Прем'єра тижня: «Велика стіна»

Навіщо дивитися новий фільм Чжана Імоу
Прем'єра тижня: «Велика стіна»
Постер до фільму «Велика стіна»
Фото kinopoisk.ru

2 лютого в український прокат виходить «Велика стіна» ─ епічне фентезі Чжана Імоу, одного з ключових сучасних китайських режисерів. На прикладі видовищного кінополотна, бюджет якого склав $150 млн, що зробило стрічку найдорожчою зі знятих у Китаї, Імоу наочно показує, як потрібно використовувати найважливіше з мистецтв в ідеологічному протистоянні Сходу і Заходу.

Група європейців на чолі з Вільямом (Метт Деймон) і його товаришем Товаром (Педро Паскаль) подорожують по середньовічному Сходу в пошуках пороху, про могутність якого на Заході ходять легенди. Мандрівникам доводиться остерігатися збройних загонів диких гірських племен, а одного разу вночі на їх табір нападає якесь невідоме чудовисько. Воно за мить вбиває трьох, але Вільям ухитряється знищити його, і навіть відрубати йому лапу.

Лапа наповнює жахом китайських воїнів-охоронців Великої стіни, яким Вільям і Товар здадуться в полон через кілька днів. Схожа на драконівську, лапа насправді належить тао тей ─ хижим істотам, які кожні 60 років нападають на людські міста і з'їдають тисячі їх мешканців. Армія під керівництвом генерала Шао, стратега Вона (Енді Лау) і командира Лінь якраз готується до чергової атаки.

Поки китайські воїни розробляють плани захисту й атаки, Вільям і Товар розмірковують над втечею. Допомогти їм у цьому береться Баллард (Віллем Дефо). Колись він прибув на Стіну з тією ж метою ─ знайти порох. Правда, з'ясувалося, що китайці не дуже поспішають видавати європейцям секрети своєї зброї, тому йому довелося чекати чверть століття підходящої для втечі можливості. І ось коли трійця вже все продумала, Вільям вирішує залишитися. Як людину, яка все життя воювала під різними прапорами за гроші, його вразила самовідданість, з якою китайські воїни віддають життя за щось, значно цінніше, ніж золото ─ за батьківщину і співвітчизників.

Такий цілком логічний і передбачуваний, як для такої історії, сюжетний поворот у Чжана Імоу набуває легкого ідеологічного забарвлення. Це не просто головний герой, долаючи труднощі, знаходить своє справжнє призначення ─ це європеєць схиляється перед китайською системою цінностей. Тут є ще й іронічний підтекст.

Китайський кінопрокатний ринок ─ один із найдинамічніших у світі. За прогнозами, до 2019 року він стане найбільшим у світі. Однак при цьому він досить жорстко регулюється державою. Тому, щоб вийти на нього, голлівудським кіновиробникам доводиться шукати обхідні шляхи.

Наприклад, вкладати гроші в копродукції, такі як «Велика стіна»: за формою фільм нагадує голлівудський блокбастер, власне, навіть персонаж Метта Деймона був написаний спеціально для західного актора. Але насправді «Велика стіна» ─ більше китайський, ніж видно західному глядачеві. Для нього, як і раніше, Чжан Імоу дав багато колориту: костюми, пісні, навіть китайські ліхтарики, які відлітають в небо на сцені похорону одного з персонажів.

Однак якщо паперові ліхтарики європейцеві або американцеві зрозумілі, то глибші пласти ─ вже ні. Наприклад, міфологічний (тао тей ─ це зовсім не винахід сценаристів, а істоти з китайської міфології, в яких зашифровані додаткові смисли) або сучасний маскультурний (акторський склад «Великої стіни» ─ це китайські кінозірки, а одного з другорядних, але важливих персонажів грає ідол Кей-попа Лю Хан).

Втім, сила «Великої стіни» все ж не в закладених у ній культурних підтекстах ─ на них взагалі легко можна не звертати уваги. Сюжет, прямий і місцями інфантильно-пафосний, як і глибина персонажів, не дуже вражаюча ─ теж не найсильніші сторони картини. А ось чим «Велика стіна» бере приблизно на п'ятнадцятій хвилині екранного часу і вже не відпускає до кінця, то це епічні батальні сцени.

Чжан Імоу завжди розбирався в епічних сценах. Фестивальній моді на азіатське кіно дав старт «Золотий ведмідь» його історичному епосу «Червоний гаолян» на Берлінському кінофестивалі в 1988 році. На зорі 2000-х він зняв «Героя» і «Будинок літаючих кинджалів» ─ і поклав початок моді на видовищне масове кіно про «літаючих китайців» (які в «Великій стіні» теж є ─ це дівчата-воїни з «Журавлиного» загону). А в 2008-му режисер виступив постановником церемоній відкриття і закриття Олімпіади в Пекіні.

Батальні сцени в «Великій стіні» не менше видовищні, ніж олімпійські церемонії. Імоу мислить масштабно і майстерно працює з колористикою, тому кожен кадр у нього виходить епічним і мальовничим одночасно. І в підсумку ось ця естетична перемога китайського режисера над голлівудською формою здається набагато переконливішою, ніж ідеологічна ─ занадто прямолінійна і наївна і тому дещо комічна.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Стиль життя
Як незвичайні формати аукціонів сприяли продажам мистецтва в 2016 році
І чого світовому та українському арт-ринків чекати від 2017 року
Пішли в тираж: як пройшли перші в цьому році великі українські торги мистецтвом
І наскільки затребуваним виявився тиражний арт
Вийти в море: як вибрати яхту для купівлі
І на що потрібно звернути особливу увагу при її виборі
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів