Діло в Ділані: за що рок-музикант отримав Нобелівську премію з літератури

Що послухати і прочитати в Боба Ділана, щоб зрозуміти - премію йому дали не дарма
Діло в Ділані: за що рок-музикант отримав Нобелівську премію з літератури

13 жовтня Нобелівську премію з літератури отримав американський музикант Боб Ділан. Рішення Нобелівського комітету викликало гостру дискусію. І не тільки тому, що нагороду не отримали претенденти, що вважалися цього року фаворитами, ─ Філіп Рот, Харукі Муракамі та Салман Рушді. Але ще й тому, що вперше за всю історію премії нею нагороджено не письменника, а рок-музиканта, і слово, таким чином, вчергове замінили жест, звук і сценічний образ.

Формулювання «за створення нової поетичної мови у великій американській пісенній традиції», з яким була присуджена премія, означає не тільки перемогу рок-н-ролу над істеблішментом, а й жанрове розширення меж літератури. Так, зважаючи на головний постулат Нобеля про те, що твори, номіновані на премію, повинні бути новаторськими, комітет свого часу вручив премію класику абсурдизму Семюелю Беккету і модерністу Вільяму Фолкнеру. Навіть Салман Рушді, який так і не отримав премію, зазначив, що «від Орфея до Фаїза пісня і поезія тісно пов'язані» і назвав рішення Нобелівського комітету присудити головну премію з літератури Бобу Ділану «чудовим вибором».

Втім, думки колег, серед яких, зокрема, і заява Ірвіна Велша про те, що все це «погано продумана ностальгічна премія», не надто турбують лауреата. Більше того, звістка про присудження йому «Нобелівської премії» 76-річний музикант проспав, готуючись до чергового концерту, оскільки досі активно гастролює.

До звинувачень у зраді жанру йому не звикати: за багаторічну кар'єру Ділану таких довелося вислухати принаймні чотири. У середині 1960-х, будучи іконою фолк-музики, він змінив акустичну гітару з губною гармошкою на електричний бенд і пішов у рок-н-рол. Потім ─ змінив релігію і став символом для хіпі, потім повернувся спочатку в рок-поезію бардівського типу, після чого ─ взагалі до кантрі, заодно довівши, що слова ─ це зовсім не придаток у музиці. Джон Леннон став Джоном Ленноном і взявся за серйозні пісні лише після того, як познайомився з Бобом Діланом, багато пісень якого, як, наприклад, «The Times They Are a-Changin'» і «Blowin' in the Wind» стали гімнами антивоєнного руху в США.

Суперечки про те, чи є літературою творчість Ділана, чи це суто соціальне явище, час від часу затихають ─ чи то через офіційне введення його текстів у шкільну програму, чи то після видання чергової книги. І якщо в музичному плані його фігура в 1960-х була єдиною, яку США могли виставити проти британського вторгнення, очоленого The Beatles, то вже сьогодні секретар Нобелівського комітету порівнює Ділана з Гомером і Сафо.

До цього данину поваги легенді рок-музики вже виявляли багато культових персонажі американської культури ─ від письменника Хантера Томпсона, який присвятив Бобу Ділану книгу «Страх і огида в Лас-Вегасі» і заповідав, щоб на його похороні звучала пісня «Mr. Tambourine Man», ─ до групи Judas Priest, яка назвалася так завдяки пісні Ділана «The Ballad of Frankie Lee and Judas Priest».

«Є ті, хто говорить за себе, а є ті, хто говорить за покоління», ─ сказав про Ділана ще 30 років тому Джек Ніколсон. Цього року Нобелівський комітет підтвердив: відтоді мало що змінилося.

Forbes вибрав п'ять зразків творчості Боба Ділана, які пояснюють: Нобелівську премію з літератури музикант отримав не дарма.

1Highway 61 Revisited, 1965

Highway 61 Revisited, 1965

Не без впливу нового матеріалу The Beatles влітку 1965 року Ділан збирає групу, переходить від чистого фолку до фолк-року і випускає свій перший повноцінний рок-альбом Highway 61 Revisited. Тексти пісень цього диску розбирали на сторінках літературних журналів, понад сотні виконавців за період з моменту виходу платівки до 1966 року переспівували їх і, зокрема, перший трек Like a Rolling Stone. Раніше ця композиція вперше за всю історію музики була випущена синглом (пісні тривалістю понад три хвилини не видавалися в такому форматі).

