Летимо безкоштовно: що чекає авіацію через 10 років

Квитки «в подарунок», електролітаки і доповнена реальність: авіаційне майбутнє менш фантастичне, ніж може здатися
Летимо безкоштовно: що чекає авіацію через 10 років

Наприкінці листопада Майкл О`Лірі ─ глава одного з найпопулярніших у Європі лоукостерів Ryanair ─ заявив, що вже через 5-10 років його компанія буде возити пасажирів безкоштовно. На чому передбачає заробляти авіакомпанія? Спосіб монетизації вибрано незвичайний: аеропорти будуть ділити з Ryanair гроші, які пасажири залишили в Duty Free, а також від покупок на самих рейсах.

На думку О`Лірі, подібна модель цілком має право на життя. Керівник Ryanair зазначає, що сьогодні невеликі аеропорти, в яких базуються літаки компанії, все частіше пропонують вигідні умови, знижуючи різні збори. Протягом найближчих років такі аеропорти взагалі можуть скасувати їх, що дозволить авіакомпанії зробити ціну квитка мінімальною або зовсім її прибрати. «У цьому зацікавлені невеликі аеропорти, які замислюються над збільшенням пасажиропотоку. Вони вже зараз пропонують більш вигідні умови, а в майбутньому можуть піти назустріч нашій пропозиції», ─ зазначив О`Лірі.

У великих аеропортах таке трапиться нескоро: вони й так популярні, їм нема чого знижувати платежі і збори від авіакомпаній. А для регіональних аеропортів це один із небагатьох способів збільшити виторг і популярність. Уся справа в тому, що безкоштовні рейси будуть користуватися величезним попитом, що лише допоможе наростити пасажиропотік і кількість самих рейсів. Як результат, обидві сторони можуть залишитися у виграші.

До того ж, як зазначає О`Лірі, Ryanair збирається заробляти на додаткових послугах. Наприклад, восени було запущено сервіс Ryanair Rooms для пошуку житла: послуга користується великою популярністю серед мандрівників, і авіакомпанія планує отримувати комісію за успішне бронювання.

Але безкоштовні польоти ─ це лише одна з можливих перспектив на найближчі десять років. Forbes дізнався, що ще чекає авіацію в недалекому майбутньому.

1Оптимізація льотного парку

Оптимізація льотного парку
Оптимізація льотного парку

У 2000-му компанія Airbus взялася за розробку літака A3XX, який пізніше отримав назву A380. Програма фінансування була розрахована на 8,8 млрд євро, але в підсумку зросла майже втричі ─ до 25 млрд євро. Перший свій політ лайнер, здатний вміщати від 525 до 853 пасажирів, здійснив у 2005 році, а в 2007-му надійшов у продаж. Але як показав час, літак не виправдав надій.

За майже десять років компанія отримала всього 318 замовлень, частина з яких припала на Emirates, а від частини замовники можуть взагалі відмовитися. Проблема в тому, що за 2016 рік компанія не продала жодного такого літака. Виявилося, що розмір став мінусом, а не плюсом, як вважали в Airbus при створенні літака. У A380 занадто великі габарити, через що його може прийняти лише обмежена кількість аеропортів. А чотири двигуни стали причиною великої витрати палива. В результаті, як повідомило керівництво компанії, лінійку закриють.

У Airbus уже підготували новинку відповідно до запитів ринку: A350-1000 з двома двигунами на 366 пасажирів. Літак може сісти майже у всіх аеропортах, його легко можна «перекинути» з рейсу на рейс. Вже після першого польоту компанії вдалося укласти попередні контракти на поставку 195 машин. А створювати гігантів компанія в майбутньому не збирається.

2Інтерактивний політ

Інтерактивний політ
Інтерактивний політ
Фото: airbus.com

Один із мінусів сучасних лайнерів у тому, що при всій їх технічній оснащеності пасажиру протягом довгого польоту не залишається нічого, крім як сидіти в кріслі. Не так давно людям у польоті дозволили користуватися інтернетом, але суть практично не змінилася: людина сидить. З появою нових технологій все може змінитися. Компанії Airbus і Boeing розробляють технології із застосуванням VR і AR, які дозволять людині під час польоту по-справжньому інтерактивно провести час. Наприклад, грати в активні ігри, брати участь у переговорах або займатися іншими важливими справами.

3Електричні літаки

Електричні літаки
Електричні літаки
X-57 Maxwell
Фото: wikipedia.org

У зв'язку з активним впровадженням електромобілів до електричних батарей усе частіше придивляються і в авіагалузі. Поки мова йде виключно про невеликі літальні апарати, які зможуть на електриці подолати чималі відстані. Наприклад, організація NASA заявила про розробку електросамолета X-57 Maxwell. Його будуть робити на основі італійського Tecnam, але замість бензинових двигунів всередину поставлять електричні. За задумом авторів проекту, їм вдасться без втрат у швидкості (280 км/год) скоротити витрати практично вдвічі. Поки що про результати експериментів нічого не повідомляється, але в цьому напрямку працює ще кілька американських і європейських компаній. Правда, здешевлення пального не сприятиме зростанню інтересу до даної теми великих виробників, про розробки яких поки що нічого не відомо.

4Надзвукові літаки

Надзвукові літаки
Надзвукові літаки

Слава «Конкорда» не дає спокою багатьом компаніям, які сьогодні ведуть розробку надзвукових літаків. Нагадаємо, що в експертів претензій до таких літаків три. По-перше, завдання шкоди навколишньому середовищу. По-друге, величезні витрати палива. По-третє, неймовірно сильний шум при переході на надзвук. Представники ряду компаній повідомляють, що більшість проблем їм уже вдалося усунути. Зокрема, авіакомпанія Virgin Galactic вклала $2 млрд у розробку надзвукового літака Boom, а Airbus вже витратила $4 млрд на Aerion. Випробування літаків пройдуть після 2020 року.

5Ніякої фантастики

Ніякої фантастики
Ніякої фантастики

Експерти авіагалузі радять не придумувати нічого зайвого на рахунок найближчого майбутнього літаків. Вони можуть змінюватися всередині, але залишаться практично такими ж зовні. Вся справа в тому, що літак ─ це лише частина галузі. Навколо нього створена величезна маса інфраструктури, яка його обслуговує: аеропорти, спецтехніка, люди. Кардинальна зміна літака може може виявитися в десятки разів витратнішою з урахуванням необхідності перебудови всієї цієї інфраструктури, до чого галузь поки що не готова. А значить, єдине, чого нам варто чекати в майбутньому, ─ це доступніших цін на квитки, які з'являться за рахунок економічної витрати палива в літаках і зниження зборів в аеропортах.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Бізнес
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Роль особистості в (банківській) історії: на що впливає перша особа банку?
Хто і як керує найбільшими фінустановами країни
Не як у людей: що в Україні заважає іноземним інвесторам
Однорічні дозволи на перебування в країні, неможливість репатріації капіталу, погана англійська мова і так далі
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів