Отримали, зберегли, поїхали: Tesla Motors купує SolarCity

Більша частина акціонерів підтримала угоду, незважаючи на попередню критику
Отримали, зберегли, поїхали: Tesla Motors купує SolarCity

Увечері 21 листопада стало офіційно відомо, що акціонери компаній Tesla Motors і SolarCity прийшли до взаємної угоди: найближчим часом почнеться процес поглинання. Автомобільному виробнику це обійдеться в $2,1 млрд, хоча обидві компанії все ще залишаються збитковими. Ілон Маск, як засновник Tesla Motors і член ради директорів SolarCity, впевнений: синергія від злиття дасть неймовірний ефект вже в найближчому майбутньому. Як мінімум, такий план є у підприємця в голові.

Початок процесу

Широка публіка про підготовку операції дізналася лише наприкінці літа, коли преса почала активно обговорювати потенційне злиття. Вперше ж ідея з'явилася у Маска ще в лютому минулого року. А в високосний день ─ 29 лютого ─ Маск скликав спеціальне зібрання акціонерів, на якому розповів про свої устремління на майбутнє. Тоді його план сприйняли досить скептично, багато хто взагалі не поставився до ідеї мільярдера всерйоз. Акціонерів зачіпав той факт, що Маск не налагодив нормальне виробництво Model X, але вже ставить перед собою новий виклик.

Але як тільки процес було запущено, SolarCity відразу обріс кількома потенційними покупцями. Незважаючи на той факт, що компанія протягом свого існування залишалася збитковою, увагу Tesla Motors підігрів до неї інтерес інших учасників ринку. Вперше про потенційну операцію повідомили 21 липня, а вже до кінця місяця топ-менеджери зустрілися з двома представниками сторонніх компаній. В сукупності, як повідомляють джерела, керівництво SolarCity проводило попередні переговори з представниками семи компаній. Але вибір зупинили на Tesla Motors.

Підводні камені

Основна причина, чому інвестори довго не погоджувалися на операцію, ─ збитковість обох компаній. Через наполеонівські плани Маска компанії постійно зривають терміни, випуск автомобілів відкладається, ракети запускаються пізніше заявленого. Це підриває фінансовий стан компанії і підприємця, яким залишатися на плаву допомагають додаткові вливання від друзів (на зразок мільярдера Ларрі Пейджа) і підтримка з боку держави (Tesla Motors отримує величезні фінансові преференції, в тому числі й пільги на купівлю машин, що робить їх більш привабливим вибором). SolarCity, яку, до речі, заснували двоюрідні брати Маска, також підтримували на плаву інвестори і постійний випуск облігацій.

Але підприємець знайшов вірний важіль впливу. Ним стала презентація незвичайного продукту ─ дахи Solar Roof, які схожі на звичайну черепицю, але по суті це сонячні елементи. Велика презентація привернула масу журналістів, яким Ілон Маск окреслив своє бачення майбутнього: будинок повинен стати автономним виробником енергії, яка буде зберігатися в уже існуючих Powerwall, а потім використовуватися для зарядки електричного автомобіля. «Створювати кожен із цих елементів окрема компанія не може», ─ зазначав підприємець. Через місяць після презентації 85% акціонерів Tesla Motors (не рахуючи Маска) і 99% акціонерів SolarCity підтримали поглинання.

Разом ─ більше грошей

У ході агітації за поглинання Ілон Маск не раз вказував на точки дотику Tesla Motors і SolarCity. Наприклад, без допомоги останньої не вдасться створити Solar Roof, а ось зберігати енергію вміє Powerwall від Tesla Motors. Причому, компанія вже його виробляє. Як приклад дві компанії навіть здійснили великий проект ─ переведення на сонячні панелі цілого острова.

Експеримент провели на острові Тау в Американському Самое. Населення ─ трохи більше 600 чоловік. Раніше для подачі енергії жителі використовували солярку. SolarCity встановили понад 5300 сонячних панелей, а Tesla Motors ─ 60 великих установок Powerpacks для збереження енергії. Як результат, енергії вистачить на всіх протягом трьох днів без сонця. І що найважливіше ─ це чиста енергія.

Як приклад дві компанії навіть здійснили великий проект ─ переведення на сонячні панелі цілого острова

Експерти оцінюють позитивний результат від спільної роботи двох компаній в $150 млн щороку. А обмін технологіями дозволить зробити їх дешевшими і доступнішими. Наприклад, за попередніми даними дах із Solar Roof обійдеться в $70 000, але Маск запевнив, що на майбутньому заводі «Гігафабрика» цю технологію зможуть зробити дешевшою. А саму фабрику завантажать замовленнями не тільки Tesla Motors, а й SolarCity. Продукти ж останньої почнуть продавати в двох сотнях магазинів Tesla по всьому світу: вони чудово поєднуються між собою. Сам Маск вірить, що в майбутньому вартість нової компанії може досягти трильйона доларів, правда, поки що він одноосібно поділяє таку позицію.

Наскільки реальними є його прогнози? Повернемося в 2006-й. Десять років тому він заявив, що створить спортивний електромобіль, виторг від якого вкладе в більш доступний варіант, а потім ─ у ще більш доступний. І зробить так, щоб споживач міг генерувати енергію у власному будинку, щоб потім використовувати її для зарядки свого ж авто. З 2016-му план став практично реальністю, а слова Маска виявилися правдою. Можливо, ідеї підприємця не такі вже й божевільні.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Бізнес
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Роль особистості в (банківській) історії: на що впливає перша особа банку?
Хто і як керує найбільшими фінустановами країни
Не як у людей: що в Україні заважає іноземним інвесторам
Однорічні дозволи на перебування в країні, неможливість репатріації капіталу, погана англійська мова і так далі
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів