Рейтинг страхових компаній-2015

Європейські корені: у першій трійці – дочки Vienna Insurance Group, Uniqa і TBIH

Forbes представляє щорічний рейтинг надійності страхових компаній. Складаючи цей рейтинг, ми прагнули допомогти клієнтам і партнерам страховиків оцінити стан ритейлових страховиків для прийняття рішення про співпрацю з тією чи іншою компанією. Як і торік, перші місця рейтингу займають дочірні підприємства міжнародних фінансових груп. Однак, якщо 2014 року йшлося про дочірніх страховиків австрійської, французька та німецької компаній, то 2015 року всі перші місця здобули компанії з австрійським і нідерландським капіталом.

Рейтинг страхових компаній
Фото Shutterstock

Як і торік, першим критерієм для потрапляння до рейтингу Forbes були зібрані премії. Ми проводили розрахунок на підставі даних ренкінгу Insurane Top за 2014 рік для компаній, валові страхові премії яких перевищують 100 млн гривень.

Також, у розрахунку ми враховували власний капітал, рівень виплат та рівень перестрахування.

Так само, як і 2014-го, до рейтингу надійності увійшли 29 найбільших компаній. Тоді як за даними Нацкомфінпослуг, ризиковий сегмент страхового ринку 2014 року формували 325 СК, проти 345 ризикових компаній – на початок 2013 року.

Якщо порівнювати з 2013 роком, обсяг валових страхових премій 2014 року скоротився на 1,89 млрд гривень, або 6,6%. Цей показник склав трохи більше 26,7 млрд гривень. «У 2014–2015 роках погіршення економічної та політичної ситуації у країні, безумовно, негативно вплинуло на стан страхового ринку. Падає купівельна спроможність – як у роздрібних, так і в корпоративних клієнтів, – що призводить до скорочення обсягу страхового ринку й кількості укладених договорів», – розповідає голова правління страхової компанії ІНГО-Україна Ігор Гордієнко.

За його словами, девальвація національної валюти, процеси в банківській сфері, заявлені збитки в зоні АТО й низка інших факторів негативно позначаються на маржинальності страхових операцій. «У низки ключових гравців ринку зросли обсяги виплат, що стимулює до більш консервативної тарифної політики і скорочення витрат. Головне завдання для всіх страхових компаній, зокрема, й нашої, – зберігати ліквідність», – розповідає Гордієнко.

Голова правління СК «Країна» Олександр Наконечний розповідає, що 2014 року страховикам довелося шукати вихід із несприятливих обставин. «Хтось закривав регіональні представництва, сподіваючись зберегти основне кадрове ядро в центральному офісі, хтось скорочував зарплатний фонд, деякі компанії були змушені скорочувати штат на третину й навіть наполовину, – говорить Наконечний. – Курсові коливання національної валюти, а за ними зростання цін, змусили українців скоротити свої витрати, перенаправити витрати на продукти й послуги першої необхідності. До таких, на жаль, поки не відносять страхування».

Рік АТО

Валові страхові виплати зросли на 413,6 млн гривень, до 5 млрд гривень. Рівень чистих страхових виплат досяг 26,3%, проти 21,2% у році 2013-му, і 24,5% за підсумками 2012 року.

За даними Нацкомфінпослуг, збільшення рівня валових виплат пов’язане зі скороченням надходжень від страхових платежів за підвищення самих виплат на 8,9%. Причому, найбільший рівень виплат спостерігається в медичному страхуванні, добровільному особистому страхуванні, обов’язковому страхуванні цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів перед третіми особами.

Глава правління ПАТ «СК «Універсальна» Олексій Музичко зазначає, що 2014 року на ринок вплинув «активний перерозподіл ринку на користь компаній, які в період кризи мають стійке фінансове становище, достатню ліквідність і спроможні якісно врегульовувати страхові випадки і виплати, а також фактичне банкрутство й відхід із ринку багатьох великих гравців в автострахуванні».

Ігор Гордієнко додає, що важливим випробуванням для ринку 2014 року стало «зростання збитковості, пов’язане із більш ніж двократною девальвацією гривні щодо долара, яке призвело до необхідності перегляду деяких умов страхування й до більш консервативних оцінок ризиків, які приймаються на страхування».

За даними Гордієнка, насамперед ці зміни торкнулися страхування КАСКО, медичних витрат і деяких інших видів, де є вплив на величину збитку валютних коливань. «Наприклад, наша компанія оплатила низку великих збитків, пов’язаних із зоною АТО», – говорить страховик.

Як і передбачав Forbes рік тому, 2014 року страховики зіткнулися з безпрецедентними умовами – від революції й війни, які мали підстьобнути попит на низку страхових продуктів із боку корпоративного сегмента, до скорочення споживчої активності через негативний стан економіки. Також, на ринок впливало очікуване в найближчому майбутньому перепідпорядкування сегмента від регулятора Нацкомфінпослуг – Національному банку України, де вже готується відповідний департамент. Що ж із цього вийшло?

Учасники рейтингу 

На першому місці в рейтингу Forbes – страхова компанія «Княжа Vienna Insurance Group». Згідно з даними Агентства з розвитку інфраструктури фондового ринку України, 89,9% акцій страховика належать VIENNA INSURANCE GROUP AG Wiener Versicherung Gruppe. На другому місці – компанія «Уніка», 92,2%-ний пакет акцій якої контролює UNIQA internationale Beteiligungs-Verwaltungs GmbH (Відень). Третє місце здобула «Українська страхова група», а зараз належить на 92% TBIH Financial Services Group N.V. із Нідерландів. 

Чотири страхові компанії не увійшли до рейтингу через високий рівень перестрахування, що може свідчити або про участь компанії у схемах, або про роботу з великими ризиками, що притаманно для корпоративного сегменту, але не для ритейлу. До рейтингу не потрапили «ХДІ Страхування», які віддали в перестрахування 74,85%; «Дніпроінмед», який перестрахував 100,42% від премій; «Бусин», який працює з великими ризиками, зокрема, авіаційними (рівень перестрахування – 88%) і компанія «Надійна», з показником перестрахування в понад 91,89%.

Також, до рейтингу не увійшла страхова компанія «Лема», яка раніше була одним із найпомітніших учасників фінансового сектору. Засновник і акціонер компанії Сергій Чернишов трагічно загинув взимку 2015 року.

Торішні учасники топ-3 рейтингу страховиків Forbes – «АХА Страхування» і «Allianz Україна» – за підсумками 2014 року посіли, відповідно, 8 і 14 місця в рейтингу. З 24 місця на 12 піднялася компанія «Іллічівське», яка входить до СКМ.

Як і рік тому, два останні місця в рейтингу розділили одна з найстаріших страхових компаній країни АСКА й компанія «Альянс».

Рейтинг надійності страхових компаній

Компанія

Боргове навантаження

Ліквідність

Рівень виплат

Приріст премій

Приріст капіталу

Входження до МФГ

Рівень перестрахування

Коеф. фінансової стійкості

Підсумковий бал

Рейтинг

«Княжа»

2

2

3

4

4

4

3

2

3,10

B

«Уніка»

1

1

4

4

3

4

3

2

3,00

B

«Українська страхова група»

1

3

4

3

1

4

2

2

2,95

B

«Універсальна»

2

1

3

4

3

3

4

3

2,85

B

«PZU Україна»

1

1

3

4

3

4

4

1

2,85

B

«Просто-страхування»

3

4

4

2

4

2

1

3

2,85

B

«Інгосстрах»

4

4

3

2

4

1

3

4

2,80

B

«АХА Страхування»

2

2

4

2

3

4

1

3

2,80

B

«Провідна»

3

3

4

2

4

2

1

3

2,70

B

Utico

4

4

2

3

3

1

3

4

2,70

B

«Інго Україна»

2

2

4

2

3

2

4

2

2,65

B

«Іллічівське»

2

2

3

4

4

1

4

2

2,60

B

«Європейський страховьй альянс»

3

2

3

3

3

1

4

3

2,55

С

«Allianz Україна»

1

1

3

3

1

4

3

1

2,50

С

«Скайд»

4

3

1

3

3

1

4

4

2,45

С

СГ ТАС

3

2

3

3

3

1

2

3

2,35

С

«Перша»

1

2

2

4

3

1

4

2

2,25

С

«Альфа Страхування»

3

4

1

2

4

2

1

3

2,25

С

«Нафтогазстрах»

4

2

1

4

2

1

1

4

2,10

С

«Домінанта» 

4

3

1

1

4

1

3

4

2,10

С

УПСК

3

4

1

2

3

1

1

4

2,05

С

УОСК

2

2

2

2

3

1

4

2

2,05

C

«Брокбізнес»

3

3

1

1

4

1

2

4

1,90

С

«Арсенал Страхування»

2

2

2

2

4

1

1

2

1,80

D

ВУСО

4

2

1

2

2

1

1

4

1,80

D

«Оранта»

3

1

2

2

3

1

1

3

1,75

D

«Країна»

3

2

2

1

3

1

1

3

1,75

D

«Альянс»

4

1

1

1

4

1

1

4

1,60

D

«Аска»

1

1

2

2

2

1

1

2

1,45

D

Рівень А – «надійний»; B – «стабільний»; C – «задовільний»; D – «поганий».

Методика рейтингу страхових компаній Forbes.ua

Рейтинг страхових компаній – інформаційний проект, спрямований на комплексне оцінювання страхових компаній, найбільших за обсягом страхових зборів в Україні. Рейтинг враховує найважливіші фактори фінансової стійкості та ділової активності страхових компаній, які можна розрахувати на основі публічної інформації.

Об’єкт рейтингу – страхові компанії, сума валових зборів яких за 2014 рік перевищує або дорівнює 100 млн гривень.

Предмет рейтингу – привабливість страхових компаній для власників рухомого й нерухомого майна, що визначається кількісно як загальна сума балів факторів привабливості – від 1 до 4, зважених на важливість кожного фактора – коефіцієнт у діапазоні від 0 до 1.

Якісно привабливість страхових компаній виражається рейтинговою категорією групи страхових компаній – A, B, C або D, що залежить від суми загального заліку. Водночас головне значення має рейтингова категорія страхової компанії, а не її порядковий номер у таблиці.

Періодичність рейтингування: щороку після публікації компаніями річної фінансової звітності.

Джерела даних: окремі показники фінансової звітності страхових компаній, відображені у формах фінансової звітності (Ф) і розділах звітності, підготовленої згідно з Розпорядженням Держфінпослуг № 39 від 03.02.2004 р. (Р), анкетування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу.

Для визначення фактора «Рівень іноземної підтримки» використовується офіційна інформація АРІФРУ про власників істотної участі СК, дані інформаційних агентств «УНІАН», «Українські новини», «Інтерфакс-Україна», дані Forbes, а також відповіді страхових компаній в Анкеті СК.

Обґрунтування вибору факторів привабливості страхових компаній для клієнтів

Під час підготування методики рейтингу враховуються такі фактори, що визначають привабливість страхових компаній із погляду клієнтів:

1. Боргове навантаження.

2. Ліквідність страхової компанії.

3. Рівень виплат.

4. Приріст страхових премій.

5. Приріст власного капіталу страхової компанії.

6. Входження СК до міжнародної фінансової групи (міжнародної страхової компанії).

7. Рівень перестрахування.

8. Коефіцієнт фінансової стійкості (автономії) СК.

Експертна рада Forbes.ua визначила рівень важливості кожного із запропонованих факторів через присвоєння ваг-множників, сума яких дорівнює одиниці.

За наявного рівня прозорості страхового ринку представлена нижче методика розрахунку факторів максимально адекватно відображає комплексну привабливість страхових установ для клієнтів.

Фактори та формули розрахунку

Розрахунок значень рейтингових факторів

Фактор Показник Формула* Вага фактора
1 Боргове навантаження Співвідношення зобов’язань до капіталу (Зобов’язання/КАП) *100%

0% – 75% 4б

75% – 150% 3б

150% – 250% 2б

>250% 1б

0.1
2 Ліквідність Співвідношення високоліквідних активів до зобов’язань  (Високоліквідні активи/зобов’язання)*100%

>150% 4б

80% – 150% 3б

30% – 80% 2б

<30% 1б

0.15
3 Рівень виплат Співвідношення виплат у звітному періоді до валових премій попереднього періоду (Виплати(t) /
П(t-1)) *100%

45% – 60% 4б

30% – 45% 3б

20% – 30% або 60% – 70% 2б

5% – 20% або 70% – 80% 1б

<5% або >80% 0б

0.2
4 Приріст страхових премій Співвідношення приросту премій у звітному періоді до премій попереднього періоду ((П – П (t-1) ) /
П (t-1) )*100%

>20% 4б

0% – 20% 3б

(-20%) – 0% 2б

< (-20%) 1б

0.15
5 Приріст капіталу Співвідношення приросту капіталу у звітному періоді до капіталу попереднього періоду ((КАП – КАП (t-1) ) /
КАП (t-1) )*100%

>20% 4б

0% – 20% 3б

(-20%) – 0% 2б

< (-20%) 1б

0.05
6 Входження до міжнародної фінансової групи Власники: іноземна корпоративна структура; фізична особа-нерезидент; резиденти України

– входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у розвиненій країні, іноз. власники володіють контрольним пакетом 4б

– входить до міжнародної фінансової групи, іноз. власники володіють міноритарним пакетом 3б

– входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у країні, що розвивається 2б

– не має іноземних власників 1б

0,2
7 Рівень перестрахування Співвідношення частки премій, переданих перестраховикам, до валових премій ПереСтр(t) / П) *100%

25% – 40% 4б

15% – 25% або 40% – 50% 3б

5% – 15% 2б

<5% або 50% – 60% 1б

0,1
8 Коефіцієнт фінансової стійкості Співвідношення власного капіталу до підсумку балансу пасивів компанії (Власн. КАП/ПАСИВ) *100%

>60% 4б

40% – 60% 3б

20% – 40% 2б

<20% 1б

0,05
Загальний залік Сума балів факторів, зважених на відповідні ваги ЗагЗал  = 1,00

* – умовні позначення, використані у формулах, означають:

Зобов’язання – сума поточних і довгострокових зобов’язань страхової компанії;

КАП – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань;

КАП (t-1) – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань за попередній звітний період;

Високоліквідні активи – гроші та їх еквіваленти;

Виплати (t) – страхові виплати компанії за звітний період;

П (t-1) – зібрані страхові премії за попередній до звітного період;

П – зібрані страхові премії за звітний період;

ПереСтр (t) – частка премій, переданих у перестрахування за звітний період;

Власн. КАП – власний капітал;

ПАСИВ – підсумок балансу пасивів компанії.

Кожному фактору, перед тим, як зважити на його важливість, присвоюється бал від 1 до 4. Бали залежать від діапазону, у який потрапляє значення показника, що відображає кількісний вміст фактора.

Наприклад, якщо фактор «Рівень виплат» понад 50%, то такій страховій компанії присвоюється найбільший бал за цей фактор – 4.

Якщо ж він лежить у діапазоні від 40% до 50% – 3 бали.

Якщо значення показника перебуває в діапазоні від 20% до 40% – 2 бали.

Якщо рівень виплат становить від 10% до 20%, страхова компанія отримує 1 бал.

Якщо значення показника менше 10% – 0 балів.

Згодом отриманий бал множиться на вагу фактора. Для фактора «Рівень виплат», наприклад, вага фактора становить 0,2.

Сума загального заліку для кожної страхової компанії розраховується через додавання чисел, отриманих від множення балів на вагу кожного фактора. Чим більше значення загального заліку, тим привабливішою є страхова компанія для клієнтів.

Визначення рейтингової категорії

Рейтингова таблиця будується за допомогою ранжування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу, у порядку спадання суми їхнього загального заліку – ЗагЗал.

Після цього, залежно від діапазону, у який потрапляє кожна страхова компанія, виділяються чотири рейтингові групи СК. Групам присвоюється категорія у вигляді латинських букв A, B, C або D.

Критерії присвоєння рейтингових категорій

Значення суми загального заліку – ЗагЗал Рейтингова категорія Зміст категорії
від 3,4 до 4,00 A  Високий рівень привабливості для клієнтів
від 2,6 до 3,39 B  Середній рівень привабливості для клієнтів
від 1,81 до 2,59 C  Задовільний рівень привабливості для клієнтів
від 1,00 до 1,8 D  Низький рівень привабливості для клієнтів

Методика Рейтингу може бути частково змінена в розрахунковій частині чи доповнена новими факторами з урахуванням динаміки показників діяльності страхового ринку, а також унаслідок підвищення рівня розкриття фінансової інформації страховими компаніями України. Тому кожен новий Рейтинг має супроводжуватися критичним переглядом методики рейтингування автостраховиків, яка в разі виявлення невідповідностей новим реаліям повинна адекватно коригуватися.

Від редакції:

Головне значення має рейтингова категорія групи страхової компанії – A, B, C або D, а не її порядковий номер у таблиці. Редакція й автори рейтингу не відповідають за рішення третіх осіб, ухвалені винятково на основі цього рейтингу.

Рейтинг має виключно інформаційний характер. Він відображає лише думку редакції щодо рівня привабливості страхових компаній на основі фінансової звітності. Рейтинг не можна розглядати як рекомендацію для вибору страхових продуктів.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Бізнес
Кадрова дилема: чи може Андрій Коболєв звільнити Марка Роллінза
Як на вимогу ДФС «Нафтогазу» розірвати контракт із головою «Укрнафти»
Вдала оренда: оцінка Airbnb може перевищити $30 млрд
Сервіс з оренди житлових приміщень готується залучити новий транш
Костянтин Лежнін: «Держава використовує елементи монополізму на користь своїх банків»
Заступник голови УкрСиббанку BNP Paribas Group – про конкуренцію з держбанками і плюси роботи НБУ
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
52% за Brexit: британці підтримали вихід із ЄС
52% за Brexit: британці підтримали вихід із ЄС
Рішення Об’єднаного королівства про вихід із Євросоюзу сколихнуло світові ринки
«Приват» державного значення: чим ризикує НБУ?
«Приват» державного значення: чим ризикує НБУ?
На ПриватБанк припадає половина всього рефінансування, виданого фінансовим установам України
На сторожі стабільності: як інновації допомагають вистояти під час кризи і війни
На сторожі стабільності: як інновації допомагають вистояти під час кризи і війни
Українські інвестори та підприємці здатні розв’язувати проблеми з озброєнням, екологією й обмеженістю енергоресурсів
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Костянтин Лежнін: «Держава використовує елементи монополізму на користь своїх банків»
Костянтин Лежнін: «Держава використовує елементи монополізму на користь своїх банків»
Заступник голови УкрСиббанку BNP Paribas Group – про конкуренцію з держбанками і плюси роботи НБУ
Що відбувається з банкінгом VIP-класу
Що відбувається з банкінгом VIP-класу
Підсумки дослідження «Бізнес Private Banking в Україні-2015»
М'ясна експансія: чи зможе Україна торгувати з Китаєм продукцією тваринництва
М'ясна експансія: чи зможе Україна торгувати з Китаєм продукцією тваринництва
І які бар'єри стоять на шляху українських товарів у КНР