Торг доречний: підсумки Art Basel 2016

Які твори найкраще продавалися на головному світовому арт-ярмарку
Торг доречний: підсумки Art Basel 2016

У середині червня швейцарський Базель перетворюється на світову столицю сучасного мистецтва: тут проходить найбільший у світі арт-ярмарок. Цього року з 16 по 19 червня Art Basel відбувся вже 46-й раз: близько 4000 художників, 286 найкращих галерей, 90 000 відвідувачів, серед яких найвпливовіші і найбагатші колекціонери з усього світу. Колекціонер і засновник Voloshyn Gallery (колишня «Мистецька збірка») Максим Волошин проаналізував головні угоди нинішнього Art Basel.

Виставка визначає тренди на цілий рік, демонструє сталість арт-ринку і його учасників. Art Basel ─ найкраще місце, щоб завести знайомства, зорієнтуватися в цінах і дізнатися нові тенденції в світі мистецтва. Найбільші угоди традиційно укладаються в день VIP-відкриття ярмарку. І цей раз не став винятком.

Одним із фаворитів арт-ринку залишається Пол Маккарті (Paul McCarthy). Галерея Hauser&Wirth майже відразу знайшла покупця на його роботу Tomato Head (Green), 1994, представлену в секції Unlimited, за $4,75 млн. Фігура з помідором замість голови, що нагадує величезну глянсову іграшку, дивиться на розкидані змінні частини тіла. У гібридах Маккарті багато болючої сюрреалістичної еротики. Вони ніби повертають глядача в дитячу кризу, коли світ заплутаний і незрозумілий. Здається, що дивишся на щось дивне, майже непристойне. Можливо, в цьому і криється секрет неймовірної популярності робіт художника: Маккарті відкрито іронізує над темами, забороненими для інших.

Торг уместен: итоги Art Basel 2016
Пол Маккарті, Michael Jackson Inflatable Drawings (2003); WS, White Snow Flower Girl #3 (2016)
Фото: artbasel.com

У центральному павільйоні Hauser & Wirth продала ще два твори Маккарті: Michael Jackson Inflatable Drawings (2003) за $650 000 і скульптуру WS, White Snow Flower Girl #3 (2016) за $575 000. Але на цьому великі угоди Hauser&Wirth не закінчилися. Малюнок латвійсько-американської художниці Війї Селманс, Sea Drawing with Whale (1969), галерея продала за $1,5 млн. Картина Macht des Schicksals (2006) художниці Марії Лассніг дісталася новому власнику за $1,2 млн. За іншу її роботу Das Traumpaar ( 2004) покупець заплатив $616 824.

Галерея Dominique Lévy продала роботу П'єро Мандзоні (Piero Manzoni) Achrome (1958-1959) за $7 млн. Мандзоні відомий як художник-концептуаліст, який в середині минулого століття представив у якості творів мистецтва своє дихання в надувних мембранах, відбитки пальців на зварених круто яйцях і фекалії в консервних банках. Achromes ─ фактурні білі роботи Мандзоні, що символізують недоторканий, чистий простір. Головна їхня цінність ─ у самодостатньому процесі створення: художник просочував полотно каоліном або клеєм і залишав сохнути. Згодом заготівля перетворювалася на витвір мистецтва сама по собі. Колекціонери готові дорого платити за концептуалізм, і вартість робіт Мандзоні ─ яскравий тому приклад.

Торг уместен: итоги Art Basel 2016
Пьєро Мандзоні, Achrome (1958-1959), Френк Стелла Slieve More (1964)
Фото: artbasel.com

На відміну від Мандзоні, секрет успіху Френка Стелли (Frank Stella) ─ точно не в складній концепції. Стелла своїх робіт не коментує і обходиться без філософських ідей. «Ви бачите те, що бачите», ─ каже легендарний абстракціоніст. Така прямолінійність не заважає його абстракціям продаватися дорого. За V-подібну сіру роботу Френка Стелли Slieve More (1964) Dominique Lévy вторгувала $5,9 млн.

Торг уместен: итоги Art Basel 2016
Клас Олденбург, Four Pies in a Glass Case (1961)
Фото: artlinked.com

Paula Cooper Gallery теж може похвалитися мільйонними продажами. Колекціонер Пітер Брант віддав за роботу американського скульптора Класа Олденбурга (Claes Oldenburg) Four Pies in a Glass Case (1961) $1 млн з гаком. Олденбург вважається класиком поп-арту. Він став відомий завдяки величезним скульптурам побутових об'єктів ─ качанчика яблука, віника, прищіпки, ─ розміщеним в громадських місцях. У такому перебільшенні буденного відчувається тонкий гумор автора. Але сама витончена іронія полягає в тому, що роботи Олденбурга, які викривають пороки суспільства споживання, продаються за мільйони доларів.

Серед інших великих угод Paula Cooper Gallery ─ продаж зеленого плексігласового ящика Дональда Джада (Donald Judd) (1969) вартістю близько $1 млн. А за абстракцію Таубе Ауербах (Tauba Auerbach) Grain: Sierpinski (2016) новий власник заплатив галереї $200 000.

Торг уместен: итоги Art Basel 2016
Георг Базеліц, Ohne Hemd auf der Matratze liegen (2015); колаж Роберта Раушенберга (1983)
Фото: artbasel.com

Галерея Thaddaeus Ropac отримала близько $500 000 за кожну з трьох великих фігуративних робіт Георга Базеліца (Georg Baselitz). Серед них ─ картина під назвою Ohne Hemd auf der Matratze liegen (2015), на якій зображено перевернуту догори ногами безголову людину. Базеліц, противник «гладкого і красивого» мистецтва, сповідував «естетику потворного». У 1960-х роках його роботи підривали норми моралі. На стенді Thaddaeus Ropac також був представлений колаж Роберта Раушенберга (Robert Rauschenberg) (1983), який дістався новому власнику приблизно за $1 млн.

David Zwirner продала дві масштабні роботи Зігмара Польке (Sigmar Polke), одну з яких клієнт з Європи придбав за $6,5 млн. Також нового власника знайшли дві картини Міхаеля Борреманса (Michaël Borremans). Відомо, що за одну з них покупець віддав за $1,2 млн. Борреманс пише сюрреалістичні портрети людей ─ відчужені, гротескні обличчя. Популярність художника говорить про те, що колекціонери цінують не тільки абстракцію, а й фігуративні роботи, наповнені психологізмом.

Торг уместен: итоги Art Basel 2016
Інсталяція з таблетками Деміена Херста
Фото: bbc.com

Стенд Gagosian Gallery традиційно збирає натовпи відвідувачів. До творів мистецтва тут приставлена окрема охорона, яку можна впізнати за особливими беретами. Так Gagosian підкреслює статус і цінність представлених робіт. Старання галереї не проходять даром. За велику картину Рудольфа Стінгела (Rudolf Stingel) Gagosian вторгувала $3,5 млн. А інсталяція з таблетками Деміена Херста (Damien Hirst) обійшлася новому власнику в $4,2 млн.

Галерея Massimo De Carlo теж продала роботу Стінгела за $1,8 млн. У трохи більше як $1 млн обійшовся клієнту галереї Sprüth Magers твір Френка Стелли «Olyka I» (1973). Також знайшовся покупець на безіменну роботу Джорджа Кондо (George Condo) (2011), яка коштувала $650 000. Твір легендарного фотографа Андреаса Гурскі (Andreas Gursky) «Aletschgletscher» (1993) було продано за €450 000.

Торг уместен: итоги Art Basel 2016
Андреас Гурскі «Aletschgletscher» (1993)
Фото: christies.com

Серед найяскравіших робіт, представлених на Art Basel, ─ малюнок Роберта Лонго (Robert Longo) на стенді Galerie Hans Mayer. Вартість такої роботи ─ близько €400 000. Лонго малює деревним вугіллям на сніжно-білому папері. Улюблені теми художника ─ вибухи, урагани, смерчі, акули в момент нападу і терористичні акти. Його роботи викликають одночасно захоплення і тривогу. Але цього разу щось змінилося. Натхненний поїздкою до айсбергу Еллі в Ньюфаундленді, Лонго створив серію грандіозних малюнків: білосніжні крижані скелі виглядають, як негативи попередніх вугільно-чорних робіт.

Торг уместен: итоги Art Basel 2016
Девід Хокні, роботи з серії Yosemite Suite
Фото: pacegallery.com

Художник Девід Хокні (David Hockney) не припиняє експериментувати і в свої 78 років. Останнім часом він дивує глядачів своїми малюнками, створеними на iPad. Хокні сприймає цифрову програму для малювання як пленерну палітру нашого часу. Цікаво, що починав Девід з малюнків на iPhone. Помилки та неточності в зображеннях, які допускає незграбна програма, художник представляє як важливу особливість. Зараз Хокні використовує iPhone для створення ескізів, а iPad позиціонує як полотно. Створену за допомогою гаджета роботу Хокні із серії Yosemite Suite, представлену Annely Juda Fine Art, можна було придбати за £20 000.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Стиль життя
Як незвичайні формати аукціонів сприяли продажам мистецтва в 2016 році
І чого світовому та українському арт-ринків чекати від 2017 року
Пішли в тираж: як пройшли перші в цьому році великі українські торги мистецтвом
І наскільки затребуваним виявився тиражний арт
Прем'єра тижня: «Велика стіна»
Навіщо дивитися новий фільм Чжана Імоу
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів