Благодійність-2016: що приходить на зміну волонтерському запалу?

Середня сума пожертвувань у 2015 році склала 300 гривень. 40% із тих, хто не віддав на благодійність ні копійки − це люди похилого віку, тобто люди, які самі потребують допомоги
Благодійність-2016: що приходить на зміну волонтерському запалу?

Майданний захват від участі у добрих справах, бажання допомагати всім і скрізь відходить в історію разом із 2015 роком. Українці менше жертвують на благодійність і підтримують волонтерські рухи − це помітно з новин і настроїв, про це свідчать соціологи та фінансові звіти. Однак директор Українського форуму благодійників Анна Гулевська-Черниш впевнена, що ми спостерігаємо не згасання, а дорослішання української благодійності. Кількість добровільної допомоги поступово трансформується в прагнення до якості. Спеціально для Forbes експерт проаналізувала основні тенденції цього соціального руху.

Дійсно, 2015 рік не може похвалитися такою залученістю в благодійність, як 2014-й. Але кількість грошової, «натуральної» і нематеріальної допомоги все одно перевищує аналогічні показники «домайданного» періоду. Поки що зарано говорити про конкретні фінансові результати сектору благодійності в 2015-

Якщо ми збираємо пожертвування на дорогу закордонну операцію конкретному пацієнту − це благодійність. Якщо ж ми збираємо на діагностичне обладнання та підвищення кваліфікації вітчизняних медиків − це філантропія

му, але очевидно, що такого неймовірного приросту пожертвувань і волонтерів, як у 2014-му, бути не може. Матеріальне становище українців погіршилося, у багатьох сім'ях годувальники пішли на війну, розкрилися численні факти зловживань людським милосердям, люди просто втомилися закривати собою проломи, забуті чи пущені на самоплив державою.

Згідно зі всеукраїнським соцопитуванням, проведеним Фондом «Демократичні ініціативи» та соціологічною службою Центру Разумкова на замовлення Українського форуму благодійників у листопаді 2015 року, понад 40% українців протягом року підтримували благодійні акції та щоденну діяльність громадського сектору. Середня сума пожертвувань у 2015 році склала 300 гривень. 40% із тих, хто не віддав на благодійність ні копійки − це люди похилого віку, тобто люди, які самі потребують допомоги.

За результатами Національного рейтингу благодійників, який ми проводили двічі, динаміка витрат на благодійну діяльність за 2013-2014 роки склала 317%! Рекордсменом став фонд «Таблеточки», який допомагає важко хворим дітям (понад 8000% фінансового зростання). Разом з тим досвід краудфандингової платформи Biggggidea свідчить про те, що все більше людей схиляються до інвестування в соціальні зміни. Наприклад, зовсім недавно проект центру екологічної інформації за кілька днів зібрав майже 30 000 гривень замість 25 000, необхідних для його відкриття. Таким чином, багато людей уже розуміють: знання, як піклуватися про природу, запобігають небезпечним наслідкам, у тому числі стихійним лихам і хворобам.

Якщо говорити про те, які потреби викликають в українцях бажання надати підтримку, то це, перш за все, потреби армії (65% пожертвувань), хворих та інвалідів (21%), на третьому місці − допомога людям, які опинилися у важких життєвих обставинах.

Цікаво порівняти, на що витрачають пожертвування благодійні фонди та організації. Дані учасників Національного рейтингу благодійників розподілилися так: охорона здоров'я −34%, соціальний захист (23%), допомога армії (11%). Тобто, трійка пріоритетів тих, хто гроші віддає і роздає, збігається − і це чудова новина.

Що стосується добровольчої діяльності, то волонтером себе вважав минулого року кожен восьмий опитаний (близько 13%). Волонтерство розвивається за принципом інтенсивності, тобто людей доброї волі стало менше, ніж у період Майдану і в перші місяці АТО. Однак ті, хто залишився і хто щойно прибув до лав людей доброї волі, стають ще активнішими.

Цікаво, що бізнес усе частіше звертається до благодійних організацій з проханням притягнути персонал до волонтерської діяльності. Це свідчить про дві важливі речі: по-перше, волонтерство стає осмисленим і ефективним, а по-друге, воно стає цінністю.

Ефективність на зміну емоціям

Сказане вище дозволяє робити обережні прогнози про те, що в найближчі роки ми перейдемо від емоційних внесків у добрі справи до системної філантропії. У чому різниця між благодійністю і філантропією? Перша − це допомога зі співчуття тим, кому гірше, ніж тобі. Друга − це підтримка сильних, які працюють із причинами соціальних негараздів, ідуть шляхом реформи, а не латання дірок.

Разові благодійні акції − це яскраві спалахи, які часом приносять більше задоволення, ніж щоденна рутинна робота

Наприклад, ми масово, з миру по нитці, збираємо пожертвування на дорогу закордонну операцію конкретному пацієнту − це благодійність. Якщо ж ми збираємо на діагностичне обладнання та підвищення кваліфікації вітчизняних медиків, які дозволять діагностувати й лікувати в Україні − це філантропія. Кількість коштів може бути однаковою в обох випадках − різниця в коефіцієнті корисної дії.

В Україні поки що між цими поняттями ставиться знак рівності, адже «дірок» стільки, що до роботи на випередження мало в кого доходять руки. Крім того, разові благодійні акції − це яскраві спалахи, які часом приносять більше задоволення, ніж щоденна рутинна робота. Домогтися одноразово пожертвування на конкретну потребу значно простіше, ніж стратегічної інвестиції.

Але я сподіваюся, що казка про Попелюшку − українську благодійність − не закінчиться весіллям. У Попелюшки, як у всіх дорослих дівчат, незабаром розпочнуться будні. І вона наприкінці кожного року стане влаштовувати бал, на якому ефективні менеджери будуть звітувати перед численними благодійниками про досягнення, «зірки» будуть акторами-волонтерами, ЗМІ будуть конкурувати за право першими взяти інтерв'ю, а представники держави − питати, чим би ще вони могли допомогти нашій Попелюшці та її дітям.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Лідери думок
Влада й соціальна відповідальність: за що відповідає НБУ?
І де пролягає межа між рейдерством і очищенням системи
5790
Європейський центр України: шлях додому
Навіщо українцям пам'ятати про своє європейське минуле
2535
Геніальний бізнес від слова «ген»: ексклюзивність vs масовість
Чим відрізняються продукти, створені на гені, від продуктів, створених на мемі
1115
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 1
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Андрей Штефан
Андрей Штефан — 28.01.2016, 15:24

Я уважаю тех людей которые отдают деньги в помощь нашим воинам. Но помощь в приобретении высокоточной техники это еще не все. Эту технику нужно не только обслуживать но и чинить. Волонтерская группа Combat-UA http://remont-teplovizorov.com.ua / производит бесплатный ремонт оптической техники и радио оборудования для участников АТО.

Останні погляди
Геніальний бізнес від слова «ген»: ексклюзивність vs масовість
Чим відрізняються продукти, створені на гені, від продуктів, створених на мемі
Чи є рецепт управлінського щастя
Відверто – про ключові аспекти командної роботи, спрямованої на результат
Влада й соціальна відповідальність: за що відповідає НБУ?
І де пролягає межа між рейдерством і очищенням системи
Європейський центр України: шлях додому
Навіщо українцям пам'ятати про своє європейське минуле
Розширюючи кордони: куди податися столичним девелоперам
І як українським будівельним компаніям боротися з перенасиченням ринку
Як Києву стати східноєвропейським Базелем
І чи допоможе це українським художникам вписатися у світовий контекст
Інфляція як допінг для бюджету
Яким чином вона впливає на доходи держави й чому цей вплив завжди має побічний ефект
Дефіцит реформ: міжнародні ринки капіталу залишаються для України фактично закритими
З позитивних чинників – падіння ВВП завершилося, дефіцит рахунку поточних операцій істотно скоротився й не тисне на курс гривні