потрібно все пояснювати до найменшої деталі. Якщо я попрошу зробити чорний пластик, вони зроблять його мало не сірим і потім скажуть, що це один із трьох сотень відтінків чорного. У підсумку виявиться, що винен ти сам
Олександр Конотопський

Із майбутніми інвесторами Конотопський познайомився на заходах клубу CEO Club. Спільні інтереси дали змогу швидко налагодити дружні стосунки з Олександром Косованом, другим партнером MSRK і успішного виробника софту Mac Paw. За словами Довженка, переговори тривали протягом шести місяців, після чого угоду було підписано.

Крім грошей, CEO стартапу планує заручиться підтримкою Косована, який раніше зумів успішно вивести на складний американський ринок продукцію Mac Paw. За словами засновника Ajax.Systems, в Україні немає конкуренції, головне – зробити якісний продукт і правильно працювати з клієнтами. У США ж конкуренція на надвисокому рівні, ринок перенасичений пропозицією. «Простий приклад: в Україні реклама в Google коштуватиме кілька гривень. У США – понад $10–20. Бюджети на роботу в нас і там – несумірні», – ділиться досвідом Конотопський.

У планах на нинішній рік – доопрацювання прототипів і підготовка до виходу на європейський ринок: із нього Ajax.Systems планує почати західну експансію. Наскоком зробити це не вийде, адже потрібно адаптувати залізо, програмне забезпечення й отримати всі сертифікати якості. «І тільки потім виходитимемо на ринок США. Для нас це головна мета на найближчі кілька років, і ми плануємо зустріти її у всеозброєнні», – підсумував Олександр Конотопський.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Бізнес
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Роль особистості в (банківській) історії: на що впливає перша особа банку?
Хто і як керує найбільшими фінустановами країни
Не як у людей: що в Україні заважає іноземним інвесторам
Однорічні дозволи на перебування в країні, неможливість репатріації капіталу, погана англійська мова і так далі
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів