Майнова нерівність та Інтернет

Чи справді продукти та послуги інформаційної епохи підвищують наш добробут

За останні 35 років майнова нерівність в Америці посилилася. Тренд був зрозумілим ще з 1979-го: чим ви багатші, тим заможнішими станете в майбутньому. Якщо ж ви бідні, то, швидше за все, так і залишитеся малозабезпеченим. Але приблизно тоді ж почалася ера стрімкого розвитку технологій. У Сполучених Штатах іде третя промислова революція. Інформаційна епоха несе настільки ж глибокі зміни, як поява парових двигунів, бавовняного виробництва і верстатів, а потім − двигунів внутрішнього згоряння, електричних машин і сталеплавильного виробництва.

Майнова нерівність та Інтернет
Фото Shutterstock

Сьогодні майже кожен житель розвиненої країни може без проблем дозволити собі смартфон. Скоро їх легко зможуть купувати і громадяни інших держав. За допомогою смартфонів ми отримуємо доступ до розважального контенту і безлічі знань, накопичених людством. Ще зовсім недавно все це було привілеєм багатих. Можливо, орієнтуючись на загальноприйняті методи оцінки нерівності, ми надто применшуємо цінність того, що маємо доступ до цих знань і розваг?

На перший погляд − ні. У всякому разі, якщо мислити мірками традиційної економіки. У розрахунки показників зростання добробуту закладаються витрати на телекомунікації, обробку даних та аудіовізуальні розваги. Буває, вигоди від товарів і послуг інформаційної епохи набагато перевищують ці витрати. Але якщо відкинути ці випадки, то зростання добробуту, яке дають такі товари і послуги, виходить не таким вже й великим.

Наскільки часто ми отримуємо величезну вигоду від цифрового контенту? Інвестуючи в підвищення рівня свого життя, ми не просто купуємо товари і послуги. Ми витрачаємо на них частину вільного часу. Від квитка в кінотеатр мало пуття, якщо ви йдете із залу задовго до кінця сеансу. Час, як і гроші − обмежений ресурс. А споживаючи інформаційні товари та послуги, ми його витрачаємо.

Ми були готові платити за захоплюючі історії, розваги та інформацію ще з часів Гомера та його «Іліади». Технології цифрової епохи дали всім нам можливість витрачати час так, як дозволяли собі лише багатії. Якщо в XVII столітті ви хотіли подивитися постановку «Макбета» у себе вдома, то мали народитися Джеймсом Стюартом, взяти на утримання Вільяма Шекспіра разом із його трупою і мати в палаці приміщення під театр.

Інформаційна епоха не тільки відкрила нам нові можливості для розваг. Вона змінила наші погляди на стиль життя наших сусідів, і ми починаємо помічати, що деякі з них багатіють куди швидше, ніж ми.

У середньому ми проводимо з нашими аудіо-відео пристроями по дві години на день. Уявіть на хвилину, що можливості, які відкрилися з появою швидкісного Інтернету, подвоюють задоволення, яке ми отримуємо за цей час. Це все одно, що отримати дві години вільного часу на день плюс до того, що ми не витрачаємо на роботу і сон. За стандартами життя 1990 року, це 0,6% додаткового часу.

Питання в тому, чи дійсно наші смартфони, електронні книги і комп'ютери гарантують нам більше задоволення? Чи цінуємо ми контент на Netflix, YouTube, Facebook чи в онлайн-бібліотеках набагато більше від того, що слухали, дивилися чи читали раніше, коли цих сервісів не було? Чи справді перегляд онлайн-відео − більше задоволення, ніж похід у кіно? Читання стрічки в Twitter і справді приносить стільки ж знань, скільки відвідування місцевої бібліотеки? Чи справді Facebook-друзі більше для вас означають, ніж просто друзі?

Відповіді на ці питання можуть бути різними, але проблема нікуди не зникає. Ми не споживаємо товари та послуги у вакуумі. Частина задоволення, отриманого від їх споживання, – це відчуття того, що ми підвищуємо свій статус у порівнянні з іншими людьми. Інформаційна епоха не тільки відкрила нам нові можливості для розваг. Вона змінила наші погляди на стиль життя наших сусідів, і ми починаємо помічати, що деякі з них багатіють куди швидше, ніж ми.

Ризикну припустити, що вигоди, які суспільство отримує від технологій інформаційної епохи, нівелюють заздрість і неприязнь, джерело яких − життя у світі, де зростає майнова нерівність.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Останні погляди
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
Експортні міфи, або Як підкорити Велику Китайську стіну
Ринок КНР дуже привабливий для експортерів усього світу, продукція яких сьогодні китайському споживачеві здається набагато цікавішою, ніж українська
Скільки коштує професійне вигорання персоналу
І як бізнес може застрахуватися від проблем зі співробітниками
Розрубати гордіїв вузол: єврооблігаційні LPN-структури і нові правила оподаткування
Про нові правила оподаткування відсотків, що виплачуються українськими емітентами так званих «облігацій участі в кредиті» на міжнародних ринках капіталу
Примус у приватному порядку: нововведення в сфері виконання судових рішень
Чи стане інститут приватних виконавців необхідною і достатньою умовою ефективної і об'єктивної роботи судової системи