Без оголошеної цінності: в Одеському порту було змінено директора

Навіщо «портовика» зняли на користь екс-директора «Укрпошти»
Без оголошеної цінності: в Одеському порту було змінено директора

Цього тижня колективу ДП «Одеський морський торговий порт» представлять нового керівника, яким стане виходець із Вінниці, в минулому ─ директор «Укрпошти» Ігор Ткачук. Геннадій Жуков, який очолював ДП з липня 2013 року, написав заяву про звільнення за власним бажанням. Але сам він в коментарі Forbes дав зрозуміти, що це рішення не було його особистою ініціативою. Міністр інфраструктури Володимир Омелян зазначив, що призначення відбулося за рекомендацією з Кабміну. Навіщо на Грушевського лобіюють «свою» людину в Одеський порт, якщо незабаром повинен бути обраний новий менеджер держпідприємства за процедурою відкритого конкурсу?

Інформація про те, що Одеський порт очолив Ігор Ткачук, з'явилася в ЗМІ в п'ятницю, 16 вересня. Мінінфраструктури та ДП «Одеський морський торговий порт» поки що не публікували офіційних повідомлень з цього приводу. У порту повідомили, що очікують виходу на роботу та подання нового топ-менеджера колективу у вівторок або середу. Сам Ігор Ткачук сказав Forbes, що буде готовий прокоментувати своє призначення 1 жовтня. Міністр інфраструктури побічно підтвердив призначення, проте повідомив, що висловитися докладніше зможе наступного тижня.

Геннадій Жуков керував підприємством з моменту початку портової реформи, в ході якої кожен порт було розділено на адміністративну і «стивідорну» складові. Трудовий шлях Жукова щільно пов'язаний з навколопортовою діяльністю: він народився у м. Вилкове, кар'єру розпочав на Одеському судноремонтному заводі «Україна», а потім 23 роки працював в службі флоту ОМТП, в тому числі її начальником. Співрозмовники Forbes називають його частиною «плеяди менеджерів Васькова» (Юрія Васькова ─ колишнього директора порту, а також екс-заступника міністра інфраструктури ─ Forbes). Васькова в свою чергу прийнято вважати послідовником «батька» Одеського порту, ще одного його екс-начальника, а нині почесного президента Миколи Павлюка.

Васькова і Павлюка в порту вважають досвідченими менеджерами з прогресивними поглядами, які завжди могли відстояти інтереси підприємства перед регуляторними органами та відрізнялися досить ліберальними поглядами на приватну власність. Микола Павлюк підтвердив, що він дійсно три роки тому рекомендував Мінінфраструктури розглянути кандидатуру Жукова на посаду директора порту. Сьогодні він був стриманим в оцінці результатів його діяльності. «Не можу сказати, що він відпрацював добре. Особливих досягнень немає. Останнім часом йому сильно заважали внутрішні конфлікти з профспілками», ─ сказав Павлюк.

Всі питання, чому я пішов, ─ до міністра Володимира Омеляна
Геннадій Жуков, екс-директор Одеського порту

Керівник однієї з двох профспілок порту Ігор Ткачук, судячи з відкритих даних його біографії, досвіду в портовій індустрії не має. Останнє його місце роботи ─ ДП «Укрпошта», яким він керував з грудня 2014 по липень 2016 року. Закінчення його каденції було пов'язано з тим, що на посаду директора ДП було проведено відкритий конкурс, в результаті якого переміг Ігор Смілянський ─ менеджер із західною освітою і досвідом роботи у великих міжнародних корпораціях. До «Укрпошти» Ткачук багато років поспіль ─ з 2002 року і донині ─ був депутатом Вінницької міськради. Також працював у Вінниці головою Профспілки перевізників. За даними нардепа Сергія Лещенка, Ткачук входить в орбіту депутатів, близьких до Володимира Гройсмана.

Без объявленной ценности: в Одесском порту сменили директора
Контейнерний термінал на території Одеського морського торгового порту
Фото УНІАН

Як розповів Forbes Геннадій Жуков, заяву про своє звільнення він написав 13 вересня після розмови з Володимиром Омеляном. «Всі питання, чому я пішов ─ до нього», ─ повідомив він. При цьому він підкреслив, що підстав для невдоволення його роботою у Мінінфраструктури бути не повинно. «Фінплан ми виконували і перевиконували. За 8 місяців по доходах ─ на 14% від проекту плану. Те, що не було зроблено ─ хіба що план щодо капінвестицій, але тут не наша вина. Кабмін досі не затвердив фінплан підприємства, а також не прийняті необхідні для інвестицій законопроекти», ─ зазначив Жуков.

Одеський морпорт за 8 місяців цього року скоротив перевалку вантажів на 2%, проте протягом року темпи падіння перевалки істотно скоротилися, та й у порівнянні з загальногалузевим показником ─ мінус 10,2% до аналогічного періоду минулого року ─ цей результат виглядає непогано. «Призначення відбулося в дуже непростих умовах», ─ тільки й сказав у відповідь на запитання Forbes міністр Володимир Омелян.

Чиї інтереси сьогодні можуть перетинатися в Одеському порту? Сам Жуков запевняє, що на підприємстві не було конфліктів навколо власності, і йому не відомо про лобіювання чиїхось інтересів щодо активів ДП «ОМТП».

Але є й інші думки з цього приводу. «Порт ─ це вже не порт, а базар, який здає в оренду прилавки», ─ вважає заступник гендиректора Асоціації міжнародних експедиторів Олександр Захаров. За його словами, вся стивідорна діяльність знаходиться в оренді у приватних підприємств. Захаров також вважає, що Жукову не вдалося стати ефективним керівником для Одеського порту. «Це менеджер старої команди, вони без корупції не бачать своєї діяльності на держпідприємствах. Таких потрібно прибирати з галузі», ─ каже він.

У 2015 році дохід порту склав близько 750 млн гривень при чистому прибутку майже 400 млн гривень. За 8 місяців цього року чистий прибуток, за даними підприємства, склав 250 млн гривень. Основний дохід порт отримує від експлуатації портофлоту ─ одного з найбільших і найефективніших в Україні.

Порт ─ це вже не порт, а базар, який здає в оренду прилавки
Олександр Захаров, заступник гендиректора Асоціації міжнародних експедиторів

Портофлот налічує 35 одиниць техніки, в цьому підрозділі працює 350 осіб ─ третина співробітників порту, і він приносить 80-85% доходів, розповів Жуков. Після звільнення з посади начальника він очолив портофлот, свій профільний напрям. Ще один актив, який може становити інтерес для різних бізнес- і політичних груп, ─ комплекс колишнього судноремонтного заводу «Україна». Він сьогодні працює як підрозділ порту, ремонтує судна портофлоту, має свою причальну лінію і доки.

Одеський морський торговельний порт належить до числа тих підприємств, керівників яких, згідно з постановою Кабміну, потрібно вибирати на відкритих конкурсах. Такий конкурс стосовно ОМТП поки що не запущено, однак може стартувати в найближчій перспективі. Тому керувати підприємством Ігор Ткачук буде з уточненням «в.о.» Ще один стратегічний напрям портової реформи ─ приватизація стивідорної діяльності, про що не втомлюються говорити керівники країни на всіх рівнях.

Примітно, що для Ткачука повторюється ситуація з «Укрпоштою», де він прийшов буквально напередодні конкурсного відбору й мав передавати справи перед виходом ДП в нову, «відкриту» еру. Втім, не виключено, що в ході нових конкурсів посади будуть набагато менш цікавими для менеджерів-іноземців, адже МЕРТ тепер практикує включення в умови конкурсу наявність українського громадянства на момент підписання контракту. А це означає, що конкуренція на таких конкурсах буде нижчою, і в Ігоря Ткачука є всі шанси на успішне проходження відбору ─ адже на той час у нього в активі вже буде і профільний досвід.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Бізнес
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Роль особистості в (банківській) історії: на що впливає перша особа банку?
Хто і як керує найбільшими фінустановами країни
Не як у людей: що в Україні заважає іноземним інвесторам
Однорічні дозволи на перебування в країні, неможливість репатріації капіталу, погана англійська мова і так далі
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів