Перевага маленьких

Як умістити в одну коробку зоряне небо, 30 ігрових приставок, картинну галерею й добре на цьому заробити

На конференції International Planetarium Society 2014 українці Віталій Слюсаренко та Юрій Костенко представили свій продукт у приміщенні планетарію Macao Science Center. Він вважається одним із найдорожчих і найпередовіших у світі: працездатність системи підтримують два ряди суперпотужних комп’ютерів.

Перевага маленьких

Фото: Ігор Тишенко для «Forbes Україна»

«Таке відчуття, ніби це серверна Facebook, а не планетарію», – згадує 38-річний Слюсаренко. Для демонстрації своїх досягнень засновники компанії Fulldome.рro переключили систему на один невеликий медіасервер власної розробки, відкалібрували за 10 хвилин зображення на склепіння і зірвали оплески. Творці планетарію, які вклали в придбання техніки мільйони доларів, не вірили власним очам: одна «коробочка» справлялася з навантаженням не гірше 12 дорогих серверів.

За кілька днів повторити успіх вдалося й у пекінському Beijing Planetarium. За підсумками поїздки до Азії Fulldome.рro змогла знайти стратегічних партнерів у Японії. Українська компанія тепер продає туди системи для планетаріїв власної розробки, зроблені під ключ. Водночас ціна українських «коробочок» – приблизно $65 000, тоді як системи конкурентів як мінімум удесятеро дорожчі. У Японії Fulldome.рro обкатало також першу купольну гру, у якій до 40 осіб одночасно відстрілюються від інопланетян. Фактично українська команда перетворила планетарій на велику приставку. До них цього не робив ніхто.

Віталій Слюсаренко так і не закінчив КПІ – друзі покликали на роботу у власну компанію. Молодий хлопець віддав перевагу реальним грошам, а не неясному майбутньому. Згадуючи події майже 20-річної давнини, Слюсаренко про прийняте рішення не шкодує. Часу на отримання диплома немає й зараз – дуже багато роботи. Щоб зустрітися з Forbes, довелося скасувати поїздку до Китаю, а наступного дня після інтерв’ю він вирушив до Монте-Карло.

З Юрієм Костенком Слюсаренко познайомився в київському офісі Leo Burnett, де працював на початку нульових. Колеги швидко знайшли спільну мову й 2003-го пішли з агентства, щоб запустити власну технічну студію Front Pictures. Перші інвестиції – на оренду приміщення й техніку – склали $10 000. Незабаром до команди приєдналися Андрій Іонін і Максим Зайцев. «Ми разом починали 2003-го і сьогодні залишаємося єдиними власниками бізнесу», – зазначає Костенко. У компанії «плоска» система управління: кожен працює над тим проектом, який йому цікавий.

Прибутковим для Front Pictures став уже перший місяць. Із замовленнями допомагали в рідному Leo Burnett, задіяли також старі зв’язки з клієнтами. Компанія створювала сенсорні інтерфейси, мультимедійні презентації, займалася класичним 3D-моделюванням. 2005 року з проханням про допомогу до них звернулися організатори заходу Djuice Nokia Video Drive: вимагалося зробити відеоряд дуже високої якості, який можна було б проектувати на екран завбільшки із хокейне поле. Жодна студія в Києві не бралася створювати контент такого розміру. «Ми раніше теж такого не робили, але вирішили спробувати, – згадує Слюсаренко. – Провели не одну безсонну ніч». Годинне відео встигли здати вчасно, клієнт залишився задоволений, їхня робота потрапила до Книги рекордів України як найбільше цільне відеозображення. Це був переломний момент для Front Pictures.

Під час підготовки заходу Djuice Nokia Video Drive команда познайомилася з німецьким відеоінженером Свеном Петерсеном. Він привіз до Києва відповідні проектори та софт. Пітерсон порадив Front Pictures взятися за розробку власного софту. Але тоді молода команда не надала значення його словам. До кризи 2008 року Front Pictures тільки в Україні виконала десятки замовлень на реалізацію світлових шоу й постанов. Клієнтів ставало дедалі більше, вимоги зростали. І тоді стало зрозуміло: стандартне програмне забезпечення не дозволяє створювати відеоряд бажаної якості.

Front Pictures створила медіасервер, який вдвічі менший за стандартний комп’ютерний блок

У межах Front Pictures 2006-го було відкрито R&D центр, де створюється власний софт. «Ми розробили формат зберігання відео, оптимізований для роботи з надвисокою роздільною здатністю й мінімальними вимогами до продуктивності заліза», – пояснює Костенко. Особливість формату в тому, що він може видавати картинку завбільшки 8000 х 8000 пікселів з одного комп’ютера. Раніше для цього треба було б як мінімум 16 машин.

Щоб замкнути на себе весь цикл виробництва, у Front Pictures зробили і власний медіасервер. Його завдання – зв’язувати в єдине полотно картинку з кожного окремого проектора. Головне досягнення компанії – розмір сервера, який вдвічі менший за стандартний комп’ютерний блок. «Завжди беру із собою в літак як ручну поклажу», – з гордістю говорить Слюсаренко. Для зручного транспортування навіть замовили спеціальний чохол.

«У Front Pictures чудовий сервер, який можна конфігурувати під будь-які завдання», – зазначає Олексій Розов, співзасновник російської студії «Сила Світла», що працює з українськими колегами у сфері створення проектів з 3D-мапінгу (проектуванню зображень на нерівні поверхні). Незважаючи на те що компанії працюють на одному ринку, їм вдається співпрацювати, а не конкурувати. «Зі Front Pictures ми зіткнулися на великому тендері. У коридорі, перед дверима клієнта. Швидко знайшли спільну мову й вирішили: ми робимо контент, вони – техніку. Так і триває досі: ми замовляємо їм технічну роботу й залишаємося задоволені швидкістю та якістю», – підтверджує слова Розова другий засновник «Сила Світла» Олександр Ус.

Ціна на послуги Front Pictures залежить від складності проекту. За словами Слюсаренка, 10 хвилинний 3D-відеоряд (3D-мапінг) коштуватиме від $10 000 до $80 000. На його виробництво знадобиться два місяці. В Україні компанія робила такий для вінницького фонтану і двічі на День Києва. Послугами Front Pictures активно користувалися нічні клуби для створення візуальних ефектів, були й закордонні замовлення.

2009 року команда Слюсаренка зробила 3D-шоу на фонтані на замовлення мережі ресторанів «Козирна Карта». За п’ять років проект дав про себе знати: його побачили продюсери шоу America’s Got Talent. Через Freckled Sky – американських партнерів Front Pictures – вийшли на українську компанію. Завдання було поставлене гранично ясно: зробити танцювальний номер із використанням води та світла. Режисером-постановником виступив відомий в Україні за шоу «Голос країни» Олег Боднарчук. «Ми повністю відповідали за технічну частину. Побудували в Києві весь майданчик, працювали зі світлом, водою й танцюристами, – згадує Слюсаренко. – Під час перформансу у США я особисто стежив за технікою. Пам’ятаю, руки тряслися так, немов робив це вперше». Успішний виступ приніс два нові контракти, а постанова за 10 днів набрала майже 3 млн переглядів на YouTube.

Партнери не кажуть, скільки заробили на цьому проекті, підкреслюють, що він «швидше іміджевий». «Зараз наше головне завдання – закріпитися у США. Це важливий ринок, на якому в нас вже є партнери й перші клієнти», – пояснює Костенко.

Паралельно з розвитком 3D-мапінгу команда Front Pictures бралася й за інші проекти. Наприклад, зробила інтерактивний музичний стіл, який із легкої руки діджея The Maneken почав використовуватися як DJ-пульт. Ідея вистрілила, але прожила недовго. Інтерактивні столи швидко перестали користуватися попитом, і вже за рік проект згорнули. Саме тоді й вирішили, що створений медіасервер і софт можна використовувати у планетаріях. Ідею підказав фестиваль Kazantip, де разом із Leo Burnett команда Front Pictures робила купольний бар.

Випробувальним майданчиком став Київський планетарій, у якому відкрили культурно-розважальний центр ATMASFERA 360. «З появою цифрової технології виведення зображення на склепіння розвиток планетаріїв вийшов на новий рівень: тепер це не просто зірки над головою. Це зображення, яке повністю занурює глядача в дійство», – хвалить проект директор сферичного кінотеатру Ольга Козаковська. За словами Слюсаренка, для компанії це одночасно і соціальний проект, і полігон, де можна перевіряти найновіші розробки перед презентацією клієнтам. Технології, які впровадили в Київському планетарії, коштували Front Pictures кілька десятків тисяч доларів. Для порівняння: технічне оснащення московського планетарію обійшлося в кілька мільйонів. Очевидна цінова перевага довела – пора виходити на новий ринок. Так з’явився бренд Fulldome.рro.

Українська компанія готова надати покупцю варіант створення планетарію під ключ, аж до склепіння. Софт і сервер свої, а проектори закуповують у Benq: співпраця з міжнародною компанією дає додаткові переваги. До того ж, ці проектори недорогі і продаються у звичайних магазинах. Керувати системою можна через iPad.

Українська команда перетворила планетарій на велику приставку

Але і планетаріїв Слюсаренку та партнерам вже мало. Нещодавно вони розробили першу гру-стрілялку, зображення з якої проектується прямо на склепіння. Одночасно грати можуть до 40 осіб. Команда Fulldome.рro повністю написала сюжет, зробила картинку й навіть розробила свої лазерні «бластери». «У Нагасакі є парк розваг із цією грою. Діти грають із ранку до вечора, у черзі стоять по дві години», – ділиться враженнями Слюсаренко, демонструючи розробку в R&D центрі біля метро «Лівобережна». Там є і пістолети, і невеликий купол для демонстрації можливостей компанії. Ставити створення ігор на потік не планують. Навпаки, хочуть зробити набір інструментів для сторонніх розробників ігор.

Які перспективи у цього напряму бізнесу? Оборот лідера ринку – американської Evans&Sutherland минулого року склав $26,5 млн, але компанія показала збиток в $1,3. За словами Костенка, перша п’ятірка найбільших гравців заробляє до $100 млн на рік, також демонструючи мінімальний прибуток. Величезні гроші міжнародні компанії вкладають у розробку нових технологій. Натомість ринок порівняно невеликий. Сьогодні Fulldome.рro розвиває азіатський напрямок: відкрито представництво в Таїланді, є плани зі створення дилерської мережі в Японії. За оцінкою Forbes, сумарний оборот Front Pictures і Fulldome.рro 2014-го становив $2–3 млн.

Торік Front Pictures здійснила ще один проект – відкрила 3D-галерею в торговому центрі Аrt Mall. «Ми хотіли створити галерею, яка не мала б аналогів в Україні та світі. Я запропонувала керівництву ТЦ використовувати ідею мапінгу, адаптувавши його під наші вимоги», – розповідає маркетинг директор Аrt Mall Юлія Ванченко. Шукали підрядника, який зміг би створити нерозривну картинку площею 685 кв. м. За інформацією Ванченко, українці були готові зробити це на 30% дешевше, ніж західні конкуренти.

Проект був надзвичайно важким технічно, каже Костенко. На створення безшовної анімації тривалістю 60 хвилин пішло майже півроку. На 52 проекторах відтворюється відеопотік роздільною здатністю 6748 х 6748 пікселів. Проект такого масштабу коштує не менше $150 000, але A-Gallery він обійшовся в рази дешевше. Як і в разі з Київським планетарієм, для Front Pictures це іміджевий проект – для демонстрації своїх можливостей.

Команда Front Pictures загорілася новою ідеєю – створенням мобільної галереї. Це звільнить  від необхідності шукати спеціальні приміщення: розвернутися можна буде в залі будь-якої площі. «Ми хочемо створити конструкцію, яку можна помістити у фуру й відправити містами», – ділиться планами Слюсаренко.

У чому ж секрет української компанії з 20 осіб? За словами Розова із «Сили Світла», будь-який співробітник Front Pictures – справжній професіонал своєї справи. «Для них кожен проект – це ціле життя», – підтверджує Козаковська.

Сам Слюсаренко більш прагматичний і бачить перевагу команди в іншому: «У бізнесі, де всі звикли працювати повільно й по-старому, ми працюємо швидко та з урахуванням сучасних технологій». Власні розробки дозволяють як мінімум бути більш мобільними: у будь-який момент команда готова вирушити на інший край світу для реалізації найнеймовірніших проектів. Адже медіасервер чудово поміщається на багажній полиці літака.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Журнал Forbes
Екскурс в історію
Інвестиції в дохідні будинки можуть стати хорошою альтернативою банківським депозитам та іншим видам вкладень
Продавець інтелекту
Для гендиректора Google Сундара Пічаї штучний інтелект ─ це не модна фраза з фільмів про далеке майбутнє. Це те, на чому інтернет-гігант вже найближчим часом має намір заробити мільярди
Бути за кадром: як власнику вибрати грамотного топ-менеджера
І в чому полягає основне завдання менеджменту
Усі матеріали розділу
Погляд
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
12349 переглядів
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
15248 переглядів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
25453 перегляду
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
4571 перегляд
сентябрь 2017
ПнВтСрЧтПтСбНдПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар