Чи стануть українські соціальні мережі серйозним бізнесом

Україна йде на рекорд – за два останні тижні запущено відразу п’ять соцмереж

За останні кілька тижнів в юанеті відбувся запуск низки проектів українських соціальних мереж. Кожна з них, будучи створеною невдовзі після подій на Майдані та граючи на патріотичних почуттях, заявила про амбіції потіснити російські «Вконтакті» та «Однокласники».

Сьогодні на статус «першої української соціальної мережі» претендує відразу п’ять порталів – weua.info, druzi.org.ua, ukrface.net, ц.укр та combine.pp.ua. Крім цього, в юанеті функціонує ще близько десяти таких же сайтів, створених за останні роки, серед яких ukrainci.org.ua, yachudo.com та znayomi.com. Немало й тих, які закрилися, не витримавши конкуренції ,– Connect.ua, Friends.ua, Katmary.net (для представників та прихильників шоу-бізнесу), Tuse.ua (для «тусовщиків»), Profeo.com.ua (для професіоналів) та Friendin.net. Остання, між іншим, коштувала інвесторам  кругленької суми – $1,5 млн.

Серед новостворених мереж перші паростки надії подає портал druzi.org.ua. Всього через два тижні після запуску в ній зареєструвалися більше 100 000 Інтернет-користувачів.

Своїми думками про те, чи можуть українські соціальні мережі претендувати на потенційний успіх, з Forbes поділився Максим Саваневський, керуючий партнер у цифровій агенції PlusOne DA та засновник порталу watcher.com.ua. 


Ілюстрація Thinkstock

Я не вірю в перспективу українських мереж. Ми живемо в глобалізованому світі, а тому буде успішною тільки та соціальна мережа, яка дає максимальну кількість контактів. Ще 3-4 роки тому в багатьох країнах світу, зокрема, в Німеччині та Польщі, існувало безліч локальних соцмереж, але більшість із них були приреченими. Facebook – успішна мережа. Хоча не варто виключати, що з часом вона може зникнути, і з’явиться новий проект, який поглине всі інші.

Автори українських соцмереж зараз намагаються переконати, що в нас  буде унікальна ситуація – вони створили соціальну мережу, яка буде успішною. В Україні може бути успішна соціальна мережа тільки за однієї умови: якщо вона буде глобальною, матиме унікальні характеристики не лише для локального ринку. Або якщо працюватиме на великий сегмент аудиторії. Як приклад – «Однокласники» та «Вконтакті», що працюють на пострадянському просторі. Але вони, я думаю, в перспективі 5 років є приреченими на неуспіх.

На хвилі популярності

Дві найпопулярніші соціальні мережі – «Вконтакті» та «Однокласники» стабільно входять у ТОП-10 найбільш відвідуваних українцями сайтів. Однак їхній успіх багато в чому був побудований на відсутності конкуренції в цьому сегменті у 2006-2008 роках. Зараз ситуація інша – ми є частиною глобального Інтернету. Скопіювати існуючі за кордоном аналоги і назвати їх українськими – недостатньо для успіху.

Точної статистики щодо українців, які користуються «Вконтакті» та «Однокласниками», немає. Є лише фрагментована інформація. Наприклад, Mail.Ru Group, яка володіє 100% «Однокласників» та 40% «Вконтакте», не ділиться інформацією про щоденну чи щомісячну кількість українських користувачів. Нам відомо лише про кількість зареєстрованих українців у мережі «Вконтакті» – близько 22 млн. До цієї цифри входить маса дублікатів (коли люди заводять з якихось причин нові екаунти) та багато ботів. Є статистика денної відвідуваності – вона складає близько 10 млн, але в цю цифру входять не лише користувачі «Вконтакте», а й сторонні користувачі, які, наприклад, перейшли за посиланням, розміщеним десь на форумі. Денна відвідуваність «Однокласників» – десь у межах 5-7 млн. Більш-менш адекватну цифру по українських користувачах дає Facebook – хоча б один раз на місяць в цій соцмережі логіниться 3 млн українців. Але при цьому щомісяця на сайт хоча б раз заходить вдвічі більше українців – тобто й тут багато відвідувачів, які не є користувачами соцмереж.

У порівнянні з користувачами «Вконтакті», в «Однокласниках» менш досвідчена аудиторія з точки зору користування Інтернетом і соцмережами. І на відміну від користувача ВК, якому легше перескочити у Facebook, користувача ОК важче буде поглинути іншою соцмережею.

Рекламні ходи

Стратегія бойкоту російських соцмереж, яку застосували відразу декілька новостворених сайтів – це як акція супротиву. Зрештою, тролінг – важливий елемент молодіжної культури. Але як довготривала стратегія він безперспективний. Це викликає лише посмішку, оскільки люди все одно будуть користуватися соцмережею не з метою протистояти росіянам, а щоби спілкуватися зі своїми друзями. І будуть це робити там, де є їхні друзі. Щоб перейти в іншу соцмережу, потрібно, аби була критична маса цих друзів. Хоча б 30%. Коли 90% друзів у «Вконтакті» чи Facebook – перспективи в українських мереж туманні.

Інформація про DDoS-атаку сайту WEUA могла бути елементом піар-кампанії. А можливо, це свідчить про проблеми з архітектурою сайту. Портал міг просто не витримати навантаження через банальні проблеми в своєму коді. Припускаю, що проблеми настали тоді, коли про мережу дізналося багато людей, і вони кинулися подивитись, а що ж там за сайт створено. Однак при цьому я не виключаю, що DDoS-атаку хтось робив цілеспрямовано. В Росії є достатня кількість організованих груп, які займаються кіберзлочинністю та іншими Інтернет-провокаціями.

Потенційна аудиторія

Говорити про якісь потенційні перспективи будь-якої української соцмережі можна буде лише тоді, коли  денна аудиторія сягне хоча б 100 000. Хоча і цього дуже мало. Якщо на старті не буде й цієї кількості, то про успішність проекту вже не йдеться. Сконцентрувати таку аудиторію можна на базі студентів КПІ чи інших вузів, де є багато людей, які одне одного знають. Наприклад, в людини є 200 друзів у Facebook і 30 – в «Вконтакті», з якими вона підтримує стосунки. Уявімо собі, що в неї є ще й 20 друзів в українській соцмережі. Це потенційно може призвести до того, що користувач буде з ними спілкуватися в цих мережах. Але коли лише один ваш друг або жодного з них нема в новій соцмережі – ймовірність, що ви будете нею користуватись, близька до нуля.

І навіть поява в соціальних мережах брендових сторінок компаній чи популярних новинних агрегаторів, які завели свої еккаунти в одній із новостворених соцмереж, не може вплинути на залучення нових користувачів. Люди приходять у соцмережі не для читання новин, а для спілкування з друзями. Тому визначальна характеристика – критична маса друзів.

Клонований інтерфейс

Проблем щодо того, що їхній інтерфейс аналогічний інтерфейсам в «Вконтакті» чи Facebook, в цих мережах не виникне – на них не звертатимуть увагу. Ці мережі настільки несуттєві, що година роботи юриста «Однокласників» чи «Вконтакті» буде дорожчою, ніж збитки, які українські сайти потенційно можуть завдати популярній мережі, яка переживає за свою безпеку.

Витрачені кошти

Оцінити суму, витрачену на запуск, досить важко. Це можуть бути від кількох сотень до кількох десятків тисяч доларів. Все залежить від того, що вони зроблять.  Якщо сайт «падає» від кількох тисяч користувачів, які одночасно туди зайшли, – такий сайт коштує кілька сотень доларів. Якщо ж ці портали можуть витримати високе навантаження, в них правильна інфраструктура, існує внутрішній файлообмінник, який швидко та якісно працює, – то це означає, що в мережу потрібно вкладати кошти – на сервери, мережеве обладнання, програмне забезпечення, підтримку всього цього господарства тощо. Це вже будуть десятки тисяч доларів.

Інвестиційна привабливість

Сподіватися на те, що українські соціальні мережі знайдуть інвесторів в особі інвестиційних фондів, не варто. У нас вже були Connect.ua та Friends.ua – вони закрились як соціальні мережі. Connect.ua навіть мав венчурного інвестора, але це було вже майже сім років тому. Тоді були інші часи. Можливо, авторам нових проектів вдасться знайти інвесторів, розповісти їм цікаву історію про велике майбутнє і фінансову успішність проектів, але я не вірю в таку історію. І не вірю, що хтось може інвестувати в українську соціальну мережу. Якщо б вона мала якісь унікальні якості, які б створювали перспективи для її успіху на глобальному ринку, – це інша справа.  В української – ніяких шансів.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 12
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Денис Солоный
Денис Солоный — 18.02.2016, 15:42

NAPS.com.ua — это средство общения, состояние души, образ жизни! Мы сближаем людей, мы делаем жизнь ярче!

Alexey Solovyov
Alexey Solovyov — 12.07.2015, 22:59

Почему так пессимистично? Например я видел социальную сеть знакомств Клик. Это 2 в одном, социальная сеть, плюс поиск знакомств. причем знакомства там - понятие расширенное, а не то что мы представляем себе, услышав это слово. Так вот, там, например, есть даже встроенный интернет магазин для желающих продавать и покупать свои вещи или услуги. То есть интернет магазин для всех зарегистрированных. А в российских половина продают, но сети этого "упорно не замечают". И это только одна фишка в этой сети. Поэтому я бы не был так пессимистически настроен..

Oles Lytvynovych
Oles Lytvynovych — 10.03.2015, 11:10

Скільки всього пишуть про соц мережі, але найбільше мені сподобалась стаття у 3-ому номері україномовного психологічного журналу Експеримент

Иван Сорочин
Иван Сорочин — 17.04.2014, 16:41

А как же украинская соц сеть ukrface.com.ua которая была создана ещё в 2009 - 2010году...не выдержавшая 30тыс. аудиторию из-за финансирования????? и была закрыта...теперь снова открылась????

Михаил Гриненко
Михаил Гриненко — 17.04.2014, 13:58

это пока что, или вы думаете что украинские программисты не способны придумать ничего круче контакта? Просто сейчас это должно выглядеть так, как то к чему привыкли люди.

Dmitriy Kozlov
Dmitriy Kozlov — 14.04.2014, 16:39

В данной публикации все по делу. Украинские социальные сети не могут предложить ничего принципиально нового, не только на глобальном уровне, но и на национальном.

Евгений Дмитриевич
Евгений Дмитриевич — 12.04.2014, 15:09

Вот еще есть frevend.com, ц.укр. Дейтсвительно за последние несколько месяцев на рынке Украины появилось множество социально ориентированных проектов. Это хорошо, в любом случаем, кто достойный, а кто уг покажет время.

Александр Пикало
Александр Пикало — 12.04.2014, 11:16

А я нашел крутую сеть Единая Украина http://ua-vc.net.ua/

Andrey Morozov
Andrey Morozov — 12.04.2014, 00:06

Вероятно, стоит ожидать новый украинский проект с профессиональным подходом к делу, который затмит все нынешние украинские социальные сети, собранные на коленке.

Анна Жук
Анна Жук — 11.04.2014, 22:44

А я вже в друзях і частина друзів з однокласників там

Yaroslav Semenchuk
Yaroslav Semenchuk — 14.04.2014, 20:00

"Друзі"- російська мережа, замаскована під українську.

Останні погляди
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
Експортні міфи, або Як підкорити Велику Китайську стіну
Ринок КНР дуже привабливий для експортерів усього світу, продукція яких сьогодні китайському споживачеві здається набагато цікавішою, ніж українська
Скільки коштує професійне вигорання персоналу
І як бізнес може застрахуватися від проблем зі співробітниками
Розрубати гордіїв вузол: єврооблігаційні LPN-структури і нові правила оподаткування
Про нові правила оподаткування відсотків, що виплачуються українськими емітентами так званих «облігацій участі в кредиті» на міжнародних ринках капіталу
Примус у приватному порядку: нововведення в сфері виконання судових рішень
Чи стане інститут приватних виконавців необхідною і достатньою умовою ефективної і об'єктивної роботи судової системи