Повний вперед: Uber незабаром запускає мережу в Україні

Першим містом, де почне роботу новий сервіс виклику таксі, стане Київ
Повний вперед: Uber незабаром запускає мережу в Україні

Вранці 4 грудня західний інтернет облетіла чергова новина про стартап Uber. Після отримання більш ніж $2 млрд нових інвестицій, оцінка сервісу зросла до нечуваних $62,5 млрд. У підсумку Uber став дорожчим за компанії рівня Ford, Time Warner і навіть eBay, з виторгом, який у десятки разів перевищує сервіси з виклику таксі.

Втім, для українців цього ж дня ще цікавішу новину озвучив заступник Міністра інфраструктури України Володимир Омелян. У себе на Facebook він повідомив, що був присутнім на зустрічі з представниками компанії Uber, яка незабаром може почати свою роботу в Україні.

У розмові з Forbes Омелян додав, що зустріч мала здебільшого ознайомчий характер. Представники сервісу розпитували про законодавство, конкуренцію, сплату податків. Також заступник міністра зазначив, що жодних пільг в Uber не просили. «Сприяння їм не потрібно», − додав заступник міністра інфраструктури.

Якщо все піде за планом, то запуститися в Україні сервіс може вже до кінця місяця. «Uber − одна з найвідоміших технологічних компаній, яка змінює уявлення про таксі в 67 країнах світу. Ми можемо стати 68-ю», − зазначив заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов.

На запуск до кінця року вказує і тимчасова зайнятість майбутнього керівника українського офісу Uber − Аркадія Вершебенюка. Своє призначення він підтвердив виданню, а також додав, що «в найближчі тиждень-два буде дуже багато роботи». До цього Вершебенюк працював консультантом у консалтинговій компанії Egon Zehnder. Крім того, він викладає консалтинг і стратегічний менеджмент у Київській школі економіки.

Привіт, Україно

У сусідніх з Україною країнах сервіс Uber працює вже досить давно. Приміром, у столиці РФ він стартував близько двох років тому. Чому так довго готувався вихід на український ринок? Однією з причин стало тривале очікування запуску 3G. Замовлення автомобіля й оплата поїздки проходять через мобільний додаток, а для його повноцінної роботи потрібен швидкісний інтернет. Лише віднедавна три українських мобільних оператори покрили мережею 3G весь Київ, що і зробило можливим запуск сервісу.

Столиця України якраз і буде першим містом, де Uber почне свою роботу. Потім у планах вихід на всі міста-мільйонники − Харків, Дніпропетровськ, Одесу, Львів. Чи буде заходити Uber у міста з меншою чисельністю населення – поки що не повідомляється.

Ознайомлене з розвитком ситуації джерело повідомило Forbes, що сервіс може бути запущено в будь-який момент, хоча підготовка ризикує затягнутися і до січня 2016-го. Зараз компанія відбирає водіїв, перевіряє ліцензії, страховки й автомобілі: для роботи в Uber потрібно мати авто не старше 3-5 років.

Сервіс Uber в світі пропонує кілька варіантів машин за викликом: дешевий Uber X/Pop, звичайний Uber з автомобілями середнього класу і Uber Black з авто представницького класу. У деяких країнах також є Uber Suv для перевезення шести чоловік (замість стандартних чотирьох) і Uber Lux з дорогими автомобілями рівня Mercedes S-класу (назви для кожної категорії можуть відрізнятися залежно від країни). В Україні спочатку буде працювати тільки звичайний Uber з машинами середнього цінового сегмента комфорт-класу.

Прощайте кеш, розбитий Lanos і хамство

Чимало людей у соціальних мережах негативно зустріли інформацію про запуск Uber в Україні. Згадувалися недавні протести в Парижі, під час яких водії традиційних таксопарків блокували дороги, вимагаючи в уряду заборонити роботу сервісу. Тут варто внести ясність у деякі моменти.

У Парижі протестували виключно проти одного виду Uber − Uber Pop. В рамках цього напрямку з софтом сервісу на дороги виходили водії без ліцензій, за рахунок чого вони пропонували доступніші тарифи і перетягували на себе клієнтів. В результаті Uber Pop у місті закрили, тоді як всі інші варіанти для поїздок доступні, сервіс продовжує працювати.

У деяких містах проти Uber виступають через несплату податків, про що встигли повідомити і представникам місцевих державних органів. На своїй сторінці в Facebook директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку й автомобільних перевезень Роман Хміль зазначив, що в Україні Uber виступатиме податковим агентом і відповідно – буде платити податки. Для країни, в якій 99% ринку таксі перебуває в тіні, це хороші новини.

Останнього вдасться досягти за рахунок повної відмови від готівки. В Uber всі транзакції проходять виключно через мобільний додаток, до якого користувач прив'язує свою банківську карту. Готівки на руки водій не отримує, а зароблені ним кошти перераховуються на карту з певними інтервалами (раз на кілька днів/тиждень).

Від запуску Uber повинні виграти як водії, так і пасажири. Останні, приміром, можуть розраховувати на подачу автомобіля відповідного класу і в належному стані: старі чи некондиційні авто заборонятимуться. Згідно з правилами сервісу, якщо авто не потраплятиме в заявлений сегмент, водієві можуть відмовити у співпраці. Кожному таксисту можна ставити оцінки: коли середній бал падає нижче 4-х, кількість замовлень у нього різко знижується, що впливає на заробіток. Це мотивує водія поводитися під час поїздки більш ввічливо.

Водії, у свою чергу, також мають систему захисту від неприємних пасажирів − та ж система оцінки, яка діє за тим же принципом: якщо у людини низький бал, за нею просто не будуть приїжджати. За свої послуги сервіс стягує комісію, яка коливається від 5 до 20%. Ще один бонус для водіїв Uber − вища вартість поїздки. За попередніми даними, ціни на послуги Uber в Україні будуть дещо вищими за середні по ринку.

На думку Віталія Дятленка, засновника популярного сервісу таксі за викликом Uklon, у великих містах є люди, що готові платити дорожче за поїздку в авто комфорт-класу. «Є велика кількість людей, для яких важлива якість поїздки, а не ціна», – зазначив Дятленко. За його словами, саме такі клієнти можуть залишити сервіс, обравши послугу конкурента.

Незвичайний підхід

Особливість Uber полягає не тільки в тому, що система працює виключно через мобільний додаток, але і в схемі розрахунку поїздки. Українці звикли, що диспетчер називає єдину суму за посадку і кілометраж, яку й потрібно в кінці заплатити.

Тоді як в Uber пасажир платить за посадку, а далі тарифікація йде окремо за кілометраж і окремо за час, проведений у дорозі. Іншими словами, якщо машина потрапила в затор, пасажир змушений буде оплачувати простій. За рахунок цього поїздка може обійтися дорожче, ніж зазвичай, і стати неприємним сюрпризом у вигляді великого списання з банківського рахунку. «Для багатьох це може стати стоп-фактором. Погодьтеся, важко сидіти в автомобілі в очікувані вердикту ціни, маючи на карті певну суму грошей», – додав Дятленко.

Ще один мінус Uber, з яким можуть зіткнутися його українські користувачі, − мала кількість підключених машин. Це характерно для всіх міст, де сервіс тільки починає працювати. На початку кількість автомобілів не буде співставною з можливостями того ж сервісу Uklon, тому чекати машину можна буде більше 10 хвилин. Вирішувати проблему, на думку CEO Uklon, в Uber будуть стандартним для себе способом – доплатою водіям і бонусами. «Це дозволить швидко наповнити базу водіїв», – уточнив Дятленко. Щоправда, на його думку, саме довгий час очікуння у перший час може зіграти проти Uber. 

Добрий знак

Незважаючи на неоднозначну репутацію сервісу Uber, його прихід у країну вважається позитивним моментом. Найдорожчий стартап у світі починає працювати в Україні навіть на тлі слабкої місцевої валюти і тривалої кризи. Це хороший сигнал для великих міжнародних брендів, вважають близькі до переговорів експерти. «Я лише додав − повний вперед!» − резюмував підсумки зустрічі із запуску Uber в Україні Володимир Омелян.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Бізнес
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Роль особистості в (банківській) історії: на що впливає перша особа банку?
Хто і як керує найбільшими фінустановами країни
Не як у людей: що в Україні заважає іноземним інвесторам
Однорічні дозволи на перебування в країні, неможливість репатріації капіталу, погана англійська мова і так далі
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
Експортні міфи, або Як підкорити Велику Китайську стіну
Експортні міфи, або Як підкорити Велику Китайську стіну
Ринок КНР дуже привабливий для експортерів усього світу, продукція яких сьогодні китайському споживачеві здається набагато цікавішою, ніж українська