Прем'єра тижня: український фільм «Незламна» Сергія Мокрицького

Анастасія Лях подивилася нову вітчизняну стрічку і виявила, що з українського – там лише дубляж і назва

2 квітня в прокат виходить вітчизняна воєнна драма «Незламна» режисера Сергія Мокрицького. За тиждень до прем'єри оглядач Forbes Анастасія Лях подивилася картину і пояснює, чому в професійних колах такі фільми прийнято називати «клюквою».

Прем'єра тижня: український фільм «Незламна» Сергія Мокрицького
Фото: kino-teatr.ua

«Вітчизняна» – неоднозначне слово, причому не тільки в цьому контексті. По-перше, від нього вперто віє радянщиною, власне, як і від фільму Мокрицького. По-друге, суперечливі почуття викликає той факт, що виробництво стрічки все-таки українсько-російське. Втім, воно почалося півтора роки тому, до початку воєнного конфлікту. Пізніше творці розмежували сторони участі: в російський прокат фільм надійшов під назвою «Битва за Севастополь», в український – «Незламна» (причому дистриб'ютори наполягають, щоб назву не перекладали російською як «Несломленная», а вживали виключно український варіант).

Більш того, оригінальну російську звукову доріжку у нас дублювали українською, так що, наприклад, Євген Циганов говорить не своїм впізнаваним голосом, а стороннім. Спочатку ріже вухо, але звикаєш швидко. І пісні поділили порівну. Їх у кадрі лише дві: російська «Кукушка» (нове аранжування Цоя з жіночим вокалом) і українська «Обiйми» у виконанні «Океану Ельзи».

Це кіно, яке в професійних колах прийнято називати «клюквою»: солодке, стереотипне, попсове, у красивій голлівудської обгортці

Передвоєнна Одеса. Повітря вже стягує погане передчуття, але ще жевріє сподівання, що війни не буде. Абітурієнтка Люда Павличенко здає на «відмінно» іспити і вступає до інституту, її ім'я – перше у списку. Щаслива Люда прибігає додому, там мати на кухні ліпить вареники, і вона, звичайно ж, рада за дочку. От тільки дівчина чекає підтримки батька, хоче бачити на його обличчі почуття гордості. Але похмурий і суворий колишній військовий, який пройшов Першу світову і завжди бачить в дочці сина, лише невдоволено грюкає дверима.

Прямо зі студентської лави дівчину забирають на курси влучної стрільби, вразившись її блискучим результатом у тирі. А пізніше прямо з опери (куди героїню повів жених-невдаха Боря, типовий єврей-інтелігент) Люда Павличенко вирушить на фронт.

«Незламна» − біографія легендарної жінки-снайпера, яка вбила під час Великої Вітчизняної 309 фашистів, яка потоваришувала з Елеонорою Рузвельт і обурила компартію сміливою і неформальною заявою на конференції в США 1942 року. Це кіно, яке в професійних колах прийнято називати «клюквою». Цукрове, стереотипне, попсове, в красивій голлівудської обгортці.

З одного боку, «Незламна» йде по стопах бондарчуківського «Сталінграда», пропонуючи агітаційний радянський формат пафосного героїзму, загорнутий у барвисті спецефекти. З іншого ж, романтизує і олюднює незграбний стерильний шаблон. Тому на виході замість відеоіграшки, напханої комп'ютерною графікою і фразерською патетикою, глядач отримує іграшку хоч і з паперовим, але все-таки серцем. І як не крути, а на пісні «Обiйми» пробиває на скупу сльозу.

На першому рівні сприйняття «Незламна» піднімає тему тендітної жінки на війні. Жінки, яка втрачає жіночність у жорстких військових умовах. Більше того, в якийсь момент втрачає людяність. У зв'язці «жінка − війна», звісно ж, визначальну позицію займає чоловік.

На другому рівні − тема виправданості військового вбивства. В одній зі сцен Павличенко «жартома» стріляє в німецького солдата, хизуючись перед Льонею. Замість одного смертельного пострілу в голову вона навмисно потрапляє в ногу, потім в іншу, посміхаючись при вигляді того, як ворог корчиться від болю. Момент вище згаданої втрати людяності, яка повертається до героїні лише тоді, коли вона вперше розглядає обличчя убитого нею німця, не на відчуженій снайперській відстані, а на близькій, «живій», коли бачить фотографії дружини і дітей убитого, які випали в нього з-за пазухи.

На жаль, з українського в фільмі − тільки дубляж і назва. І одна пісня (хоча тим фактом, що візуальні ефекти повністю робили наші фахівці, безсумнівно варто пишатися). Це абсолютно нео-радянське кіно, яке, як і «Поводир», клин клином вибиває − бореться з пропагандою пропагандистськими методами.

На київській прес-конференції творча група картини на чолі з режисером і виконавцем головної ролі Юлією Пересільд тільки те й робила, що жартувала і розповідала курйози. Наприклад, про те, як актриса повзала з гвинтівкою по театральних коридорах, репетируючи сцену. І те, як Мокрицький із посмішкою запитав журналістів, чи плакали вони, все одно залишило неприємний післясмак упаковки, чогось у щось загорнутого: російського фільму в український переклад, розважального комерційного продукту в людську історію.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Стиль життя
Як незвичайні формати аукціонів сприяли продажам мистецтва в 2016 році
І чого світовому та українському арт-ринків чекати від 2017 року
Пішли в тираж: як пройшли перші в цьому році великі українські торги мистецтвом
І наскільки затребуваним виявився тиражний арт
Прем'єра тижня: «Велика стіна»
Навіщо дивитися новий фільм Чжана Імоу
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів