Сам собі ревізор: «Укравтодору» не потрібні іноземці

Чому держслужба автодоріг відмовилася від незалежної міжнародної експертизи
Сам собі ревізор: «Укравтодору» не потрібні іноземці
Фото DR

Громадські активісти звинувачують «Укравтодор» у відмові від міжнародного контролю за якістю ремонту доріг, ініційованого ще за попереднього міністра інфраструктури Андрія Пивоварського. В «Укравтодорі» запевняють, що контроль буде, але не за кошти міжнародних організацій, як це планувалося спочатку, а за гроші бюджету.

А також не силами незалежних міжнародних профільних експертів, а держпідприємством «ДорЦентр». Саме ця «донька» «Укравтодору» виграла запущений у червні перший тендер держслужби автодоріг через систему Prozorro із закупівлі консультаційних послуг. Таким чином, «Укравтодор» буде знову контролювати сам себе.

З подання Романа Хміля, організатора громадської ініціативи «Моя дорога» й екс-керівника Департаменту Мінінфраструктури зі стратегічного розвитку дорожнього ринку й автомобільних перевезень, у мережі з’явилася копія листа в. о. голови «Укравтодору» Євгена Бараха міністру інфраструктури Володимиру Омеляну. У листі мова про те, що тендерний комітет «Укравтодору» скасував тендер на закупівлю консультаційних послуг за кошти міжнародних організацій, оголошений у березні цього року.

Передбачалося, що за винагороду $150 тис. обраний консультант проведе контроль на дорогах загального користування в 4 областях України. До травня заявки на участь подали 7 компаній, зокрема й міжнародні.

Причиною ж скасування тендера, як повідомили в прес-службі «Укравтодору», став намір держслужби провести інший тендер – на інших умовах і на іншу суму, тобто щоб уникнути дублювання предмета закупівлі. Справа в тому, що у квітні було затверджено паспорт бюджетної програми з контролю за якістю доріг на суму 20 млн грн (з коштів держбюджету). Уже в червні «Укравтодор» вперше розмістив оголошення про закупівлі на тендерній майданчику ProZorro, і серед них була заявка на закупівлі консультаційних послуг із контролю якості доріг. Заявку на тендер подала тільки одна компанія, «ДорЦентр», і вона ж його виграла.

Історія з впровадженням міжнародного контролю якості ремонту почалася в червні 2015 року: тоді Мінінфраструктури, очолюване Андрієм Пивоварський, запустило пілотний проект на базі доріг Київської області. Для проведення аудиту якості виконаного ремонту запросили відібрану шляхом переговорів із низки претендентів австрійську компанію IC consulenten.

Упродовж місяця вона вивчала пару сотень ділянок на дорогах і дійшла висновку, що ямковий ремонт у разі наявності руйнувань на понад 11% на рік проводити недоцільно. Передбачалося, що пізніше проект буде розширено на всю Україну, на що, за оцінками Хміля, треба було б не менше $300–500 тис. на рік (приблизно 10 млн грн). Міністерство домовилося з міжнародними фінансовими організаціями (ЄІБ, Світовий банк, ЄБРР) профінансувати проект за їхній кошт (остаточну суму послуг консультантів мали вивести після відбіркового конкурсу). Уже у квітні цього року прем’єром став Володимир Гройсман, замість Пивоварського міністром став Володимир Омелян. Хміль звільнився з міністерства, заявивши, що не відчуває достатньої підтримки.

Роман Хміль і створена ним організація «Моя дорога» профінансувала пілотний проект, сказав він Forbes, сума склала орієнтовно $20 тис. «Це гроші, зібрані організацією з пожертвувань громадян, приблизно третина суми – мої власні вкладення», – каже Хміль. Сьогодні він сильно стурбований тим, що «Укравтодор» вирішив відмовитися від послуг незалежних консультантів, у такий спосіб ризикуючи перетворити всю затію з контролем на профанацію. «Це верх цинізму. Їм контроль не потрібен, оскільки заважає красти», – написав він на своїй сторінці у Facebook.

Також він додав, що виділених у бюджеті на контроль 20 млн грн занадто мало для здійснення повного контролю на всій території України, що тільки підтверджує відсутність реального наміру в «Укравтодору» що-небудь контролювати. На заперечення щодо того, що сам він спочатку називав вдвічі меншу суму, він вказав, що в країнах заходу на такий контроль витрачають приблизно 5–10% від суми ремонту, що в разі України має становити не менше 1–2 млрд грн. «За ту суму, про яку мовилося раніше, можна провести тільки вибірковий контроль 10% уже виконаних робіт. А щоденний контроль, як на заході, це зовсім інші цифри», – пояснює активіст.

В «Укравтодорі» не бачать жодної крамоли в ситуації, що склалася, і вважають, що бюджетна програма, яку буде виконувати «ДорЦентр», системніша, ніж та, яку готувало попереднє керівництво Мінінфраструктури спільно з активістами та МФО.

«Ми погано розуміємо, що за пілотний проект проводився минулого року, «Укравтодор» не був у ньому задіяний. Зараз стоїть завдання запровадити якісний комплексний підхід до контролю за ремонтом доріг, а не візуальний і точковий», – повідомили в прес-службі. На питання про те, чи не бачать вони конфлікту інтересів у ситуації, коли контролювати «Укравтодор» буде підприємство, яке йому підпорядковується, у прес-службі зауважили, що компанія відібрана на справедливому і прозорому тендері за участю системи ProZorro. «Заявку на участь подала тільки одна компанія, вона ж і виграла. Хоча брати участь могли всі».

Чому інші компанії не брали участь у тендері? Хміль вважає, що причини дві: по-перше, низька заявлена ціна послуг, по-друге – те, як було прописано технічне завдання. В «Укравтодорі» теж акцентували на особливих техумовах: «Вони не подавалися, тому що ми прописали жорсткіші умови – своя лабораторія, обладнання, серйозні технічні процедури. Мабуть, у них усього цього немає».

Сам себе ревизор: «Укравтодору» не нужны иностранцы
Фото УНІАН

Одна з міжнародних структур, які співпрацюють з «Укравтодором» – багатонаціональна ініціатива CoST, метою якої є сприяння скороченню розтрат і корупції в держсекторах будівництва та інфраструктури. З ініціативи Мінінфраструктури «Укравтодор» приєднався до неї 2013 року. Директор CoST в Україні Наталія Форсюк повідомила, що вона не може прокоментувати цю ситуацію, оскільки повноваження контролю CoST поширюються лише на окремі проекти, і саме цей проект не входить до їх числа.

«У нас зараз 4 проекти, і два з них фінансуються МФО, а два бюджетні. І ми, звичайно, бачимо, що на бюджетних проектах контроль якості – це велика проблема», – каже вона. Але мета ініціативи – моніторити якість менеджменту та сприяти виконанню контролю якості проекту під час його виконання, а не пост-фактум після здавання робіт, додає вона.

Можна припустити, що ситуація зі скасуванням незалежного контролю – лише ланка в корупційному ланцюгу навколо «Укравтодору», про який, наприклад, нещодавно заявив губернатор Одеської області Міхеїл Саакашвілі. «Був глава облавтодору, відомий бандит. Ми після року старань його витурили. Він «смотрящий» фірм Маліна (екс-глава «Укравтодору» й соратник Арсенія Яценюка Олександр Малін. – Forbes). Немає Яценюка, Маліна теж немає. Куди людина поділася? А його перевели керівником «ДорЯкості», – заявив губернатор.

«ДорЯкість» – колишня назва «ДорЦентру», який сьогодні очолює екс-глава Одеського облавтодору Віталій Батурин. У відповідь на всі звинувачення Володимир Омелян у коментарях у Facebook пообіцяв, що контроль таки буде, і крок за кроком міністерство запровадить усі найкращі починання попередників. Серед них також – запровадження суворого вагового контролю на дорогах, а також створення спеціального дорожнього фонду.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Держава
Тимур Хромаєв: «З усіх європейських країн лише Україна не має повноцінного регулятора цінних паперів»
Глава НКЦПФР – про специфіку фондового ринку України, боротьбу з сумнівними емітентами та роль високих технологій у забезпеченні довіри до роботи регулятора
Зигмунт Бердиховський: «У наш час дуже важко відрізнити дурість від державної зради»
Бліц-інтерв'ю з головою програмної ради Економічного форуму і екс-депутатом польського Сейму
Гроші з труби: хто отримає плату за газорозподільні мережі
Черговий виток боротьби за фінансові потоки загострив протиріччя між НКРЕКУ і «Нафтогазом»
Усі матеріали розділу
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Вибір редактора
Приватне і відверте: 5 книг грудня
Приватне і відверте: 5 книг грудня
На які новинки художньої літератури варто звернути увагу цього місяця
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Як ізраїльська армія стала «кузнею стартапів»
Колишні бійці загадкової ізраїльської служби кіберрозвідки – Підрозділ 8200 – створили приблизно 1000 нових IT-компаній. Саме їм Ізраїль багато в чому зобов’язаний іміджем «нації стартапів»
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
Ходіння по колу: як у Мінфіні переписують Податковий кодекс
І чому депутати наполягають на проведенні разового декларування
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Олігархи під підозрою: кому потрібен Архів клептократії та чому до нього потрапили тільки «обрані»
Українські публічні персони готові оскаржувати дані, опубліковані в Архіві
Зараз на головній
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Технічні роботи на сайті Forbes Україна
Випуск матеріалів на сайті тимчасово припинено
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Олександр Шлапак: «Судитися з великими боржниками банку безглуздо, оскільки ці борги не мають забезпечення»
Глава ПриватБанку - про повернення боргів колишніх акціонерів, розвиток банку та перспективи кримських вкладників
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів