Продавець інтелекту

Для гендиректора Google Сундара Пічаї штучний інтелект ─ це не модна фраза з фільмів про далеке майбутнє. Це те, на чому інтернет-гігант вже найближчим часом має намір заробити мільярди
Продавець інтелекту
Сундар Пічаї
Фото GettyImages

Концертний майданчик «Шорлайн» у Кремнієвій долині ─ культове місце для любителів музики. Легендарний імпресаріо Білл Грехем, натхненний логотипом Grateful Dead ─ рок-групи, що виступала тут 39 разів, ─ проектував цей амфітеатр на 22 000 місць. Ніл Янг, Bee Gees, Брюс Спрінгстін ─ усі вони сяяли на сцені «Шорлайн». А в травні нинішнього року під електронну музику і відеоролики в стилі аркадних ігор на величезних екранах їх успіх повторив гендиректор Google Сундар Пічаї.

Сказати, що на сцені Пічаї почувається як риба у воді ─ перебільшення. 44-річний інтелектуал, худорлявий, з неспокійним поглядом за скельцями прямокутних окулярів, більше схожий на астрофізика Карла Сагана, ніж на гітариста Карлоса Сантану. Ну і нехай. На щорічній конференції Google I/O він ─ рок-зірка, родзинка програми. Схвальні вигуки й оплески натовпу програмістів роблять свою справу: обличчя Пічаї нарешті розпливається в усмішці.

«Ми живемо в приголомшливі часи. В інформаційних технологіях відбулася дивовижна революція», ─ Пічаї говорить з південноіндійським акцентом, а в слові «дивовижна» спеціально розтягує склади, щоб розхитати аудиторію. Так, це не Стів Джобс. І навіть не Марк Цукерберг, не Джефф Безос і не Тім Кук. Пічаї ─ класичний непублічний гендиректор. Тихий методичний «ботанік», який швидше буде філософствувати про майбутнє IT, ніж заводити натовп розробників вивіреними презентаціями. Саме таку людину і шукав співзасновник Google Ларрі Пейдж, коли минулого року запропонував Пічаї очолити одну з найуспішніших високотехнологічних компаній усіх часів.

Перед Пічаї стоїть колосальне завдання. Капіталізація Google, вірніше її материнської компанії Alphabet, ─ приблизно півтрильйона доларів. Це друга за вартістю фірма в світі. Вона підім'яла під себе цілі сегменти хай-тек-індустрії: інтернет-пошук, цифрову рекламу, мобільні платформи, онлайн-відео. Але Пейджу і Пічаї занадто добре відомо, що гіганти часто збиваються з курсу саме на піку могутності. І якщо мастодонтів на зразок IBM і Blackberry підкосив один-єдиний суперник, то Google веде криваву війну з чотирма іншими наддержавами світу IT. Причому відразу на кількох фронтах. Компанія бореться з Apple у мобільному сегменті, з Facebook ─ на ринку реклами, відео та телекомунікацій, з Amazon ─ у сфері е-комерції, з відродженим Microsoft ─ у секторі програмного забезпечення для бізнесу, а з двома останніми ─ ще й на ринку хмарних сервісів.

Пічаї керує всіма цими битвами на тлі кардинальних технологічних змін. Google все ще орієнтована на перехід від комп'ютерів до мобільних гаджетів, а обчислення вже переміщаються на будь-які пристрої з екраном. І навіть зовсім без нього, як у випадку з розумним динаміком Amazon Echo ─ цифровим асистентом з голосовим управлінням, який несподівано став хітом продажів. Взаємодія з гаджетами і додатками швидко перетворюється на голосовий діалог, іноді з використанням розумних ботів. Їх пропонують Microsoft, Facebook та інші компанії. На відміну від додатків, такі боти працюють в інтернет-месенджерах на зразок Facebook Messenger (900 млн користувачів) або Microsoft Skype (300 млн користувачів). У Google є популярна поштова служба Gmail, яка налічує понад 1 млрд користувачів. Але компанії бракує сучасної системи обміну повідомленнями, такої, яку б обирала молодь.

І все ж Пічаї впевнений, що новий цифровий світ ніби спеціально скроєний під Google. Причина одна ─ штучний інтелект. Створити систему на зразок цифрового асистента Apple Siri, із зародковими навичками ведення діалогу, під силу багатьом. Але щоб просунутися далі ефектних демоверсій, потрібні більш витончені алгоритми. А Google спеціалізується на штучному інтелекті вже багато років. Компанія інвестувала в його основні «цеглинки» ─ розпізнавання голосу, розуміння природної мови, машинний переклад ─ задовго до більшості конкурентів. І тепер, через роки, готується об'єднати всі свої розробки в один привабливий продукт, який допоможе їй зберегти лідерство.

На сцені «Шорлайн» Пічаї представив перші плоди цієї стратегії: розумний динамік Google Home ─ прямий конкурент пристрою Amazon Echo (і гаджету, який, за чутками, розробляє Apple), а також інтернет-месенджер Allo. В основі обох продуктів лежить новий сервіс «Асистент Google» ─ втілення того, як компанія бачить діалогові обчислення. Вважайте це «пошуком 3.0» ─ новим інтерактивним способом спілкуватися з Google. Асистент допоможе забронювати квиток в кіно або на авіарейс, розпланувати завдання, відповісти на повідомлення і навіть написати його замість вас. Він нагадає купити квіти до Дня матері або упакувати речі перед поїздкою і продовжить діалог з того місця, на якому ви його перервали. Він завжди під рукою ─ у вашому смартфоні, розумному динаміці, телевізорі, автомобілі, наручних годинниках, а в перспективі ─ де завгодно. «Протягом дня ви переміщається з місця на місце, і речі, що вас оточують, будуть вам допомагати», ─ пояснює Пічаї. На те, щоб втілити всі можливості асистента, підуть роки. Створити його куди важче, ніж пошукову систему, з якої Ларрі Пейдж і Сергій Брін починали Google. «Це значно амбітніше завдання, з якого боку не глянь», ─ стверджує Пічаї.

Пічаї впевнений: новий цифровий світ ніби скроєний під Google

Захопленими оплесками в амфітеатрі «Шорлайн» не заглушити проблему, зрозумілу всім. Випуск Allo ─ яскраве підтвердження того, що Google не досягла успіху на ринку месенджерів і що їй дуже потрібно швидко завоювати тут хоч якісь позиції. Анонс Google Home доводить, що якби не Amazon, то компанія прогавила б зростання популярності розумних динаміків. У цьому і криється складність завдання, яке стоїть перед Пічаї. Ніхто не заперечує лідерство Google в розробці передових технологій на зразок штучного інтелекту і машинного навчання. Але компанія ─ не завжди лідер у перетворенні цих технологій на революційні продукти.

«Кинувши всі сили на розвиток штучного інтелекту, Google ризикує втратити можливість створити щось просте і потрібне користувачам», ─ вважає засновник дослідницької компанії O'Reilly Media Тім O'Рейлі. Тому розумний динамік Google Home стане для компанії своєрідним тестом. Більше того, якщо вже інструментом для зв'язку з ботами й іншими цифровими сервісами стануть голосові діалоги і месенджери, а не екрани комп'ютерів або смартфонів, Google потрібно популяризувати ці сервіси так само швидко, як це намагаються робити Facebook, Microsoft, Amazon іApple. «Сторонні розробники не будуть створювати додатки під кожну платформу, ─ вважає Девід Йоффе з Гарвардської школи бізнесу. ─ Тільки під ту, яка виявиться найуспішнішою». Мета Пічаї ─ зробити так, щоб нею виявилася платформа Google. Він стверджує, що готовий вести Google шляхом перетворень. «У мене є розуміння того, на чому потрібно зосередитися в ході трансформації компанії за допомогою машинного навчання і штучного інтелекту».

Повернувшись на три десятиліття назад, ви побачили б Пічаї, який стоїть на рамі моторолера. За кермом ─ його батько. Мати вмостилася на пасажирському сидінні. У неї на колінах ─ молодший брат Сундара. Моторолер рухається в хаотичному дорожньому трафіку індійського міста Ченнаї. Тут, у двокімнатному будиночку, Пічаї провів дитинство. За західними мірками батько, інженер-електротехнік, і мати, стенографістка, жили скромно. Довгі роки родина не могла дозволити собі ні телефон, ні телевізор, ні тим більше автомобіль.

Але на перше місце батьки ставили освіту, і Сундар вступив до престижного Індійського технологічного інституту в Харагпурі. Отримавши диплом інженера, він удостоївся стипендії Стенфордського університету, де в 1993-му став вчитися в аспірантурі за фахом «матеріалознавство та інженерна справа». Пічаї хотів втілити мрію батьків ─ одержати вчений ступінь і зайнятися науковою кар'єрою. Але як це часто буває в Стенфорді, його поманила Кремнієва долина. Отримавши ступінь магістра, молодий чоловік влаштувався в компанію Applied Materials, що працює в напівпровідниковій індустрії. Потім захистив ступінь MBA в Уортонській школі бізнесу і трудився консультантом у McKinsey.

Продавец интеллекта

Мета Пічаї ─ впровадити штучний інтелект в усі продукти Google

Фото GettyImages

В Google Пічаї прийшов у 2004-му, коли пошукова компанія, стрімко зростаючи, ще вважала своїм головним ворогом Microsoft. Його кинули на передову в битві з софтверним гігантом. З самого початку Пічаї продемонстрував методичний та системний підхід до прийняття рішень і став просуватися службовими сходинками. Йому доручили «немодний», але критично важливий проект ─ розробити панель інструментів, за допомогою якої можна було б виконувати пошук із браузера, не переходячи на головну сторінку Google.

Стратегічна робота над панеллю інструментів підштовхнула Пічаї зробити першу велику ставку ─ на браузер Chrome. Проект викликав у Google багато суперечок. Деякі боялися зайвий раз дражнити Microsoft, чий Internet Explorer домінував у той час на ринку. Пічаї наполягав на тому, що уGoogle браузер вийде кращим і що компанія ризикує втратити значну частину доходу від пошуковика, якщо Microsoft, як багато хто побоювався, змінить налаштування Internet Explorer, щоб ускладнити доступ до пошуку Google.

На чолі невеликої команди Пічаї, який підпорядковувався тоді нинішньому гендиректору Yahoo Маріссі Майєр, без зайвого шуму працював над новим продуктом. Ретельно зрежисована PR-акція з його запуску у 2008-му зазнала фіаско. Маркетингові матеріали потрапили до німецького блогера, який опублікував їх раніше терміну. Але браузер виявився швидшим і зручнішим, ніж у конкурентів. І команді Пічаї вдавалося утримувати першість, навіть коли суперники схаменулися і спробували скоротити розрив у продуктивності. До 2012-го Chrome став браузером номер один для персональних комп'ютерів. А завдяки зростанню популярності платформи Android ─ ще й найпопулярнішим на мобільних пристроях.

Несподівана перемога Chrome зміцнила репутацію Пічаї як талановитого розробника продуктів і успішного підприємця. Так почався запаморочливий кар'єрний зліт Сундара в Google. «Частина співробітників компанії сповідують професорський стиль. Пічаї ідеально в нього вписується, ─ розповідає один із колишніх керівників компанії. ─ Але багато хто недооцінює його глибокі технічні знання і підприємницьку жилку. У цьому він дуже сильний».

У міру того як суперники Пічаї впадали в немилість, на нього покладали все більше обов'язків. Його колишню начальницю Майєр відтіснили на другий план, і вона пішла в Yahoo. У 2013-му Сундару, який продовжував розробку операційної системи й асортименту ноутбуків на платформі Chrome, доручили керувати проектом Android ─ однією з перлин Google. Його творця Енді Рубіна відсунули вбік. Рік по тому подав у відставку Вік Гундотра, який очолював проект Google+, дорогу і невдалу спробу компанії прорватися на ринок соціальних мереж.

Незважаючи ні на що, Пічаї зберіг холоднокровність і закріпив за собою репутацію керівника, який сповідує колегіальний стиль управління. І, що важливіше, заслужив довіру Пейджа. «Пічаї може приймати жорсткі й важкі рішення, але вони не викликають ажіотажу, ─ розповідає один із колишніх топ-менеджерів Google. ─ Люди люблять, коли все робиться обдумано, без драматизму. Це зміцнює колектив». Минулої весни на неформальній зустрічі керівництва Пічаї попросили поділитися своїм баченням того, як додатки будуть розвиватися в мультиекранному світі. Коли він закінчив, вперед вийшов сяючий Пейдж і сказав, що не зміг би намалювати чіткішої картини. «У них дійсно спільний погляд на майбутнє», ─ зазначає присутній на зустрічі співробітник. Кілька місяців по тому Пейдж реорганізував Google у холдингову компанію Alphabet, а Пічаї призначив гендиректором Google. На її частку припадає 99% виторгу Alphabet і весь її прибуток.

Прорив у світі штучного інтелекту Пічаї готує в непримітному двоповерховому будинку, розташованому через дорогу від головного офісу Google ─ в її величезному каліфорнійському кампусі Googleplex. Тут розмістилася команда розробників під назвою Google Brain. Групу створили чотири роки тому в якості дослідницького експерименту в сфері таких технологій штучного інтелекту, як глибинне навчання і нейронні мережі. Вчені розробили їх багато років тому, але не тестували по-справжньому: для цього потрібні величезні обчислювальні потужності. У Google вони були.

Компанія об'єднала в команду одного зі своїх провідних інженерів з високопродуктивних обчислювальних систем Джеффа Діна й експертів у сфері штучного інтелекту. Група вчила комп'ютери розпізнавати зображення. Результати обнадіювали: вони допомогли значно покращити існуючі технології.

Запущений рік тому сервіс Google Photos вивів ці удосконалення в маси, вразивши світ IT здатністю розпізнавати й автоматично сортувати картинки. В Google Photos можна шукати фотографії людей, тварин, різних предметів. Незважаючи на гостру конкуренцію, сьогодні у Google Photos 200 млн користувачів.

Виявилося, що принципи, які спрацювали із зображеннями, діють і в розпізнаванні голосу, перекладі та інших схожих завданнях. Коли системи Діна навчили розпізнавати мову, точність цієї операції кардинально зросла. Тепер Android-смартфони куди краще розуміють запити за кодовою фразою «Ок, Google». Крім того, Google краще розпізнає мову людей на зразок Пічаї з його співучим акцентом чи розмови в галасливих барах. Причому робить це 55-ма мовами.

Сундар вміє приймати жорсткі рішення

Ті ж технології використовуються для розпізнавання дорожніх знаків у сервісі Street View. Або, наприклад, при аналізі супутникових знімків для пошуку дахів, придатних для встановлення сонячних панелей в ініціативі Project Sunroof. Дослідницький проект, який починався зі жменьки людей, переріс у програму із сотнями співробітників (точні цифри Дін не називає). Вони створюють алгоритми, комп'ютерні системи, а віднедавна ─ власні мікропроцесори Google, заточені під штучний інтелект. Напрацювання Google Brain сьогодні використовують понад 2000 внутрішніх проектів компанії.

Щоб оцінити потенціал машинного навчання в розробці цифрових продуктів, які змінюють життя людей, краще почати з інтернет-мессенджера Allo. Ринок цих програм зрілий і насичений. Але Пічаї готовий побитися об заклад, що точно так само, як із Photos і Chrome, кілька розумних функцій допоможуть Allo розширити коло прихильників. Одна з них ─ «Розумна відповідь». Вона автоматично пропонує варіанти відгуку на повідомлення залежно від його змісту (поки що функція доступна не всіма мовами). Компанія об'єднала «Розумну відповідь» із розпізнаванням зображень і пропонує відповіді на фото, надіслані через месенджер. Надішліть другу знімок свого стрибка з парашутом, і Allo запропонує відповідь на кшталт «круто», «сміливо» або «жах». Якщо в повідомленні фото дитини чи кота, реакцією буде фраза «який милий!». Allo може вклинитися в діалог і запропонувати забронювати столик у ресторані чи спланувати поїздку.

Конкуренти Google теж поспішають освоїтися в світі штучного інтелекту. У Microsoft є ініціатива щодо впровадження машинного навчання в різні продукти. Нещодавно гендиректор Microsoft Сатья Наделла показав чат-боти, вбудовані в голосовий асистент Cortana. Цукерберг продемонстрував бота в Facebook Messenger. Безос найняв в Amazon понад тисячу осіб, що працюють над Alexa ─ голосовим асистентом у розумному динаміку Echo. Apple розширює можливості Siri.

Пічаї переконаний: Google просунулася далі конкурентів. Він наводить як приклад програму AlphaGo, яка нещодавно обіграла найкращого в світі гравця в шашки Го. Колись її можна буде використовувати для вирішення більш практичних проблем.

«У машинному навчанні і штучному інтелекті є щось, що можна використовувати зараз. Щось ─ через два-три роки. Щось серйозніше вимагає більше часу на розробку», ─ пояснює Пічаї. Експерти, зокрема професор Гарвардського університету Йоффе, згодні, що Google має високі шанси очолити перехід до світу штучного інтелекту. «Сундар усе розставив по поличках і приймає правильні рішення, ─ каже Йоффе. ─ Але головні випробування для нього ще попереду».

Продавец интеллекта
Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Журнал Forbes
Екскурс в історію
Інвестиції в дохідні будинки можуть стати хорошою альтернативою банківським депозитам та іншим видам вкладень
Бути за кадром: як власнику вибрати грамотного топ-менеджера
І в чому полягає основне завдання менеджменту
На своєму місці
Знаючи особливості MBTI-психотипів підлеглих, керівник може ефективніше організувати роботу, вирішивши чимало проблем ще до їх виникнення
Усі матеріали розділу
Погляд
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
12362 перегляду
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
15259 переглядів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
25467 переглядів
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
4576 переглядів
сентябрь 2017
ПнВтСрЧтПтСбНдПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар