Ліберальні податки: ВР проти Мінфіну

Через нестиковки у сприйнятті необхідних податкових нововведень МВФ може відмовитися від співпраці з Україною

Учора Ніна Южаніна, голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики, презентувала свій другий проект податкової реформи. Перший варіант Національна рада реформ при президентові України розглянула ще у вересні, як і проект Мінфіну. Але обидва варіанти було відправлено на доопрацювання. Завданням авторів було в найкоротші терміни розробити спільну концепцію, але цього так і не сталося.

Либеральные налоги: ВР против Минфина
Ніна Южаніна
Фото УНІАН

У середині жовтня заступник міністра фінансів Олена Макеєва повідомила, що остаточний «міністерський» варіант податкової реформи буде готовий до листопада. А тим часом Ніна Южаніна готова внести проект закону податкової реформи, розроблений комітетом, на розгляд Ради. У вівторок у ЗМІ з'явилися повідомлення про те, що законопроект буде подано 21 жовтня, але Южаніна спростувала цю інформацію, уточнивши, що подання переносять на понеділок, 26 жовтня.

«Для зменшення спекуляцій навколо того, що наш проект має політичне забарвлення і пов'язаний більше з місцевими виборами, ніж із проведенням реальної податкової реформи, сьогодні після зустрічі з постійним представником МВФ було ухвалено рішення про реєстрацію цього законопроекту наступного понеділка, відразу після проведення голосування щодо місцевих виборів», – сказала Южаніна вчора на прес-конференції.

Розвідка боєм

Згідно з інформацією комітету, під їхнім законопроектом підписалося понад півтори сотні депутатів, здебільшого від Блоку Петра Порошенка і «Батьківщини», а також провідних експертів з оподаткування, тому автори проекту розраховують на підтримку в парламенті.

«Усе зроблено для того, щоб розвідати обстановку й ухвалити потім остаточне рішення, зробивши всі потрібні висновки. Також тепер можна буде тиснути на Мінфін у їхньому варіанті податкової реформи»

Проте експерти не такі однозначні й оптимістичні у своїх прогнозах. «По-перше, підписала своя фракція. По-друге, не зрозуміло, скількох депутатів із тих, хто підписався, реально стосується податкова реформа. Це ще ні про що не свідчить», – висловив свою думку в бесіді з Forbes один з опитаних учасників реформи на правах анонімності.

За словами співрозмовника Forbes, заява Южаніної ще не є стовідсотковою гарантією того, що в понеділок законопроект буде подано до парламенту. «До останнього сподіваюся, що шукатимуть узгоджений варіант. Після виборів Наталія Яресько піде до президента і торгуватиметься. Це суто передвиборчі «танці». Я підозрюю, що комітет не планує реєструвати проект. Южаніна не могла зробити цього без відома Петра Порошенка. Але це не означає, що він «за» її варіант», – уточнив експерт, додавши, що, схоже, заява про готовність законопроекту є своєрідною «розвідкою боєм». «Усе зроблено для того, щоб розвідати обстановку й ухвалити потім остаточне рішення, зробивши всі потрібні висновки. Також тепер можна буде тиснути на Мінфін у їхньому варіанті податкової реформи», – припускає він.

Що пропонує комітет

Податковий комітет парламенту позиціонує свій підхід до податкової реформи як «ліберальний». Проект закону, який він пропонує, передбачає кардинальну реструктуризацію функцій Державної фіскальної служби, зниження податкового навантаження на фонд оплати праці, розширення електронних сервісів, виправлення недоліків електронного адміністрування ПДВ та перехід до оподаткування розподіленого прибутку.

Зокрема, податкове навантаження формуватиметься так:

– податок на розподілений прибуток – 15%;
– прибуток, що йде на реінвестування, не оподатковується;
– податок на доходи фізичних осіб – 10%;
– ПДВ – до 15%;
– ЄСВ – 20% (єдина ставка);
– ЄСВ, утримуваний із зарплати (доходу) фізосіб, скасовують;
– податок на автомобілі вартістю понад 1 млн грн, яким не більш як 5 років – 25 000 грн;
– система спрощеного оподаткування для I і II груп підприємців залишається без змін (оборот – до 1,5 млн грн);
– до III групи входитимуть підприємці з обсягом обороту до 5 млн грн (із нинішніх 20 млн грн). Оподаткування здійснюватиметься за зростаючою шкалою:

  • 2016 рік – 3% + ПДВ або 6% без сплати ПДВ,
  • 2017 рік – 4% + ПДВ або 8% без сплати ПДВ,
  • 2018 рік – 5% + ПДВ або 10% без сплати ПДВ,

– до IV групи входять сільгоспвиробники з річним обсягом доходів до 100 млн грн;
– скасовують спецрежим стягнення ПДВ для всіх підприємств, крім тваринницьких;
– скасовують спрощену систему оподаткування для підприємців, що виготовляють і продають шкіряні й хутряні вироби, рестораторів, готельєрів та ювелірів;
– вводять електронний кабінет платника податків, систему онлайн-відшкодування ПДВ, перехід до нової системи апеляційних оскаржень платниками рішень контролювальних органів;
– ДФС стане сервісною службою, позбавленою функції контролю; податкову міліцію ліквідують, а замість неї створюють новий правоохоронний орган – Службу фінансових розслідувань – підзвітний Міністерству фінансів;
– Мінфін також наділяють управлінською й інформаційно-аналітичною функціями у сфері фіскальної політики держави, «сервісна» ДФС переходить у його підпорядкування.

Варто зазначити, що якщо порівняти з першим варіантом проекту податкової реформи, який було розроблено профільним комітетом у вересні, у другому проекті кардинальних змін не спостерігається.

МВФ проти

Напередодні презентації проекту відбулися консультації представників податкового комітету з постійним представником Міжнародного валютного фонду в Україні Жеромом Ваше. Як розповіли джерела Forbes, близькі до процесу переговорів, представник МВФ під час обговорення виступив таким затятим противником «варіанту Южаніної», що навіть озвучив погрозу Фонду вийти з програми допомоги Україні, якщо документ буде ухвалено на рівні закону. При цьому сама Ніна Южаніна в бесіді з Forbes висловила припущення, що МВФ не підтримав парламентський проект, тому що абсолютно не ознайомлений з ним.

Зустріч тривала три години, і важливо, що нас почули. А з Мінфіном ми переговорів не ведемо, оскільки в міністра Наталії Яресько не вистачає часу, щоб усе обговорити
Ніна Южаніна, голова податкового комітету ВР

«Пропозиції парламенту вони [МВФ] не сприймають, тому що вони з нами не співпрацюють. Якби в нас були такі ж тісні зустрічі, як в МВФ із Мінфіном, був би зовсім інший підсумок у плані тієї оцінки, яку вони мають можливість давати. Зустріч тривала три години, і важливо, що нас почули. А з Мінфіном ми переговорів не ведемо, оскільки в міністра Наталії Яресько не вистачає часу, щоб усе обговорити», – зазначила Южаніна.

У свою чергу, заступник міністра фінансів Олена Макеєва уточнила виданню, що Мінфін не виходив із переговорного процесу, але й не подавав свого варіанту (який уже відпрацьовано), хоча відомство готове до дискусії. Нагадаємо, як раніше писав Forbes, варіант, розроблений Мінфіном, теж не викликав особливого захоплення у Фонду. Експерти МВФ побоюються, що податкові надходження не забезпечать належного наповнення держбюджету України. У своєму скептицизмі МВФ спирався на цифру в 200 млрд гривень – саме такого розміру «бюджетну дірку» передрекли аналітики у разі старту "сирої" податкової реформи.

На перший-другий розділись!

Політична та бізнес-спільнота, у свою чергу, поділилася на два табори: одні підтримують Мінфін, інші – комітет. Forbes дізнався в експертів, якої вони думки про обидва варіанти, ще до офіційної презентації проекту комітету. «Мінфінівці» вчора вранці прогнозували, що Міжнародний валютний фонд не прийме проект комітету, оскільки його формулювання дуже розмиті, а ті, хто підтримує Ніну Южаніну, нарікали, що Мінфін не підтримує бізнес, а реформу проводять насамперед в інтересах самого міністерства.

«Упевнений: комітет ВР подає свій проект реформи тому, що вважає, що він підготовлений для розгляду. Реформу треба починати, а не обіцяти. Тому що бюджет треба затверджувати, а основи розрахунку немає, Мінфін тільки обіцяє», – стверджує Герман Таслицький, керуючий партнер ЮК «Правозахист Україна».

Протилежного погляду дотримується Сергій Фурса, фахівець відділу продажів боргових цінних паперів Dragon Capital. «Податкова реформа Мінфіну реалістична. І при цьому розв’язує основні проблеми. Водночас проект Южаніної просто нереальний, його ніколи не пропустить МВФ, а саме його існування в принципі загрожує податковій реформі», – запевняє він.

За словами Гліба Вишлінського, виконавчого директора Центру економічної стратегії, варіант Мінфіну здається збалансованішим і більше сфокусованим на реальній проблемі – високому навантаженні на фонд оплати праці. «Варіант податкового комітету передбачає зниження податків на прибуток і ПДВ, за якими Україна і так конкурентоспроможна, і загрожує різким розбалансуванням бюджету, оскільки у політиків немає готовності так само різко знизити витрати бюджету. Це призведе до зриву програми [взаємодії] з МВФ і фінансової дестабілізації, яка перекриє всі можливі плюси для бізнесу від зниження ставок», – вважає Вишлінський.

На думку Таслицького, проект Мінфіну поки що програє за всіма напрямками. І насамперед – в аспекті сприйняття бізнес-спільнотою.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Держава
Міністр практичних дій: що чекає бізнес від Ігоря Насалика
На конгресі «Енерговесна-2016» обговорили енергетичний прорив на Захід, ліквідацію шахт і підводні камені «зеленої» енергетики
Австрійський політичний дрифт
Кандидат ксенофобської партії, заснованої нацистами, замалим не очолив одну з найбагатших країн Європи
Давній друг: новим послом США може стати Марі Йованович
Дипломат вже була однією з глав місії США в Україні – напередодні Помаранчевої революції
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
На сторожі стабільності: як інновації допомагають вистояти під час кризи і війни
На сторожі стабільності: як інновації допомагають вистояти під час кризи і війни
Українські інвестори та підприємці здатні розв’язувати проблеми з озброєнням, екологією й обмеженістю енергоресурсів
У зоні ризику: Фідобанку пророкують банкрутство
У зоні ризику: Фідобанку пророкують банкрутство
Як і чому банківський ринок України може втратити ще одного гравця
Київський банкрут: банк «Хрещатик» оголошено неплатоспроможним
Київський банкрут: банк «Хрещатик» оголошено неплатоспроможним
Акціонери залишили фінустанову без підтримки. Міськадміністрація Києва вимагає втручання правоохоронців
Зима під санкціями: кому дісталася основна частина пасажиропотоку Україна – Росія
Зима під санкціями: кому дісталася основна частина пасажиропотоку Україна – Росія
І як українська сторона зуміла компенсувати відсутність російського ринку
Зараз на головній
Міністр практичних дій: що чекає бізнес від Ігоря Насалика
Міністр практичних дій: що чекає бізнес від Ігоря Насалика
На конгресі «Енерговесна-2016» обговорили енергетичний прорив на Захід, ліквідацію шахт і підводні камені «зеленої» енергетики
Темний ліс: яка роль мораторію на експорт деревини в отриманні допомоги від ЄС
Темний ліс: яка роль мораторію на експорт деревини в отриманні допомоги від ЄС
І чому деревообробники незадоволені компенсаторами, запропонованими Кабміном
Могутній Дніпро: декомунізація чи банальне марнотратство
Могутній Дніпро: декомунізація чи банальне марнотратство
Чи справедлива критика щодо перейменування Дніпропетровська
Куди поїхати влітку: Узбекистан
Куди поїхати влітку: Узбекистан
Що подивитися у країні Тамерлана