Повний вперед: Uber незабаром запускає мережу в Україні

Першим містом, де почне роботу новий сервіс виклику таксі, стане Київ
Повний вперед: Uber незабаром запускає мережу в Україні

Вранці 4 грудня західний інтернет облетіла чергова новина про стартап Uber. Після отримання більш ніж $2 млрд нових інвестицій, оцінка сервісу зросла до нечуваних $62,5 млрд. У підсумку Uber став дорожчим за компанії рівня Ford, Time Warner і навіть eBay, з виторгом, який у десятки разів перевищує сервіси з виклику таксі.

Втім, для українців цього ж дня ще цікавішу новину озвучив заступник Міністра інфраструктури України Володимир Омелян. У себе на Facebook він повідомив, що був присутнім на зустрічі з представниками компанії Uber, яка незабаром може почати свою роботу в Україні.

У розмові з Forbes Омелян додав, що зустріч мала здебільшого ознайомчий характер. Представники сервісу розпитували про законодавство, конкуренцію, сплату податків. Також заступник міністра зазначив, що жодних пільг в Uber не просили. «Сприяння їм не потрібно», − додав заступник міністра інфраструктури.

Якщо все піде за планом, то запуститися в Україні сервіс може вже до кінця місяця. «Uber − одна з найвідоміших технологічних компаній, яка змінює уявлення про таксі в 67 країнах світу. Ми можемо стати 68-ю», − зазначив заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов.

На запуск до кінця року вказує і тимчасова зайнятість майбутнього керівника українського офісу Uber − Аркадія Вершебенюка. Своє призначення він підтвердив виданню, а також додав, що «в найближчі тиждень-два буде дуже багато роботи». До цього Вершебенюк працював консультантом у консалтинговій компанії Egon Zehnder. Крім того, він викладає консалтинг і стратегічний менеджмент у Київській школі економіки.

Привіт, Україно

У сусідніх з Україною країнах сервіс Uber працює вже досить давно. Приміром, у столиці РФ він стартував близько двох років тому. Чому так довго готувався вихід на український ринок? Однією з причин стало тривале очікування запуску 3G. Замовлення автомобіля й оплата поїздки проходять через мобільний додаток, а для його повноцінної роботи потрібен швидкісний інтернет. Лише віднедавна три українських мобільних оператори покрили мережею 3G весь Київ, що і зробило можливим запуск сервісу.

Столиця України якраз і буде першим містом, де Uber почне свою роботу. Потім у планах вихід на всі міста-мільйонники − Харків, Дніпропетровськ, Одесу, Львів. Чи буде заходити Uber у міста з меншою чисельністю населення – поки що не повідомляється.

Ознайомлене з розвитком ситуації джерело повідомило Forbes, що сервіс може бути запущено в будь-який момент, хоча підготовка ризикує затягнутися і до січня 2016-го. Зараз компанія відбирає водіїв, перевіряє ліцензії, страховки й автомобілі: для роботи в Uber потрібно мати авто не старше 3-5 років.

Сервіс Uber в світі пропонує кілька варіантів машин за викликом: дешевий Uber X/Pop, звичайний Uber з автомобілями середнього класу і Uber Black з авто представницького класу. У деяких країнах також є Uber Suv для перевезення шести чоловік (замість стандартних чотирьох) і Uber Lux з дорогими автомобілями рівня Mercedes S-класу (назви для кожної категорії можуть відрізнятися залежно від країни). В Україні спочатку буде працювати тільки звичайний Uber з машинами середнього цінового сегмента комфорт-класу.

Прощайте кеш, розбитий Lanos і хамство

Чимало людей у соціальних мережах негативно зустріли інформацію про запуск Uber в Україні. Згадувалися недавні протести в Парижі, під час яких водії традиційних таксопарків блокували дороги, вимагаючи в уряду заборонити роботу сервісу. Тут варто внести ясність у деякі моменти.

У Парижі протестували виключно проти одного виду Uber − Uber Pop. В рамках цього напрямку з софтом сервісу на дороги виходили водії без ліцензій, за рахунок чого вони пропонували доступніші тарифи і перетягували на себе клієнтів. В результаті Uber Pop у місті закрили, тоді як всі інші варіанти для поїздок доступні, сервіс продовжує працювати.

У деяких містах проти Uber виступають через несплату податків, про що встигли повідомити і представникам місцевих державних органів. На своїй сторінці в Facebook директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку й автомобільних перевезень Роман Хміль зазначив, що в Україні Uber виступатиме податковим агентом і відповідно – буде платити податки. Для країни, в якій 99% ринку таксі перебуває в тіні, це хороші новини.

Останнього вдасться досягти за рахунок повної відмови від готівки. В Uber всі транзакції проходять виключно через мобільний додаток, до якого користувач прив'язує свою банківську карту. Готівки на руки водій не отримує, а зароблені ним кошти перераховуються на карту з певними інтервалами (раз на кілька днів/тиждень).

Від запуску Uber повинні виграти як водії, так і пасажири. Останні, приміром, можуть розраховувати на подачу автомобіля відповідного класу і в належному стані: старі чи некондиційні авто заборонятимуться. Згідно з правилами сервісу, якщо авто не потраплятиме в заявлений сегмент, водієві можуть відмовити у співпраці. Кожному таксисту можна ставити оцінки: коли середній бал падає нижче 4-х, кількість замовлень у нього різко знижується, що впливає на заробіток. Це мотивує водія поводитися під час поїздки більш ввічливо.

Водії, у свою чергу, також мають систему захисту від неприємних пасажирів − та ж система оцінки, яка діє за тим же принципом: якщо у людини низький бал, за нею просто не будуть приїжджати. За свої послуги сервіс стягує комісію, яка коливається від 5 до 20%. Ще один бонус для водіїв Uber − вища вартість поїздки. За попередніми даними, ціни на послуги Uber в Україні будуть дещо вищими за середні по ринку.

На думку Віталія Дятленка, засновника популярного сервісу таксі за викликом Uklon, у великих містах є люди, що готові платити дорожче за поїздку в авто комфорт-класу. «Є велика кількість людей, для яких важлива якість поїздки, а не ціна», – зазначив Дятленко. За його словами, саме такі клієнти можуть залишити сервіс, обравши послугу конкурента.

Незвичайний підхід

Особливість Uber полягає не тільки в тому, що система працює виключно через мобільний додаток, але і в схемі розрахунку поїздки. Українці звикли, що диспетчер називає єдину суму за посадку і кілометраж, яку й потрібно в кінці заплатити.

Тоді як в Uber пасажир платить за посадку, а далі тарифікація йде окремо за кілометраж і окремо за час, проведений у дорозі. Іншими словами, якщо машина потрапила в затор, пасажир змушений буде оплачувати простій. За рахунок цього поїздка може обійтися дорожче, ніж зазвичай, і стати неприємним сюрпризом у вигляді великого списання з банківського рахунку. «Для багатьох це може стати стоп-фактором. Погодьтеся, важко сидіти в автомобілі в очікувані вердикту ціни, маючи на карті певну суму грошей», – додав Дятленко.

Ще один мінус Uber, з яким можуть зіткнутися його українські користувачі, − мала кількість підключених машин. Це характерно для всіх міст, де сервіс тільки починає працювати. На початку кількість автомобілів не буде співставною з можливостями того ж сервісу Uklon, тому чекати машину можна буде більше 10 хвилин. Вирішувати проблему, на думку CEO Uklon, в Uber будуть стандартним для себе способом – доплатою водіям і бонусами. «Це дозволить швидко наповнити базу водіїв», – уточнив Дятленко. Щоправда, на його думку, саме довгий час очікуння у перший час може зіграти проти Uber. 

Добрий знак

Незважаючи на неоднозначну репутацію сервісу Uber, його прихід у країну вважається позитивним моментом. Найдорожчий стартап у світі починає працювати в Україні навіть на тлі слабкої місцевої валюти і тривалої кризи. Це хороший сигнал для великих міжнародних брендів, вважають близькі до переговорів експерти. «Я лише додав − повний вперед!» − резюмував підсумки зустрічі із запуску Uber в Україні Володимир Омелян.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Бізнес
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Успішні ігри: фінську студію Supercell оцінили в $10,2 млрд
Понад 84% компанії викупив китайський холдинг Tencent
«Приват» державного значення: чим ризикує НБУ?
На ПриватБанк припадає половина всього рефінансування, виданого фінансовим установам України
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
На сторожі стабільності: як інновації допомагають вистояти під час кризи і війни
На сторожі стабільності: як інновації допомагають вистояти під час кризи і війни
Українські інвестори та підприємці здатні розв’язувати проблеми з озброєнням, екологією й обмеженістю енергоресурсів
У зоні ризику: Фідобанку пророкують банкрутство
У зоні ризику: Фідобанку пророкують банкрутство
Як і чому банківський ринок України може втратити ще одного гравця
Київський банкрут: банк «Хрещатик» оголошено неплатоспроможним
Київський банкрут: банк «Хрещатик» оголошено неплатоспроможним
Акціонери залишили фінустанову без підтримки. Міськадміністрація Києва вимагає втручання правоохоронців
Зима під санкціями: кому дісталася основна частина пасажиропотоку Україна – Росія
Зима під санкціями: кому дісталася основна частина пасажиропотоку Україна – Росія
І як українська сторона зуміла компенсувати відсутність російського ринку
Зараз на головній
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
52% за Brexit: британці підтримали вихід із ЄС
52% за Brexit: британці підтримали вихід із ЄС
Рішення Об’єднаного королівства про вихід із Євросоюзу сколихнуло світові ринки
Філософія менеджменту: вічно наздоганяючи Японію
Філософія менеджменту: вічно наздоганяючи Японію
Творець брендів Panasonic, Technics і National Коносуке Мацусіта – про те, які компанії пануватимуть на ринку нашої країни через 20 років
Ядерний ренесанс: чому атомну енергетику ще рано списувати в утиль
Ядерний ренесанс: чому атомну енергетику ще рано списувати в утиль
Україні на тлі світового пожвавлення будівництва АЕС час подбати про розроблення програми розвитку ядерного енергопромислового комплексу в рамках загальноенергетичної стратегії країни