Із чого слід починати новому Кабміну

Опитані Forbes експерти розповіли про першочергові завдання, які має негайно вирішити коаліційний уряд

Українське Фото

Кадрові перестановки в уряді, анонсовані українськими парламентаріями 22 лютого, почали втілюватися в життя. Верховна Рада на своєму засіданні в понеділок, 24 лютого, продовжила звільняти із займаних посад виконуючих обовʼязки українських міністрів.

Так, слідом за звільненими в неділю главами МЗС (Леонід Кожара), Міносвіти й науки (Дмитро Табачник) та МОЗ (Раїса Богатирьова), в понеділок своїх портфелів позбулися в.о. міністра соціальної політики Наталія Королевська та в.о. міністра культури Леонід Новохатько.

На сьогодні було заплановано затвердження нового складу Кабміну, в якому, за словами нардепа Віталія Немілостівого, ніхто з попереднього складу не збереже свої пости. Очевидно, що першочерговим завданням для нового міністерського пулу стане виведення країни з економічного колапсу і подолання гострих політичних розбіжностей.

Forbes опитав авторитетних економістів щодо того, які кроки слід у першу чергу здійснити новому уряду.

Перегляд держбюджету

Першочерговим завданням усі експерти назвали перегляд Держбюджету-2014 з метою максимального наближення головного кошторису країни до реалій сьогодення, тобто − у бік скорочення. Для цього потрібно розробити програму суворої бюджетної економії.

«Абсолютно очевидно, що ті макроекономічні параметри, які було закладено в бюджет, вже не відповідають сьогоднішнім реаліям і з точки зору економічного зростання, і з точки зору інфляції, і з точки зору дефіциту державного бюджету, − зауважує Олег Устенко, директор центру світової економіки і міжнародних відносин НАНУ. − Цього року дефіцит держбюджету може значно перевищити «погану» позначку в розмірі 5% від ВВП. Однозначно, це має бути переглянуто − і чим швидше, тим краще для економіки».

Нежиттєздатність основних бюджетних показників підкреслив у коментарі Forbes і Олександр Жолудь, економіст Міжнародного центру перспективних досліджень. «Той бюджет, який було [прийнято] на початку року, має завищені плани відносно доходів. Він не виконується, тому витрати робити немає з чого. Необхідно знизити і доходи, і витрати, щоб не було великого дефіциту, і бюджет реально виконувався», − переконаний експерт.

При цьому співрозмовники Forbes попереджають, що подібний крок може нести в собі ризик для репутації вищого керівництва країни. «На жаль, він (відкоригований Держбюджет − Forbes) може не відповідати тому популістському запиту, який [існує] в багатьох країнах світу, в тому числі і в Україні, і не дуже влаштовує політиків, які намагаються подобатися своєму електорату, − зазначає Олег Устенко. − Але це потрібно зробити, і треба бути готовим до того, що зниження дефіциту держбюджету може означати втрату електоральної підтримки».

Перегляд фіскальної політики

На підставі більш реалістичного закону про держбюджет новому українському уряду потрібно переглянути роботу Міністерства доходів і зборів, вважає екс-міністр фінансів України Ігор Мітюков. Насамперед, слід відмовитися від авансового методу оподаткування та остаточно вирішити проблему невідшкодованої заборгованості з ПДВ. «Можливо, за рахунок випуску боргових інструментів, обовʼязково оформивши це як державний борг», − уточнює він.

«При цьому обовʼязково варто або продовжити співпрацю з урядом Росії щодо подальшого виділення фінансових ресурсів, або провести переговори й відновити співпрацю з МВФ. Ще краще − зробити і те, й інше», − вказує експерт.

Отримання кредитної підтримки від міжнародних фінансових організацій

За словами Олега Устенка, слід негайно направити запити на отримання кредитування в МВФ і в уряди деяких держав. «Потрібно подати негайну заявку на співпрацю з МВФ, приїзд місії МВФ і початок переговорного процесу. На мою думку, це потрібно зробити вже на цьому тижні», − упевнений економіст.

«Паралельно з цим, я думаю, буде доцільно подати заявку про можливе отримання фінансування з боку Європейського союзу і США, − додає Устенко. − Потрібно також продовжити діалог із Російською Федерацією про можливість збереження отриманої недавно знижки на газ. Також слід продовжувати переговори на предмет її можливого фінансування в пулі кредиторів для України».

При цьому переговори з МВФ можуть поставити український уряд перед необхідністю ще одного непопулярного заходу − підвищити тарифи на газ для населення, нагадує Олександр Жолудь. Однак отримання грошової допомоги зможе забезпечити Україні можливість мʼякого скорочення зовнішньоторговельного дефіциту і виплат у найближчі роки за зовнішніми боргами, пояснює експерт.

Разом із тим, не варто сподіватися на кредитні кошти як на панацею від усіх економічних проблем у довгостроковій перспективі, попереджає Олександр Пасхавер, президент Центру економічного розвитку. «У найближчі кілька місяців це врятує економіку. Після цього знадобляться кроки з її реанімації, оздоровлення, щоб вона могла почати заробляти, − каже він. − Безперервно брати кредити ми не можемо. Ці кроки мають повернути економіку в той стан, у якому вона була до приходу до влади тих людей, які зараз її покидають».

Системні реформи

На думку Олега Устенка, потрібно позбутися трьох основних обмежень, які існують в Україні з точки зору якості інвестиційного клімату: корупції, недосконалості судової системи та адміністративних барʼєрів на шляху ведення бізнесу.

З ним солідарні й інші експерти. Так, Олександр Жолудь переконаний, що проводити потрібно і податкову, і судову, і медичну, і соціальну реформи. «Судова реформа потрібна в першу чергу, тому що ми повинні максимально швидко отримати судову систему, яка б чітко захищала право власності. Це дозволить інвесторам бути впевненими, що якщо вони вкладуть у нашу країну гроші, то зможуть не втратити свої активи в результаті несправедливих судових рішень», − підкреслює він.

Для цього, на думку Олександра Пасхавера, необхідно припинити залежність судової влади від виконавчої. «Треба щось зробити щодо чесності суддів. Для цього можуть знадобитися революційні заходи, − зазначає експерт. − Можливо, не звинувачуючи нікого конкретно, потрібно зробити так, як чинить власник, приходячи в свою нову компанію, − запропонувати всім суддям написати заяву про звільнення і потім призначати їх уже після нового обговорення. Нам потрібна певна кількість чесних суддів, без цього відновлювати економіку неможливо».

Стабілізація банківського сектора

Для реалізації дієвих реформ в економіці необхідно стабілізувати роботу фінансових установ, впевнений Олег Устенко. «В НБУ є всі важелі для цього. Почати потрібно зі стрес-тесту, до того ж провести його швидко. Слід виявити, який обсяг додаткових капіталовкладень необхідно направити на рекапіталізацію кожного з банків для того, щоб він міг відносно стабільно працювати», − радить Устенко. Однак для того, щоб подібні заходи спрацювали, необхідно зробити НБУ більш незалежним, вважає Ігор Мітюков.

Стабілізація ситуації на валютному ринку

Зміцнення банківської сфери в Україні є неможливим без виваженої валютної політики, зазначають експерти. І зокрема, це стосується збереження золотовалютних резервів країни, говорить Олег Устенко. «Їх обсяг є не набагато вищим за розмір імпорту на два найближчих місяці – а це менше $18 млрд. Поки в країну не зайшли зовнішні кредитори, основне завдання в найближчий місяць − не втратити свій обсяг золотовалютних резервів», − підкреслює він.

При цьому Устенко вважає, що українському Центробанку необхідно найближчим часом «відпустити» валютний курс. «Як не складно для політиків це прийняти, але потрібно дати ринку формувати курс і не витрачати на його підтримку золотовалютні резерви, − упевнений експерт. − Їх спалювання ми проходили в 2008-2009 роках і в останні місяці цього року. За минулий місяць ЗВР скоротилися приблизно на $2 млрд. Це дуже швидкі й досить критичні для країни темпи».

На думку Устенка, з часом ринок сам встановить свій стан рівноваги. «Після того, як зʼявиться вільний ресурс у вигляді кредитних грошей, можна буде думати, який курс потрібно підтримувати», − стверджує він.

Демонополізація економіки

Усі озвучені вище заходи можуть виявитися малоефективними при збереженні жорсткої монополізації в основних сферах економіки, переконані експерти. «Необхідно, щоб антимонопольний комітет отримав усю повноту дій для боротьби з монополіями, створеними колишньою владою, − каже Олександр Пасхавер. − Необхідна комісія, яка б перевірила всі великі угоди, повʼязані зі зміною власника, починаючи з 2010 року, − наскільки вони були законними і добровільними. Якщо вона виявить, що якісь із них не відповідають цим критеріям, вони мають бути анульовані», − переконаний експерт.

Згоден із Пасхавером і Ігор Мітюков: «Необхідно зробити максимально прозорою роботу державних монополій − «Укрнафти», «Укрзалізниці», а також НБУ і держустанов, включаючи Аграрний фонд. Потрібно регулярно публікувати їх фінансову звітність і почати реальну боротьбу з корупцією у сфері держуправління», − сказав Мітюков у коментарі Forbes.

Боротьба з корупцією

Для успішної боротьби з корупцією, на думку Олександра Пасхавера, необхідно якнайшвидше прийняти антикорупційний законопроект. «Є набір досить типових дій, спрямованих на наведення порядку в «зараженому» корупцією суспільстві. Але без оновлення судової системи вони будуть марними», − зазначає експерт.

Ідеологічна адаптація реформ

Однак ініціюючи й реалізуючи всі реформи, новому уряду необхідно враховувати ментальні, історичні та економічні відмінності українських регіонів, вважає Пасхавер. На його думку, щоб уникнути ідейного відторгнення новацій Кабміну в ряді регіонів, слід прийняти програму адаптації до нового керівництва в східних і південних регіонах.

«Необхідно дати сигнал східним і південним регіонам, що нова влада вважає своїм пріоритетом економічну й соціальну адаптацію цих регіонів до нових умов господарювання», − стверджує експерт.

«Це індустріальний пояс, який є депресивним з обʼєктивних причин: там не розвиваються нові підприємницькі проекти. Їх там дуже мало, основна маса людей працює на підприємствах, значна частина яких, мабуть, сама по собі відімре і вже відмирає. Це створює колосальні труднощі для населення і саме це створює менталітет залежності від власників і бажання, щоб нічого не змінювалося», − пояснює Пасхавер.

На його думку, для того щоб зняти цю залежність, необхідно дати поштовх розвитку малого бізнесу. «Можливо, потрібно спробувати популярні в країнах Азії проекти з беззаставного мікрокредитування для того, щоб мільйони людей змогли спробувати вести свою справу. Також потрібно повернути цьому регіону податкові пільги, можливо, оголосивши ці території депресивними, − каже Пасхавер. − Необхідні стандартні заходи соціальної адаптації звільнених людей, але вони повинні бути орієнтовані на психотип людини індустріального поясу».

Головне, на думку експерта, − це дати сигнал, що нинішня влада вважає своїм пріоритетом адаптацію саме індустріального поясу до нових умов господарювання, до входження в європейське та світове економічне співтовариство.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Держава
Ніч хаосу в Туреччині: 194 вбитих і 1154 поранених
Подробиці спроби військового перевороту в країні
Податкові свободи: куди підуть податки українців
Чи дадуть громадянам право обирати, на що витратити сплачені ними збори
Китайський кредит вислизає з рук України
Під загрозою – проекти освоєння «китайських» грошей від Міненерго, Мінрегіонбуду, Держенергоефективності та Фонду енергоефективності
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 10
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Alla Polischuk
Alla Polischuk — 27.02.2014, 13:48

Февраль 2014г - месяц уплаты налога на прибыль за ВЕСЬ 2013 год! Малый и средний бизнес перечислял живые деньги на казначейские счета... Риторический вопрос : где НАШИ деньги, уплаченные в феврале в бюджет?!

Fudor Burlazkiy
Fudor Burlazkiy — 26.02.2014, 21:21

1. Полная переделка налогового кодекса, снижения налогового пресса в разы.
2. Снижение в разы нагрузки на ФОТ
3. Налоговая амнистия.

Alexandr Rakitsky
Alexandr Rakitsky — 26.02.2014, 15:05

Вказне нет денег,Да ни один олигарх, ни один депутат, ни один чиновник не заработал миллионы честным трудом! Не пора ли собственность, приобретенную за счет воровства народных денег вернуть в казну государства!? Туда же вернуть средства со счетов из офшорных зон, средства, вывезенные из Украины, выше упомянутыми "деятелями"! Глядишь и дефолт стране бы не грозил! Ведь по закону сохранения энергии - если кто то стал миллионером, То тысячи должны были стать нищими. И никто кроме народа восстановлением справедливости заниматься не будет. Ни один, кто идет на выборы и платит 2,5 миллиона гривен (наших денег) не думает как улучшить жизнь народа, а надеется на получение многократной прибыли и неприкосновенности. Уберите эти элементы и желающих работать на народ не найдется!!!

Vitaliy Lyubimov
Vitaliy Lyubimov — 26.02.2014, 03:01

Чому всі забувають що є дуже дієвий механізм залучення фінансових коштів через ІНВЕСТУВАННЯ альтернатива кредитуванню. Більш того у держави є ціла низка програм щодо їх залучення. І тому

Шановні співвітчизники!
маючи багаторічний досвід управління у промисловій галузі, розуміння її внутрішніх проблем та програми щодо їх вирішення за для розбудови нової могутньої промислової держави направленної на відновлення конкурентоспроможності відчизняного виробника з повною відповідальністю хочу Вам запропонувати свою кандидатуру на пост МІНІСТРА ПРОМИСЛОВОЇ ПОЛІТИКИ або на будь яку іншу посаду за специфікою.
З повагою
докторинаук з державного управління
Голова Наглядової ради ПАТ "Запорізький сталепрокатний завод"
Професор кафедри управління фінансово-економічною безпекою та проектами Запорізького Національного Університету

Віталій Любімов.
Ніколи не належав до жодної політичної партії
Підтримайте мене будь ласка
http://www.linkedin.com/profile /view?id=313656588&trk=nav_re sponsive_tab_profile&_mSplash =1

http://www.znu.edu.ua/cms/ind ex.php?action=category/browse& ; ;site_id=73&lang=rus&cate gory_id=858

Misha P
Misha P — 25.02.2014, 23:01

Otmena deputatskoy neprikosnovennosti ... I vtoroe urezat lgoty deputatam I vlast imushim ...
Ostavit maydan smotret kak rabotaet pravitelstvo I vhinovniki ...pereproverit vseh v gos organah do edinogo ...Zakoni protiv korupzii v Evrope I USA uzhe napisani I prinyati ich ...dumayu mozhnobisto skapirovat ...

Svetlana Sokolova
Svetlana Sokolova — 25.02.2014, 22:29

Люди добрые, объясните мне зачем нам сейчас брать кредиты? Чтобы платить по тем, что набрали (за откаты, тут ВСЕ было за откаты!) прошлые команды и разокрали их? Так не надо платить--объявите дефолт и все. Кто что потеряет, кроме иностранных банков. Примеры всех стран объяалявших деффолт показывают--местным производителям и жителям становиться сразу лучше. Проиграет лишь западные банки (взяткодатели!), так нас они точно не пожалеют.
В Европу не возьмут?Так они и так никого не возьмут: вон даже братьев Клюевых и Курочкина инвестроварших в южный рейх миллиарды Евро не взяли--бедные бегоют по болотам где то прячутся. Куда голоту то возьмут?!

Антон Кругляк
Антон Кругляк — 25.02.2014, 21:37

самое главное - ОТМЕНА ДЕПУТАТСКОЙ НЕПРИКОСНОВЕННОСТИ!!!

Alla Polischuk
Alla Polischuk — 25.02.2014, 14:43

"Сегодня, 25 февраля, в Украине стартовала избирательная кампания по досрочным выборам президента Украины. Для регистрации необходимо внести залог в сумме 2,5 млн. грн. " "БІДНІ" кандидати ! Нехай відзвітують звідки кошти на "залог"!

Alla Polischuk
Alla Polischuk — 25.02.2014, 14:25

Знизити витрати на державні видатки в центральних органах влади!

Kursor Kursik
Kursor Kursik — 25.02.2014, 12:36

Приравнять получение взятки к государственной измене с вытекающими отсюда последствиями.
Честные судьи есть, возможно им просто не давали работать как совесть требовала

Вибір редактора
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
52% за Brexit: британці підтримали вихід із ЄС
52% за Brexit: британці підтримали вихід із ЄС
Рішення Об’єднаного королівства про вихід із Євросоюзу сколихнуло світові ринки
«Приват» державного значення: чим ризикує НБУ?
«Приват» державного значення: чим ризикує НБУ?
На ПриватБанк припадає половина всього рефінансування, виданого фінансовим установам України
На сторожі стабільності: як інновації допомагають вистояти під час кризи і війни
На сторожі стабільності: як інновації допомагають вистояти під час кризи і війни
Українські інвестори та підприємці здатні розв’язувати проблеми з озброєнням, екологією й обмеженістю енергоресурсів
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Костянтин Лежнін: «Держава використовує елементи монополізму на користь своїх банків»
Костянтин Лежнін: «Держава використовує елементи монополізму на користь своїх банків»
Заступник голови УкрСиббанку BNP Paribas Group – про конкуренцію з держбанками і плюси роботи НБУ
Чому банкрутують банки
Чому банкрутують банки
Коли причина – не в НБУ і не у власниках
Прем'єри тижня: «Неоновий демон» і «Мисливці за привидами»
Прем'єри тижня: «Неоновий демон» і «Мисливці за привидами»
У прокат вийшли одна з головних прем'єр Одеського кінофестивалю і один із найочікуваніших сиквелів року