Цифрові будівельники: як створити «Google для пошуку нерухомості» в усьому світі

Перший крок троє українців, засновників сервісу Lun.ua, вже зробили: онлайн-проект підбору квартир для купівлі й оренди в нашій країні ─ серед лідерів
Цифрові будівельники: як створити «Google для пошуку нерухомості» в усьому світі

Подумуєте купити квартиру в будинку, фундамент якого тільки-тільки закладається? Тоді готуйтеся до несподіванок, і не завжди приємних. Якщо не брати до уваги фінансові ризики, залишається ще один важливий момент: оцінити розміри кімнат і особливості планування ви можете тільки виходячи з будівельних планів і власної уяви. На жаль, намальована картинка часто не збігається з реальністю. Засновники сервісу Lun.ua Андрій Міма, Денис Циганок і Станіслав Скляровський знають, як зробити так, щоб покупці змогли не тільки швидко підшукати житло за смаком, але й прогулятися по квартирі ще до того, як її побудують.

«В майбутньому зможемо робити квартири в віртуальній реальності автоматично, на основі звичайних планів», ─ пояснює Міма. Поки він розповідає про проект, автор цих рядків в окулярах віртуальної реальності ходить по неіснуючих кімнатах, визирає у вікна й оглядає ванну.

Для Міми і його колег віртуальні технології ─ поки що лише прототип майбутньої розробки. Це, швидше, «фішка», яка допоможе залучити більше клієнтів до Lun.ua ─ платформи з пошуку нерухомості. Даним сервісом і його міжнародним аналогом Flatfy щомісяця користуються близько 4 млн осіб, яким потрібно купити або зняти житло. Пошукові роботи збирають із десятків сайтів оголошення про оренду або продажу квартир на вторинному ринку, за допомогою спеціальних алгоритмів відсівають дублікати і шахрайську інформацію. Ще один продукт і зовсім унікальний для українського ринку. Це сайт novostroyki.lun.ua, на якому зібрано інформацію про всі новобудови Києва і найбільших міст країни, актуальні ціни, перебіг будівництва, а також інші корисні відомості.

Різниця у віці між старшим і молодшим засновниками Lun. ua ─ три роки. 30-річний Міма ─ родом з Херсона, 27-річний Скляровський ─ із Кіровоградської області. Обом добре давалася математика, вони вчилися в спеціалізованій школі, а потім ─ на факультеті кібернетики в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка. 29-річний Циганок ─ киянин, випускник того ж факультету. Університет, до речі, всі троє закінчили з відзнакою.

Ще студентом Міма працював з інтернет-порталом, який займався розміщенням оголошень про купівлю і продаж квартир. Рутинна робота не викликала особливого ентузіазму. Тому Міма вирішив відкрити власну справу ─ веб-студію. Керівництво порталу попросило хлопця підшукати собі заміну. Давши оголошення на своєму факультеті, Міма знайшов Циганка, а потім на допомогу йому ─ Скляровського.

Пропрацювавши кілька місяців, Скляровський пішов. «Сесія обіцяла бути важкою. Розумів, що зможу здати її, лише звільнившись. Через складність системи робота забирала багато часу», ─ згадує підприємець. Циганок пропрацював на кілька місяців довше і пішов перед кризою 2008-го. «У мене було уявлення, як потрібно розвивати подібний проект. Але розуміння з боку керівництва я не знайшов», ─ згадує Циганок.

Через якийсь час друзі знову зібралися. Знаючи зсередини проблеми сайтів з оголошеннями, вони взялися створити «правильну компанію» для пошуку нерухомості. «У той час ріелторські агентства мали свої сайти, куди викладали оголошення. Вони ж з'являлися на тематичних порталах і дошках оголошень. Потенційному покупцеві доводилося відвідувати десятки сайтів. Ідея була в тому, щоб зробити ресурс, який збирав би оголошення на одному сайті, без дублів», ─ пояснює підприємець.

Вісім років тому про венчурні гроші й акселератори для стартапів в Україні майже не говорили. Тому трійця трудилася над проектом на кухні квартири, яку Міма знімав під веб-студію. «Чітко пам'ятаю, як пахло сусідськими котлетами. Видно, хтось без них жити не міг, смажив буквально щодня», ─ сміється Циганок. Миритися з запахами довелося ще кілька місяців, поки Міма не орендував просторішу квартиру.

«Кожен вкладав, що міг. Я, наприклад, надав приміщення і сервер. Іноді залучав дизайнерів, верстальників», ─ розповідає Міма. «На попередній роботі я накопичив майже $5000. На ці гроші й жив», ─ додає Циганок. «Ніхто не отримував зарплату. Працювали фактично на ентузіазмі», ─ підтверджує Скляровський.

До кінця 2008-го перша версія сайту була готова. Терміни підганяли: у Міми була можливість розмістити рекламу в метро на $500 безкоштовно, але з умовою, що зроблено це буде в листопаді-грудні. Упускати можливість хлопці не хотіли. В результаті реклама дала кілька сотень постійних користувачів тоді ще сирого сайту Lun.ua.

Ще на перших етапах проекту засновники розділили між собою повноваження. Мімі дістався менеджмент, Циганку ─ операційна діяльність, Скляровському ─ розробка. «Компанією ми володіємо в рівних частках. Не уявляємо, як можна інакше», ─ розповідає Циганок. У розмові підприємці зайвий раз не згадують конкурентів, а будь-які слова підтверджують цифрами. «Стривайте, відкрию аналітику на комп'ютері й покажу», ─ щоразу уточнює Міма, заглядаючи в старенький MacBook.

На розвиток Lun.ua команда лише одного разу залучила гроші інвестора. «Тоді настав критичний момент. У мене закінчувалися заощадження, проект нічого не приносив. А попереду ─ сімейне життя, що вимагає стабільного доходу», ─ згадує Циганок, який у 2010-му зайнявся пошуком інвестицій. Знайти їх виявилося не так просто. «Тоді венчурний ринок був іншим», ─ пояснює підприємець. Ні імені, ні суми, ні частки в компанії, яку довелося віддати інвестору, партнери не називають. «Єдине, що можемо сказати: за розрахунками грошей вистачало на два наступні роки роботи», ─ додає Міма.

Тоді ж з'явилася і друга хороша новина: один із девелоперів запропонував купувати трафік Lun.ua. Такий варіант монетизації вже в 2012-му дозволив вийти на беззбитковість. Відтоді Lun.ua розвивається виключно на власні гроші.

Щомісяця сайт Lun.ua відвідують близько 3 млн осіб

Як вдалося привернути увагу аудиторії і рекламодавців? «Ми просто намагалися створити комфортний портал з нерухомості», ─ каже Міма. А для цього потрібно було вирішити кілька завдань. Одне з них ─ систематизація даних. Поширена проблема сайтів оренди чи продажу житла в тому, що одна і та ж квартира одночасно фігурує в десятках оголошень, де по-різному вказані назва вулиці, району та інші відомості. Спеціальні алгоритми на Lun.ua видаляли дублікати, що економило користувачеві час. Відсутність на сайті банерів зробило його більш комфортним для сприйняття, а база з телефонними номерами шахраїв підвищувала довіру аудиторії. Підприємці розповідають, що максимальної релевантності інформації домоглися суворим фокусуванням. «Поступово ми відкидали різні розділи: офіси, земельні ділянки та дачі, потім приватні будинки і гаражі. Зробили акцент тільки на квартирах», ─ зазначає Міма.

Над алгоритмами Lun.ua ще належить попрацювати, вважає керуючий ARPA Real Estate Михайло Артюхов. «На сайті поки що багато неактуальною інформації, технологію селекції оголошень потрібно допрацьовувати, ─ констатує він. ─ У того ж Adress.ua список чистіший». Втім, це не заважає 3 млн відвідувачів щомісяця відвідувати Lun.ua.

Складність з актуалізацією даних переживав не тільки Lun.ua. На початку 2016-го, через кілька років роботи, оголосив про закриття в Україні сервіс «Яндекс. Нерухомість» ─ не зумів налагодити публікацію якісних даних. «Сервіс закрився в країнах, де давав неповну інформацію за пропозицією на ринку нерухомості», ─ прокоментували в компанії «Яндекс. Україна».

Найуспішнішим проектом Lun.ua став напрямок, на який засновники спочатку зовсім не робили ставки. У 2011 році перед командою постало завдання: зібрати на сайті не тільки дані про квартири для продажу на вторинному ринку й про оренду, а й про новобудови.

У той час в Україні вже працювало кілька аналогічних порталів, таких як realt.ua, що розміщували інформацію про більшість новобудов столиці та інших міст країни. Але підприємці стверджують, що більше двох десятків оголошень на одному сайті не бачили. Тому для збору даних вони стали об'їжджати місто в пошуках будмайданчиків. У підсумку зібрали інформацію для невеликого розділу. «Нічого особливого, просто табличка», ─ згадує Скляровський.

Згодом виявилося, що саме цей розділ став користуватися величезною популярністю. Жоден інший сайт не пропонував подібного ─ всі новобудови в одному місці. Сьогодні це візитна картка Lun.ua, навколо якої побудовано безліч робочих процесів.

Окрема група співробітників постійно телефонує девелоперам для уточнення актуальних цін. Кілька фотографів їздять по об'єктах і фіксують процес будівництва. «Неблагонадійні забудовники роблять фото так, як ніби-то процес постійно рухається. Навіть якщо будівництво завмерло. Ми розробили власний спосіб», ─ розповідає Міма. Фотограф постійно робить фото з чотирьох точок, завжди одних і тих же. Завдяки цьому видно, як зростає або не зростає будівля. На цю ідею компанія отримала патент. Щомісяця розділ новобудов відвідують близько 1 млн осіб.

«Сьогодні проект новобудов Lun.ua ─ унікальний продукт. Можна сказати, свого роду монополіст на ринку. Вони дають якісну аудиторію, адже, на відміну від конкурентів, у них чітка спеціалізація», ─ розповідає Дарина Бедя, керівник відділу маркетингу комплексів «Новопечерський квартал» і «Нова Буча». З нею згоден Ярослав Денисенко, який представляє РК «Амурський», за словами якого, більшу частину рекламного бюджету його компанії отримує саме Lun.ua.

У 2012-му команда Lun.ua задумалася про вихід у Москву. Але маючи проблеми з індексацією сайту в пошуку «Яндекса» в Україні, команда вирішила протестувати запуск міжнародного проекту в іншій російськомовній країні ─ Казахстані. «Індексація пройшла успішно, тест виявився вдалим», ─ зазначає Міма. Незабаром було запущено сайти в Білорусі та Росії.

Але після українських подій наприкінці 2013-го партнери вирішили розширюватися за межі російськомовних країн і ставати глобальною компанією. Так з'явився міжнародний проект Flatfy з пошуку квартир для купівлі й оренди. Сьогодні аудиторія порталу перевищує 1 млн чоловік. Партнери планують наростити її в 10 разів до 2018 року. На розвиток проекту команда витратить $1 млн.

Зараз над Lun.ua і Flatfy трудиться команда з 80 співробітників. Атмосфера в компанії нагадує популярний серіал «Форс-мажори» (Suits). На роботу беруть тільки випускників рідного факультету. Циганок прямо заявляє: «У нас є ідеї для розробок, які багатьом просто не під силу». Одна з них ─ створення платформи для моделювання квартир у віртуальній реальності. «Тільки уявіть, що людина, сидячи на дивані, зможе подивитися своє майбутнє житло», ─ уточнює Міма.

Залучати для розвитку інвесторів партнери не планують: компанія генерує достатньо виторгу. «Ми чули, що якщо до тебе йдуть інвестори, значить, гроші тобі вже не потрібні. Зараз ми можемо розвиватися на власні кошти. Важливіше інше ─ люди. Відчувається нестача грамотних фахівців», ─ уточнює Міма. Компанії є чим привернути співробітників: цікаві завдання, непогані зарплати, можливість отримати досвід у міжнародному проекті. І зручні робочі місця: нинішній двоповерховий офіс Lun.ua нічим не нагадує орендовану квартиру, де витали кухонні запахи.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Журнал Forbes
Екскурс в історію
Інвестиції в дохідні будинки можуть стати хорошою альтернативою банківським депозитам та іншим видам вкладень
Продавець інтелекту
Для гендиректора Google Сундара Пічаї штучний інтелект ─ це не модна фраза з фільмів про далеке майбутнє. Це те, на чому інтернет-гігант вже найближчим часом має намір заробити мільярди
Бути за кадром: як власнику вибрати грамотного топ-менеджера
І в чому полягає основне завдання менеджменту
Усі матеріали розділу
Погляд
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
23873 перегляду
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
25046 переглядів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
40258 переглядів
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
8977 переглядів
март 2019
ПнВтСрЧтПтСбНдПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 6
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Andreyev Aleksandr
Andreyev Aleksandr — 03.10.2017, 08:14

Идея Lun.ua, бесспорно, хорошая. Стоит лишь отметить, что автор статьи погорячился с "Фильтрованием мошенических обьявлений". Оооочень много lun.ua выдает обьявлений "агенств недвижимости", которые заманивают людей привлекательными ценами и пытаються впарить "базы квартир".
Отфильтровать их можно самому, поставив на lun.ua нижний порог цены за квартиру, но этот метод не имеет 100% эффективности, особенно, если хочешь найти квартиру подешевле.
Я могу пока только предложить отсеивать пользователей, которые регистрируются на любом сайте недвижимости. Не давать возможности фэйковым агентствам размещать обьявления. Ну просто очень сильно замусорили интернет.

Sergey Yusipyuk
Sergey Yusipyuk — 15.02.2017, 18:39

Хотелось бы больше о технологии виртуальной реальности... Когда ждать, какой уровень детализации. Стоимость и т.д. Побольше об алгоритмах и принципах поисковика лун. Например, до сих, очень плохо понятно какие правила попадания в выдачу по квартирам, кроме "частота размещения на площадках". Есть же какие-то не очевидные правила, как у гугла.

Роман Полищук
Роман Полищук — 03.02.2017, 08:52

Очень редко пишу комментарии, но тут просто не могу сдержаться.

Лунь - это сайт паразит, который на основе чужого контента прорвался на вершину, а теперь барыжит трафиком тем сайтам за счет которых вылез.

Чисто еврейская схемка. Собственно, как ресурс, лун.юа всего лиш мыльний пузырь.
Так что о "гугле для поиска недвижимости во всем мире" они могут только мечтать.

Люди очнитесь и пользуйтесь первоисточниками место.юа, домриа и другими полезными ресурсами.

Andrey Mima
Andrey Mima — 14.02.2017, 19:44

Очень редко пишу комментарии, но тут просто не могу сдержаться.

Google - это сайт паразит, который на основе чужого контента прорвался на вершину, а теперь барыжит трафиком тем сайтам за счет которых вылез.

Чисто еврейская схемка. Собственно, как ресурс, Google.com всего лиш мыльний пузырь.

Люди очнитесь и пользуйтесь первоисточниками и другими полезными ресурсами.

Carter Collins
Carter Collins — 24.01.2017, 08:02

Ваш комЧи є потребують фінансової допомоги? Видаємо кредит 2% з процентною ставкою, якщо ви зацікавлені, зв'яжіться з нами по електронній пошті: (cartercreditunionoffer.link@gmai l.com) для більш докладної інформації.

* Комерційні кредити.
* Персональні кредити.
* Бізнес-кредити.
* Інвестиції Кредити.
* Розвиток кредити.
* Придбання кредитів.
* Будівельні кредити.
* Бізнес-кредити і багато іншого:

ми надаємо всі види кредиту в хороших послуг, зв'яжіться з нами по електронній пошті: (cartercreditunionoffer.link@gmai l.com)
З найкращими побажаннями

Г-н Картер Коллінзентар...

102478708303509
102478708303509 — 17.01.2017, 20:09

Не знаю, как там в мире. Но в Киеве сейчас очень выгодно брать ипотеку на квартиру. Я нашла организацию, предоставляющую ипотеку всего под 12% годовых. это очень выгодно? учитывая, что в квартире уже сразу можно жить и одновременно выплачивать ипотеку. Запомните это Инвестмент финанс групп. ИФГ http://www.ifg.kiev.ua