Революційний посил цього диску музичний світ переварював ще кілька років. Тут все ще багато клавішних ─ орган, піаніно, на якому грає Ділан, і зовсім мало лідируючої гітари ─ адже до фолк-року автор звернувся лише вдруге. Перший диск його великої рок-трилогії вийшов роком раніше. Блюз, бугі-вугі, рок-н-рол. З однієї тільки балади цього альбому вийшли Нік Кейв і Брюс Спрінгстін. І саме з Highway 61 Revisited, на думку істориків, почалася культурна революція 1960-х.

2«Тарантул», 1966

«Тарантул», 1966

Експериментальний роман «Тарантул» 24-річний Ділан написав під впливом Джека Керуака і за порадою свого продюсера. Книгу дуже критикували. Написана в 1966-му, вона поступила в продаж в жовтні 1971-го, оскільки в той час співак потрапив у мотоциклетну аварію і надовго замовк. Нескладний набір слів, гра смислів і калейдоскоп нібито випадкових фраз, на думку критиків, нагадував «потік свідомості» в стилі Джеймса Джойса. Хоча мова в даному випадку йшла про техніку «нарізки», яку практикували представники біт-покоління того часу ─ Ален Гінзберг, Вільям Берроуз, Джек Керуак, а також ─ про «автоматичне письмо» сюрреалістів. Божевільний, трагічний роман про хаос життя ─ справжній пам'ятник епохи «експериментального» нігілізму.

3Blood On The Tracks, 1975

Blood On The Tracks, 1975

У цьому альбомі вже не «котиться каміння» долі, тут мало романтики, зате з лишком – іронії та сарказму. Диск знаменує одне з численних відроджень рок-зірки, яке настало після розриву з дружиною. Музичні критики одностайно визнали альбом однією з найкращих робіт музиканта і найприбутковішим із його релізів.

На піку тріумфу відбулося турне з участю Джоні Мітчел, Джоан Баез та Аллена Ґінзберґа. Пронизлива, цілісна, відверта, гірка хроніка життя, до якої Ділан повернувся вперше з середини 1960-х. Поетика в дусі «проклятих» поетів Рембо і Верлена передбачає в ній стиль Чарльза Буковські.

4Time Out Of Mind, 1997

Time Out Of Mind, 1997

1997-й був ознаменований для Ділана тим, що він «мало не побачився з Елвісом», перенісши гострий напад хвороби, з'явився на обкладинці журналу Newsweek і записав перший за сім років альбом із новими піснями. Платівка Time Out Of Mind здобула три нагороди «Ґреммі», зокрема і найпрестижнішу – «альбом року».

Завдяки продюсеру, який працював з U2, диск лунає свіжо і сучасно, критики називали його найкращим із того, що Ділан випускав за останні 30 років, а також вершиною його творчого нігілізму. Теми ті ж самі: самотність, розбита любов, негода; але виконано все це жорстко, злобно, з відчаєм. «Якщо ти вважаєш, що все вже втратив, завжди знайдеться щось, що можна ще втратити», – основний посил цього творчого відродження Боба Ділана.

5«Хроніки. Том 1», 2004

«Хроніки. Том 1», 2004

У першому томі біографічної трилогії Ділан залишається майстром творчих кульбітів і театральних трюків. З одного боку, це п'ять розділів із життя музиканта, якого запросили в легендарну студію, де до нього записувалися видатні постаті в музиці 1940–50-х років – Біллі Голлідей, Бенні Ґудмен, Каунт Бейсі. З другого – захоплений блюзом і фолком з моменту зустрічі з музикою Вуді Ґатрі та Роберта Джонсона, автор у завершальному розділі знову повертається до цих епізодів свого дитинства.

У перерві між фолк-ностальгією і справжнім рок-н-ролом – початок і кінець 1960-х, провальний нью-йоркський альбом Self Portrait і митарства з новоорлеанською платівкою Oh Mercy. При цьому автор – не нарцис, а радше уважний хронікер. «Наприкінці 50-х – на початку 60-х американська музична сцена була досить сонною, – зазначає він. – Популярне радіо було в застої. Це були роки до того, як The Beatles, The Who і The Rolling Stones вдихнули в нього нове життя».

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Стиль життя
Як незвичайні формати аукціонів сприяли продажам мистецтва в 2016 році
І чого світовому та українському арт-ринків чекати від 2017 року
Пішли в тираж: як пройшли перші в цьому році великі українські торги мистецтвом
І наскільки затребуваним виявився тиражний арт
Прем'єра тижня: «Велика стіна»
Навіщо дивитися новий фільм Чжана Імоу
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 1
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
tlk5
tlk5 — 17.10.2016, 18:23

Обычный ноющий бард, коих тысячи в каждой стране.
Где новаторство в литературе?
Ирвин Уэлш еще мягко выразился: «плохо продуманная ностальгическая премия».

Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів