Скільки коштує «жіноче» мистецтво на світових аукціонах

І чому роботи художників-чоловіків оцінюються значно вище за жіночі твори

З 12 лютого по 2 березня в філії Київського національного музею російського мистецтва, відомому як Шоколадний будинок, пройшла виставка «Жіночий арт-проект». Майже три десятки українських художниць показали, що вони думають про жіноче питання в мистецтві і свою роль в арт-процесі. Експозиція стала першою в серії: зараз українське «жіноче» мистецтво розміщується в будівлі Верховної Ради України. Ініціатор проекту Георгій Браіловський розповів Forbes про те, що відбувається в «жіночому» мистецтві в світі.

Джоан Мітчелл. Без назви. 1960-1965. Полотно, олія. $11,925 млн

З 12 січня по 9 березня в лондонській галереї Saatchi вперше за останні 30 років пройшла виключно «жіноча» виставка Сhampagne Life, яка об'єднала 14 художниць з усього світу. Твори представниць сучасного мистецтва прибули з США, Канади, Австралії, Великобританії, Франції, а також з Ірану та Саудівської Аравії.

Виставка «жіночого» мистецтва зайняла два поверхи галереї. Експозиція викликала живий відгук у глядачів, причому не тільки у британських: на сайті галереї розміщено десятки публікацій у світових ЗМІ англійською, іспанською та французькою мовами.

Назва Champagne Life запозичена в художниці Джулії Вахтел. Воно іронічне, оскільки підкреслює відмінність між реальністю і уявним гламуром світу мистецтва. Робота англо-шведської художниці Сігрід Холмвуд, що використовує психоделічні неонові тони, відсилає до полотен фламандського живописця Пітера Брейгеля Старшого. Сербська художниця Олена Булажик зобразила літніх жінок за допомогою мармурового пилу, граніту, вапняку, графіту. Маха Малух із Саудівської Аравії представила стіну з каструль, а художниця з Ірану Сохеїла Соканварі привезла опудало коня.

Французька художниця Віржілія Ітах представила на виставці свої воскові скульптури. За словами художниці, їх сьогодні сприймають серйозніше, ніж раніше. «У нашому суспільстві відбувається поворотний момент, і стать стає не настільки важливою, як раніше. Мистецтво більше не є джентльменським клубом!» ‒ каже вона.

На думку директора галереї Saatchi Найджела Херста, мета виставки ‒ показати різноманітність «жіночого» сучасного мистецтва. «Якщо подивитися на співвідношення чоловіків і жінок у сучасному мистецтві, це приблизно 50 на 50. Але якщо подивитися на 50 аукціонних продажів 2015 року, то тільки чотири з них належать жінкам», ‒ з жалем відзначає він. Незважаючи на активну позицію жінок у сучасному мистецтві, їх роботи все ще цінуються менше, ніж роботи чоловіків.

Джоржія О'Кіф. Дурман/Біла квітка №1. 1932. Полотно, олія, $44,4 млн

Найдорожчий продаж за всю історію аукціонних торгів належить американській художниці Джоржії О'Кіф (1887-1986) ‒ $44,4 млн. Саме за стільки її робота «Дурман» 1936 року, відома також як «Біла квітка №1», пішла з молотка на торгах аукціонного дому Sotheby's в Нью-Йорку в листопаді 2014 року. Художниця зізнавалася, що терпіти не може квітів, і малює їх тільки тому, що вони не рухаються і набагато дешевші за живих моделей. Цікаво, що в 1994 році ця ж сама картина була продана на Sotheby's за $1 млн, тобто за два десятки років її ціна зросла в 42 рази. Попередній рекорд належав американці Джоан Мітчелл. Її абстрактну картину «Без назви» 1960 року продали на Chrisite's за $11,925 млн на травні 2014 року.

Роботи художниць останнім часом продаються все краще, вони почали, нарешті, скорочувати відрив із творами, створеними чоловіками. У перспективі, років через десять, деякі художниці досягнуть рівня своїх колег-чоловіків, вважає колекціонер Валерія Наполеоне, в чиїй колекції представлено близько 290 робіт представниць прекрасної статі. Колекціонери вирушають на пошуки недооцінених робіт, які можуть стати вигідним вкладенням коштів. «Виправлення історичної несправедливості нині в моді. Роботи все більшу кількість художниць оцінюють по достоїнству», ‒ вважає арт-експерт Емі Каппеллаццо.

Сколько стоит «женское» искусство на мировых аукционах
Трейсі Емін. Інсталяція «Моє ліжко»

Провокаційна інсталяція британської художниці Трейсі Емін «Моє ліжко» була продана на лондонських торгах Christie's за рекордні $4,3 млн ‒ майже в п'ять разів дорожче за її попередній результат. Естімейт інсталяції з неприбраним ліжком, порожніми горілчаними пляшками, рваними колготками і недопалками становив $1,3-2 млн. Те саме «Моє ліжко» 2000 року обійшлася Чарльзу Саатчі в $255 000. Влітку 2014 року лондонський дилер Емін Джей Джоплін з галереї White Cube заплатив за неї в 16 разів більше. Аукціонний оборот робіт Трейсі Емін з 2004 по 2014 рік склав $13,1 млн, причому за останні п'ять років він зріс на 332%.

Сколько стоит «женское» искусство на мировых аукционах
Розмарі Трокель. Без назви. Полотно, вишивка, $4,98 млн

14 травня 2014 року на нью-йоркських торгах Sotheby's було встановлено рекорд за роботу німецької художниці Розмарі Трокель. Її вишита картина була продана за $4,98 млн ‒ у чотири рази дорожче за її попередній рекорд. Робота «Без назви» іронічно протиставляє різні статуси жінки в суспільстві за допомогою візерунків з логотипами компаній Woolmark (домогосподарка) і Playboy (втілення сексуальності).

З нині живих жінок-художників рекорд продажів належить Яйї Кусамі і становить $7,1 млн. Цей результат суттєво не дотягує до вартості скульптури авторства Джеффа Кунса ‒ його «Надувне цуценя (помаранчеве)» пішло на торгах Christie's в листопаді 2013 року за $58,405 млн.

Незважаючи на стрімке зростання цін на роботи жінок-художників, абсолютні рекорди, як і раніше, належать чоловікам. За підсумками 2015 року лідируючі місця в рейтингу продажів займають підсумки торгів в аукціонному домі Christie's: 11 травня 2015 року картину Пікассо «Жінки з Алжиру. Версія О» продано за $179 млн, а картину Модільяні «Оголена, що лежить» продана там же в листопаді 2015 року за $170,4 млн. Іронія полягає в тому, що зображено на цих творах жінок, причому оголених.

Найджел Херст наполягає на тому, що мистецтво, створене жінками, не є «жіночим». «Необхідно показати, що жінки-художники роблять надзвичайно важливий внесок у сучасне мистецтво, ‒ підкреслює він, ‒ почуття культурної значущості тут має ключове значення».

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Останні погляди
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
Експортні міфи, або Як підкорити Велику Китайську стіну
Ринок КНР дуже привабливий для експортерів усього світу, продукція яких сьогодні китайському споживачеві здається набагато цікавішою, ніж українська
Скільки коштує професійне вигорання персоналу
І як бізнес може застрахуватися від проблем зі співробітниками
Розрубати гордіїв вузол: єврооблігаційні LPN-структури і нові правила оподаткування
Про нові правила оподаткування відсотків, що виплачуються українськими емітентами так званих «облігацій участі в кредиті» на міжнародних ринках капіталу
Примус у приватному порядку: нововведення в сфері виконання судових рішень
Чи стане інститут приватних виконавців необхідною і достатньою умовою ефективної і об'єктивної роботи судової системи