Як зібрати 27 мільйонів глядачів в онлайн кінотеатрі

Офіс із каміном в київському пентхаусі, мільйони доларів обігу й десятки мільйонів унікальних користувачів − усього цього Володимир Боровик досяг менше ніж за три роки, відкривши онлайн кінотеатр «Мегого»
Володимир Боровик відмовився від банківської карьєри на користь онлайн-бізнесу
Володимир Герасимов для Forbes Україна

СЕО і співвласник компанії «Мегого» Володимир Боровик належить до покоління молодих підприємців − йому всього 34. На перший погляд він людина м'яка, але це тільки на перший погляд. «Володимир любить, щоб поставлені ним завдання виконувалися», − каже Іван Шестаков, директор із маркетингу «Мегого».

Проект стартував лише два з половиною роки тому − в листопаді 2011-го. Сьогодні база легального відеоконтенту від «Мегого» доступна в Україні, Росії, Білорусі, Казахстані, Латвії, Литві, Естонії, Молдові, Грузії, Канаді, США, Німеччині, Чехії та інших країнах.

За цей час щомісячна аудиторія проекту сягнула 27,5 млн унікальних користувачів, а база − 75 000 одиниць відеопродукції. Успіхи компанії зайвий раз підтверджують, що, незважаючи на розвиток піратства у Східній Європі, користувачі все частіше вважають за краще дивитися ліцензійне відео в хорошій якості. Правда, не дуже хочуть за нього платити.

Спочатку Боровик із співвласниками вибрав найпростішу модель − користувачі повинні були викладати гроші за можливість подивитися кінофільм. Але вже через кілька місяців стало зрозуміло, що тактика не працює: на просторах колишнього СРСР люди не хочуть віддавати свої кревні за те, що можна отримати безкоштовно. Тоді він додав ще два варіанти − безкоштовний доступ до фільму після перегляду реклами або покупка місячного чи річного доступу до всього контенту сайту. Понад 90% користувачів обирають перший варіант.

Реклама приносить компанії непоганий дохід. За підсумками 2013 року, український і російський офіси наторгували на $3,8 млн. Для нового проекту це чудовий результат, але до повернення інвестованих коштів, які, за словами Боровика, склали майже $40 млн, ще далеко. Однак співвласник обіцяє, що проект окупиться у найближчі два-три роки. За даними самої компанії, зростання доходів у доларах в 2013-му порівняно з 2012-м збільшилося на 700%, а в 2014-му очікується надбавка 200%. Тож вийти на окупність до 2016 року цілком реально. Та й користувачі звикають платити. За даними Боровика, зараз вони купують кілька тисяч переглядів кіноновинок на день, тоді як на початку року − всього кілька десятків. Розрахуватися можна банківською карткою, через термінал поповнення рахунку, за допомогою PayPal, WebMoney, СМС − залежить від країни. Перегляд одного фільму коштує від $0,8 до $10 (ціну призначають правовласники).

Україна, Росія та інші

Пошел в кино

Левова частка прибутку припадає на доходи від російського ринку реклами. Якщо в Україні «Мегого» отримав близько $700 000 доходу при обсязі ринку платних сервісів онлайн-кінотеатрів (із урахуванням інтернет-телебачення) в $4 млн, то в Росії, згідно з інформацією iKS-Consulting, − близько $3 млн при розмірі ринку в $51 млн.

«Там інша стадія розвитку: рекламодавці краще сприймають відеорекламу, користувачів більше і ціна реклами вища», − пояснює привабливість РФ Боровик. Український ринок, за його оцінками, значно відстає від російського, але випереджає білоруський і казахстанський.

У бізнесмени Боровик потрапив не відразу. Після закінчення КПІ влаштувався на роботу в Правекс-Банк, який належав Леоніду Черновецькому, де виріс від заступника директора відділення до директора департаменту з кредитування юридичних осіб та VIP-клієнтів. Після покупки банку групою Intesa Sanpaolo в 2008-му отримав підвищення − став членом правління і директором головного управління корпоративного бізнесу. А через півтора року звільнився, щоб присвятити себе чомусь іншому.

Як зібрати 27 мільйонів глядачів в онлайн кінотеатрі

Років два Боровик набував досвіду в невеликих проектах − відкрив кілька роздрібних точок із торгівлі харчовими продуктами і біжутерією. «Я розумів: те, що я дізнався про створення і розвиток своєї справи, коли був банківським працівником, сильно відрізнялося від реальності. Тому я усвідомлено створював ці проекти. Були й інші напрямки: десь заробляв, десь втрачав», − пояснює свої дослідження СЕО «Мегого».

Коли Боровик визнав, що накопиченого досвіду йому вистачить для великого проекту, почав роздумувати над бізнесом в Інтернеті. Під час кризи 2008 року цей сегмент постраждав найменше.

Ідея онлайн-кінотеатру народилася в розмовах із друзями. За кілька років діагональ телевізорів збільшилася, а якість картинки на екрані все ще залишалася сумнівною. Користувачам стало не вистачати хорошого контенту, а чекати його появи в ліцензійній якості на піратських ресурсах було занадто довго. Але останні все ж сформували попит.

Так з'явився онлайн-кінотеатр «Мегого». До речі, назва народилася випадково: вибирали домен, і Megogo виявився найпростішим і найлегшим для запам'ятовування.

За останні два роки і в Україні, і в РФ влада провела кілька антипіратських кампаній, тож ресурс виявився затребуваним. На американському континенті «Мегого» поки що не став помітним гравцем, в Євразії справи йдуть краще. Компанія, за даними iKS-Consulting, увійшла до шістки лідерів російського ринку, поступаючись таким гравцям, як ivi, Play, Tvigle, Videomore і Zoomby.

В Україні вона займає перше місце, випереджаючи, за інформацією J'son & Partners Consulting, RuTube і Oll.tv. Останні, щоправда, заявляють, що конкурувати з «Мегого» будуть недовго − збираються найближчим часом змінити споживчу модель і переорієнтуватися на пакетні ТВ-рішення, працюючи у співробітництві з «Укртелекомом». «Ми не плануємо будувати власну мережу, а будемо фокусуватися на двох складових: контенті й технологіях», − розповідає Сергій Товстенко-Забєлін, начальник відділу комунікацій та зв'язків із громадськістю «Медіа Групи Україна», до якої входить сервіс Оll.tv.

Ще один український сервіс, що надає аналогічний контент, − Divan.tv. Його інвестор Андрій Колодюк вважає «Мегого» партнером у створенні ринку легального контенту. Ключова проблема, з якою стикаються його гравці, − невеликий обсяг продажів відеореклами. «Вижити зможуть тільки онлайн-кінотеатри, які візьмуть основний відсоток від рекламних доходів і стануть лідерами», − стверджує Колодюк.

Боровик інвестував власні кошти і є власником, за його словами, «стандартної для топ-менеджера частки компанії», тобто є міноритарним акціонером. Імена інших інвесторів він не розкриває, але каже, що стратегічні рішення приймаються топ-менеджерами без участі співвласників.

Компанія «Мегого» офіційно зареєстрована на кіпрський офшор − Senseira Trading Limited. Він належить іншим офшорним компаніям, у тому числі BALKA Capital Limited, що базується на Британських Віргінських островах.

З приводу фактичних власників «Мегого» на українському IT-ринку ходить безліч чуток. Один зі співвласників дата-центру «Парковий» з упевненістю заявив, що за проектом стоїть Степан Черновецький, син екс-мера Києва. З цією версією погоджується і власник однієї з холдингових Інтернет-компаній. Роман Валесюк, генеральний менеджер промоутерської компанії Elite Boxing Promotion − нового дітища молодшого Черновецького, лише повідомив Forbes, що нічого не може сказати з цього приводу.

Ще одна версія: компанією володіють ті ж інвестори, що і знаменитим файлообмінником ex.ua. Цю інформацію Боровик спростовує. Але за спостереженнями Forbes, фільми, які з'являються на «Мегого», тут же зникають з ex.ua.

Як зібрати 27 мільйонів глядачів в онлайн кінотеатрі

Від ідеї до реалізації проекту минуло трохи більше року. «Спочатку ми хотіли працювати тільки на території України. Здавалося, що сайт із відео − це просто. Ми недооцінили труднощі разів у сто», − згадує Боровик. Йому із командою довелося розібратися мінімум із десятком абсолютно нових сфер розробки: технологіями доставки важкого контенту до користувача (відео CDN), трьома мобільними і п'ятьма Smart TV платформами, з управлінням відеопотоками, із захистом контента (DRM)...

Щоб потрапити «в телевізор», «Мегого» домовляється з виробниками техніки через офіційні представництва в кожній країні присутності. Виробник тестує готовий продукт української компанії від двох тижнів до кількох місяців, потім той або з'являється у магазині Smart TV, або стає передвстановленим.

За такою ж схемою створюється і додаток для смартфонів на платформах Android та iOS. Виробникам обладнання «Мегого» практично ніколи не платить − вони й самі зацікавлені в партнерстві: це підвищує конкурентоспроможність заліза. Виняток − російський висококонкурентний ринок онлайн-кінотеатрів. Але, за словами Боровика, там ідеться про незначні суми щомісяця: приблизно стільки коштує один «розумний» телевізор.

За роки існування компанії кількість розробників зросла до 40 осіб.

Ще однією проблемою стало створення бібліотеки легального контенту. «Ми ж думали, що просто підемо і купимо права, − посміюється над своєю колишньою наївністю Боровик. − Насправді це виявився перший challenge». На момент запуску ресурсу продаж прав на контент в Інтернеті був не дуже поширеним явищем. Правовласники, особливо з українського та російського ринків, не завжди розуміли, на яких умовах відкривати доступ до своїх продуктів. Великі зарубіжні компанії-правовласники готові були укладати контракти, але лише за умови надання контенту через платну підписку, як прийнято на Заході. Тільки цього року «Мегого» вдалося підписати низку контрактів із такими гігантами, як Walt Disney, MGM, Miramax. Всього на її рахунку 300 контрактів, у тому числі з BBC, Euronews, Одеською кіностудією, компанією «Топ Фільм Дистрибьюшн», Rusсico, «Ленфільм», кіностудією ім. О. Довженка, «Союзмультфільмом» та ін.

«Значне зрушення в питанні покупки прав відбулося, коли до нас приєднався один із партнерів − досвідчений гравець на ринку прав СНД. У нього є компетенції, співробітники, розуміння механізмів дії цього ринку», − розповідає генеральний директор і співвласник «Мегого», відмовляючись, втім, називати ім'я. З початку 2014-го бібліотека відеоконтенту збільшилася приблизно на 10%, за минулий рік − на 40%.

Для просування проекту використовуються всі види реклами, здебільшого в Інтернеті. «В Україні ми практично перестали витрачатися на маркетинг, проводимо тільки підтримуючі кампанії. Продовжуємо розвивати сервіс у Росії, а також підтримуємо в Прибалтиці, Білорусі, Казахстані», − ділиться СЕО «Мегого».

На популяризацію компанії працює партнерство з виробниками обладнання − LG, Sony, Samsung, а також великими телеком-провайдерами, такими як «Воля», «МТС-Україна» і «Київстар». Виробники пристроїв на платформі Android теж охоче йдуть на контакт. Зокрема, компанія з українським корінням PocketBook вважає партнерство з «Мегого» вдалим проектом − вони співпрацюють трохи більше року. В її планшетах встановлено додаток онлайн-кінотеатру Megogo.net.

У 2014-му Боровик планує наростити доходи від реклами в 2,5 рази, збільшити аудиторію на 30% і запустити повноцінний перегляд телеканалів у всіх країнах присутності. З початку року в онлайн-кінотеатрі відкрився ТВ-розділ. Поки що він працює в тестовому доступі, і «Мегого» не платить за право трансляції, а далі, за словами Шестакова, «модель взаємин із партнерами буде сформована в залежності від результатів тестування». Крім того, «Мегого» готується запустити для своїх глядачів власні телеканали зі свого контенту.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Журнал Forbes
Екскурс в історію
Інвестиції в дохідні будинки можуть стати хорошою альтернативою банківським депозитам та іншим видам вкладень
Продавець інтелекту
Для гендиректора Google Сундара Пічаї штучний інтелект ─ це не модна фраза з фільмів про далеке майбутнє. Це те, на чому інтернет-гігант вже найближчим часом має намір заробити мільярди
Бути за кадром: як власнику вибрати грамотного топ-менеджера
І в чому полягає основне завдання менеджменту
Усі матеріали розділу
Погляд
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
24358 переглядів
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
25343 перегляду
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
40574 перегляду
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
9135 переглядів
апрель 2019
ПнВтСрЧтПтСбНдПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар