Розбіглися: навіщо українські фармкомпанії скуповують невеликі активи за кордоном

Цьогоріч «Фармак» придбав дистриб’ютора в Польщі, а корпорація «Артеріум» – виробника в Словенії
Розбіглися: навіщо українські фармкомпанії скуповують невеликі активи за кордоном
Фото Shutterstock

Великі українські фармацевтичні компанії почали освоювати закордонні ринки. З початку року лідер аптечних продажів компанія «Фармак» купив дистриб’ютора в Польщі, а корпорація «Артеріум» Костянтина Жеваго – виробника в Словенії. Експерти вважають, що компанії вже досягли своєї стелі в Україні й тепер розширюються за рахунок суміжних ринків. Однак для зміцнення позицій у нових країнах компаніям необхідно буде витратити значні кошти на маркетинг.

Ваш вихід

Про те, що лідер фармацевтичного ринку України – «Фармак» – придбав польського дистриб’ютора Kotkowski Wierzbicki Wegrzyn sp. z o.o., стало відомо наприкінці лютого. Подробиці угоди не розголошувалися. У «Фармак» лише зазначили, що таке партнерство дозволить реалізувати експортну стратегію щодо виведення препаратів на ринки ЄС.

Дистриб’ютор KWW зареєстрований у вересні 2015 року й реалізує біологічно активні домішки, дитяче харчування й ліки.

Джерело, знайоме з умовами угоди, розповіло Forbes, що польського дистриб’ютора було оцінено в суму приблизно 6 млн євро. «Kotkowski – не великий гравець на ринку. Договір передбачає доплату продавцеві, у разі якщо дистриб’ютор за визначений період часу вийде на певні показники. Йдеться про невелику суму», – говорить співрозмовник Forbes.

Про купівлю корпорацією «Артеріум» фармкомпанії Marifarm у Словенії в першій декаді серпня повідомив продавець – банк Novi KBM. Останньому словенське підприємство перейшло за борги в розмірі 17,5 млн євро, пише видання Večer. За його ж інформацією, «Артеріум» заплатив за Marifarm 6,8 млн євро. Однак, до кінця не зрозуміло, українська компанія придбала 100% пакета акцій або тільки контрольну частку. У повідомленні Novi KBM «Артеріум» вказується як стратегічний інвестор.

Свого портфеля ліків у Marifarm немає. Компанія випускає препарати на замовлення інших фармвиробників. Потужність заводу дозволяє на рік виробляти до 400 тонн ліків рідкої форми й пакувати 750 млн таблеток.

Компанії досягли на рідному ринку частки, близької до максимальної, для їхнього продуктового портфеля. Швидко вивести на ринок новий препарат, який би дав істотний імпульс продажу – неможливо
Іван Глушков, заступник гендиректора STADA CIS

Нагадаємо, раніше «Артеріум» уже робив спроби придбати актив у країнах ЄС. У 2011 році корпорація претендувала на купівлю польської Polfa Warszawa, яка у 2010 році посідала 16-е місце з продажу ліків. Однак угода так і не відбулася. «Артеріум» не пройшов інвестиційний конкурс, поступившись за пропозицією умов іншим претендентам.

У компаніях «Фармак» та «Артеріум» на запит Forbes на момент виходу матеріалу не відповіли.

Зазначимо, раніше у «Фармак» заявляли про плани до 2020 року досягти обсягу продажу в $1 млрд, скоротивши частку продажу на вітчизняному ринку з 80% до 60% загального обсягу. Водночас збільшивши частку експорту до 35%. 2013 року обсяг продажу фірми «Фармак» на закордонні ринки становив 16,5%. В «Артеріум», за даними сайту компанії, частка експорту в доході компанії становить 25%.

Експортні перспективи

Розбіглися: навіщо українські фармкомпанії скуповують невеликі активи за кордоном
Фото Shutterstock

«Фармак» та «Артеріум» досягли своєї межі розвитку в Україні, тому вихід на закордонні ринки шляхом придбання активів цілком зрозумілий, кажуть експерти. «Компанії досягли на рідному ринку частки, близької до максимальної, для їхнього продуктового портфеля. Швидко вивести на ринок новий препарат, який би дав істотний імпульс продажу – неможливо», ─ каже заступник гендиректора STADA CIS Іван Глушков. У такій ситуації найбільш очевидний крок ─ вихід на суміжні ринки, додає він.

У 2015 році за обсягом аптечних продажів «Фармак» посідав перше місце, «Артеріум» ─ четверте, йдеться в звіті галузевого порталу apteka.ua. За даними компанії «Бізнес-кредит», на «Фармак» припадає 4,61% аптечних продажів, а на «Артеріум» ─ 2,81%. Всього в минулому році через українські аптеки було продано препаратів у сумі 42,6 млрд гривень (1,64 млрд євро; по курсу НБУ на 30 грудня 2015 року).

Для участі в державних програмах, наприклад, реімбурсації, необхідно довести якість препарату. Це довгий і витратний процес для ліків тих виробників, які не відомі на ринку
Кшиштоф Седлецький, глава представництва Astellas в Україні

Фармринок сусідніх країн досить великий і зможе прийняти додаткових гравців. Наприклад, за даними компанії IMS Health, обсяг фармринку Польщі в 2015 році склав 34,3 млрд злотих (8,01 млрд євро), що на 7,3% більше показників 2014 року. Іван Глушков зазначає, що українські виробники зможуть «відкусити» частку на нових ринках за рахунок більш привабливої ціни ліків. «В Україні слабка національна валюта, а також порівняно недорога робоча сила», ─ пояснює банальні переваги вітчизняного виробника експерт.

Однак для виведення препаратів в інші країни компаніям доведеться витратити значні кошти на маркетинг, зізнається голова представництва Astellas в Україні Кшиштоф Седлецький. За його словами, дистрибутор ─ хороший канал продажів, але тільки якщо препарат відомий і його купують.

«Для участі в державних програмах, наприклад, реімбурсації, необхідно довести якість препарату. Це довгий і витратний процес для ліків тих виробників, які не відомі на ринку», ─ робить висновок Кшиштоф Седлецький.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Бізнес
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Роль особистості в (банківській) історії: на що впливає перша особа банку?
Хто і як керує найбільшими фінустановами країни
Не як у людей: що в Україні заважає іноземним інвесторам
Однорічні дозволи на перебування в країні, неможливість репатріації капіталу, погана англійська мова і так далі
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів