Поліцейська епідемія: депутати пропонують ліквідувати податкову міліцію

Водночас заплановано, що новий орган – фінансова поліція – буде виведено зі структури ДФС
Поліцейська епідемія: депутати пропонують ліквідувати податкову міліцію
Фото УНІАН

Минулого тижня у Верховній Раді України було зареєстровано законопроект № 4239 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення Фінансової поліції», яким запропоновано ліквідувати податкову міліцію і створити окремий підрозділ поза Державною фіскальною службою, підпорядкований Міністерству фінансів України. Forbes розбирався, наскільки така конфігурація фіскальних органів буде працездатною і зможе розв’язати проблеми ухилення від податків і наявності в системі корупційних схем.

Питання про створення фінансової поліції в Україні почали обговорювати досить давно. Зокрема, як зазначено в пояснювальній записці до законопроекту, ще 8 квітня 2008 року указом президента було затверджено концепцію реформування кримінальної юстиції, згідно з якою податкову міліцію мали відокремити від Державної фіскальної служби й реорганізувати в самостійний орган кримінальної юстиції в системі Міністерства фінансів.

Відтоді сама ДФС пережила кілька реорганізацій, які, втім, не особливо поліпшили імідж цієї структури. «Податкова міліція настільки зіпсувала думку суспільства про себе, що будь-які законодавчі ініціативи, спрямовані на вбивство цієї структури в тому вигляді, у якому вона є, будуть сприймати з радістю й надією на щось краще. Навряд чи кожен із нас легко згадає подію, пов’язану з податковою міліцією, після якої її представникам захочеться сказати «спасибі!», – говорить керівний партнер ЮК «Правозахист Україна» Герман Таслицький.

До того ж, в експертів викликає безліч питань зайва мілітаризація нинішньої податкової міліції. «Є податкова міліція, яка по суті є силовим мілітаризованим органом – люди з автоматами, котрі приїжджають і кладуть людей обличчям у підлогу. У принципі, податковій службі теоретично це взагалі не потрібно, бо якщо їм потрібно здійснити такий виїзд, з ними мають їхати силові підрозділи міліції», – вважає економіст Павло Кухта. На його думку, в умовах поширення корупції кожен з органів боровся за те, щоб мати в розпорядженні «своїх силовиків» і не залежати від міліції. «Обґрунтовувалося це тим, що міліцію «куплять» – і вона не поїде. А за фактом усе виливається в те, що самі податківці стають силовою рукою в корупційному діянні», – констатує експерт.

«Оцифрована» боротьба

Авторами нинішнього законопроекту виступили депутати з більшості коаліційних фракцій – зокрема, представники об’єднання «Самопоміч», «Народного Фронту», БПП і РПЛ. Свою ідею парламентарії підкріпили цікавою статистикою. Так, на початок 2014 року в роботі у слідчих податкової міліції було 2625 незакінчених кримінальних справ, і протягом року вони почали розслідування ще щодо 8357 справ. Але в результаті, за підсумками 2014-го, 3497 справ було закрито через відсутність кримінального правопорушення.

За даними ГПУ, на які посилаються депутати, у 2015 році на обліку в органах податкової міліції було 1717 кримінальних справ щодо умисного ухилення від сплати податків, але повідомлення про підозру було вручено лише в 175 випадках, а до суду з обвинувальним висновком передали тільки 50 справ; ще 70 – передали з клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності.

Серед завдань фінансової поліції немає контролю за дотриманням податкового законодавства. Тому, з певною обережністю, я б припустив, що платники податків України мають усі шанси «позбутися» спілкування з представниками податкової міліції
Герман Таслицький, керівний партнер ЮК «Правозахист Україна»

У пояснювальній записці також наведено статистику судів першої інстанції. За нею за ухилення від сплати податків було засуджено 52 особи, і водночас жодної – за злочин у складі організованої групи; ще у 25 справах фігурантів виправдали.

Крім цього, депутати навели дані ДФС: у 2014 році суди розглянули понад 118 000 справ за участю органів фіскальної служби, водночас сума оскаржених податкових претензій склала 135,3 млрд грн, а на користь платників податків було винесено 76,4% рішень. Всього за результатами розгляду судових спорів у 2014-му до бюджету надійшло 3,6 млрд грн.

Минулого року за розпочатим досудовим розслідуванням до бюджету було стягнуто збитків на суму 520,6 млн грн, водночас витрати на утримання податкової міліції склали 553,7 млн грн. «Отже, видно, що витрати держави на утримання 5437 співробітників податкової міліції перевищують економічний ефект від їхньої діяльності», – вказують депутати.

Розрив ланцюга

Відповідно, ідея реорганізація служби виглядає логічною. Інша річ – як саме її буде реалізовано. «Автори законопроекту основною причиною пропонованої реформи називають низьку ефективність роботи податкової міліції. Однак чи буде фінансова поліція працювати ефективніше – далеко не факт. Виділення фінансової поліції зі структури ДФС може послабити комунікацію між нею й податківцями, тим більше, що фінансова поліція буде використовувати матеріали податкових перевірок у своїй роботі», – говорить аналітик UniCredit Bank Андрій Приходько.

Функціонал фінансової поліції, по ідеї, має істотно відрізнятися від того, яким користується нинішня податкова міліція. І перехідний період може виявитися затяжним. «Передання [цього підрозділу] під керівництво Мінфіну передбачає, що це будуть люди, що займаються аналітикою. Податкова служба буде займатися збиранням податку, а виловлювати кримінал – служба розслідувань, аналітичним шляхом. Теоретично це правильний напрямок руху, але виразної концепції, як це буде працювати, ні в кого немає. Є ідея, що потрібно прибрати ту міліцію та замінити чимось. Нйімовірніше, її вдасться ліквідувати або сильно обмежити [у правах]», – каже Кухта. Однак, за його словами, створенню нової структури має передувати експертиза зовнішніх спостерігачів.

«Створення нового незалежного органу замість підрозділу ДФС безумовно скоротить витрати ДФС, але збільшить загальні витрати держави приблизно на ту ж суму. Водночас на час перехідного періоду й передання повноважень від податкової міліції до фінансової поліції виникне на певний час вакуум, коли податкова міліція вже не матиме права виконувати свої обов’язки, а фінансова поліція ще не зможе їх виконувати», – застерігає Приходько.

Бізнесу полегшає?

Деякі експерти бачать у реорганізації ДФС можливості для поліпшення умов роботи бізнесу. «Почавши вивчати законопроект, я інтуїтивно почав його порівнювати з Розділом XVIII–2 Податкового кодексу «Податкова міліція». І відразу натрапив на відчутну різницю в завданнях фінансової поліції та податкової міліції. Згідно зі ст. 4 законопроекту, серед завдань фінансової поліції немає контролю за дотриманням податкового законодавства. Тому, з певною обережністю, я б припустив, що платники податків України мають усі шанси «позбутися» спілкування з представниками податкової міліції», – каже Таслицький.

Крім цього, на його думку, позитивом також є те, що фінансову поліцію виводять зі структури ДФС. Отже, наповнення бюджету не буде висіти над ними, як дамоклів меч. «Я сподіваюся, це дозволить представникам фінансової поліції зосередитися виключно на запобіганні злочинам у сфері використання фінансових ресурсів держави та її економічної безпеки», – вказує Таслицький.

Фінансова поліція має перетворитися з команди в масках, яка спеціалізується на гонитві за ПП, на відомство, котре аналізує рахунки, чеки та інтернет. Але поки будуть перевозити кеш у валізах, потрібен відповідний інструмент управління – люди в масках

Водночас, певний скептицизм викликає те, що де-факто керівництво країни бореться з конвертаційними центрами лише на словах: силові органи часто зорієнтовані тільки на те, щоб прибирати з ринку конвертації «партизанів», які працюють без чиновників-покровителів. «На сьогодні вони «запрограмовані» заробляти гроші собі й начальству, діяти у власних інтересах і примушувати тих, хто провинився, виплатити гроші силоміць», – говорить один з учасників фінансового ринку на правах анонімності. До того ж, за останні роки багато говорилося і про реформу самої ДФС, але почути від підприємців позитив про цю службу можна вкрай рідко.

Крім того, у нинішні умови ведення бізнесу, створені державою, навряд чи впишеться концепція роботи відомства, побудованого за західними стандартами. «Зрозуміло, що основною метою можна вважати залучення людей не з накачаними м’язами, а з накачаними мізками. Фінансова поліція має перетворитися з команди в масках, яка спеціалізується на гонитві за ПП, на відомство, котре аналізує рахунки, чеки та інтернет. Але поки бізнес буде працювати так, як зараз, то жодної фінансової поліції не вийде. Поки перевозитимуть кеш у валізах, потрібен відповідний інструмент управління – люди в масках», – підкреслює співрозмовник Forbes.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Держава
Тимур Хромаєв: «З усіх європейських країн лише Україна не має повноцінного регулятора цінних паперів»
Глава НКЦПФР – про специфіку фондового ринку України, боротьбу з сумнівними емітентами та роль високих технологій у забезпеченні довіри до роботи регулятора
Зигмунт Бердиховський: «У наш час дуже важко відрізнити дурість від державної зради»
Бліц-інтерв'ю з головою програмної ради Економічного форуму і екс-депутатом польського Сейму
Гроші з труби: хто отримає плату за газорозподільні мережі
Черговий виток боротьби за фінансові потоки загострив протиріччя між НКРЕКУ і «Нафтогазом»
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 1
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Украина Против произвола чиновников
Украина Против произвола чиновников — 18.06.2018, 01:21

Ваш коментХабарники і зрадники з СУ ФР Маріупольської об’єднаної ДПІ ГУ ДФС у Донецькій області: Довголевський О.В., Адарченко Д.С.
http://proisvol.info/2018/06/17/ xabarniki-i-zradniki-dfs-dovgolev skij-o-v-adarchenko-d-s

Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів