Геніальний бізнес від слова «ген»: ексклюзивність vs масовість

Чим відрізняються продукти, створені на гені, від продуктів, створених на мемі
Геніальний бізнес від слова «ген»: ексклюзивність vs масовість
Фото shutterstock

Уявним прообразом будь-якого продукту є ідея, з неї все починається. Ідея нового продукту може зародитися від природної інтуїції її творця, коли час, місце й талант злилися в ідеальне середовище. А може зародитися від культурної потреби соціуму, від соціального стереотипу, загостреного й зачепленого в цей момент. Перший продукт – плід пошуків абсолютних істин у витоках, другий – плід реакції на культурні та соціальні тренди. Перший – продукт як стиль життя, другий – продукт як мода. У чому ж глибинна різниця між такими продуктами і їхніми творцями, розповість Тетяна Троян, власник компанії «Ефективні системи».

«Я створив геніальний фільм. Від слова «ген» – сказав колись Сергій Параджанов, великий українсько-грузинський режисер, про свій фільм «Тіні забутих предків». Це дійсно дуже справжній, сильний фільм, за яким можна вивчати культуру незвіданої Гуцульщини, українські оповіді, філософію часу, фільм, у якому правда настільки неприкрито показана, що нам після сентиментальних американських фільмів із хепі-ендами ріже очі. Цей фільм не поб’є рекорд касових зборів, але цей шедевр – поза часом. Щоб створити такий продукт, треба будувати його на гені.

Бізнес, який швидко завойовує популярність у соціумі, будується на мемі. Мем – одиниця культурної інформації, яка передається від людини до людини, свідомо чи несвідомо. Принцип роботи мема – це вірус, який швидко поширюється й «засідає» в мозку людини, чому дуже сприяють ЗМІ та інтернет. Як приклад, пісня групи «Ленінград» «Експонат», у якій рядки «На лабутенах…» почали стрімко поширюватися на всіх можливих каналах, вірусно заповнили розуми людей, які, самі того не помічаючи, наспівують її дорогою на роботу.

Мем – одиниця культурної інформації, яка передається від людини до людини, свідомо чи несвідомо. Принцип роботи мема – це вірус, який швидко поширюється й «засідає» в мозку людини

Нехитрий текст і відео із саркастичним і правдивим зображенням буднів звичайної дівчини мають усі передумови стати стійким мемом. 70 млн переглядів – це не жарти, це успіх. Чому? Тому що проста, ритмічна музика, повторювані слова, які легко наспівати, фольклорне мовлення, що є ознакою «свободи самовираження» (всі, хто не може дозволити собі іншу форму свободи, дуже радіють такому публічному лаянню), проста дівчина, яка збирається на побачення, у ній мільйони дівчат побачили себе, й мільйони чоловіків побачили привід для сарказму – все це ідеально підходить для мема. Якщо хочете, щоб ваш продукт або послуга поширювалися вірусно, вам потрібно в основу вкласти сильний і стійкий мем.

Мем має відповідати таким умовам:

  • В основі лежить одиниця культурної інформації, яка відображає стан культурного середовища на поточний момент (Що хвилює соціум зараз? Чим він незадоволений? Чого чекає?).
  • Зрозумілий широкому споживачеві, примітивний.
  • Він має відповідати великій швидкості вживання, приготування, роботи функцій, без зайвих витрат ресурсів часу й енергії, максимально простий в експлуатації, використанні, приготуванні.
  • Він полегшує, але не розвиває.
  • Зачіпає примітивні потреби людини, її ключові моделі та стереотипи поведінки: секс, стосунки чоловіків і жінок, потреба в оцінюванні та визнанні оточуючих, потреба у «хлібі та видовищах», опір системі, бажання отримати щось задурно, виграти лотерею, сарказм щодо можновладців, багатіїв, політиків, «казка про Попелюшку» та інші «казкові» ілюзії, бажання в дорослому віці повернутися в дитинство.

За цим принципом у наше життя прийшли і ґрунтовно «заразили» соціальні мережі McDonalds, фільми, зняті за коміксами, й інші «вірусні» продукти. Їхня сила в тому, що їх легко і швидко зробити масовими. Мем поширюється швидко тоді, коли одержувач має сильний внутрішній відгук на інформацію, образ, які стоять за продуктом, сервісом, послугою. Для того щоб його створити, потрібно добре розуміти всі слабкості, стереотипи і спокуси звичайної людини, і презентувати образ, який їх задовольняє.

Мем поширюється швидко тоді, коли одержувач має сильний внутрішній відгук на інформацію, образ, які стоять за продуктом, сервісом, послугою

У гена – природне походження, він несе цілісну інформацію, ідентичну природі людини. Продукти на «гені» несуть у собі багато спадкової інформації про продукт, витоки його створення, його природу. «Геніальні» продукти мають у своїй основі «ген» місця, часу, історії, людини, компанії, які його створили. Сергій Параджанов зумів зняти «геніальний» фільм завдяки тому, що кілька місяців до знімання фільму та під час жив у цій гуцульській хаті, їв споконвічну гуцульську їжу, глибоко вивчав жителів цих дивовижних місць і їхні традиції. Такі продукти складніші у використанні, не викликають залежність, ненав’язливі, їхній образ не «застряє» в мозку. В основі таких продуктів лежить природа. І, дивним чином, вони переживають будь-яку моду.

Принципи створення «геніального» продукту

  1. В основі продукту лежить спадкова інформація про його природу, суть, основу.
  2. Продукт розвиває свого споживача і виводить його на новий рівень життя, дії, смаку, естетики життя, споживання.
  3. Задовольняє не примітивні потреби людей, а потреби вищого порядку: творити, реалізовувати себе, навчатися, пізнавати життя, красу, естетику тощо.
  4. Створюється руками майстрів – професіоналів, для яких це не просто робота, це філософія життя. Такий продукт не може створити конвеєр.
  5. У продукті завжди є сенс і глибина, є пошуки й дослідження, є глибоке розуміння його природи, і природи того, для кого цей продукт створюється.
  6. Цей продукт, яким би функціональним він не був, претендує на рівень мистецтва.
У гена – природне походження, він несе цілісну інформацію, ідентичну природі людини. «Геніальні» продукти мають у своїй основі «ген» місця, часу, історії, людини, компанії, які його створили

Подивіться на костюми Ів Сен Лорана, на полотна Куїнджі, на будівлі Гауді, на фільм «Тіні забутих предків» Параджанова, послухайте музику Рахманінова, скуштуйте вино Château Latour, приміряйте взуття італійських майстрів. Це продукти, які створювалися на гені. Це не саботаж, не протест, не висміювання, не критика, не бажання довести, це чисте природне творення.

Кожен вибирає для себе, який продукт створювати: меметичний або генетичний. Кожна стратегія має свої плюси й мінуси. Хочете створити продукт популярний і широкого вжитку – будуйте на мемі. Хочете створити продукт для обмеженого кола поціновувачів, який буде поза часом – будуйте на гені. Кожному своє.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Останні погляди
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
Експортні міфи, або Як підкорити Велику Китайську стіну
Ринок КНР дуже привабливий для експортерів усього світу, продукція яких сьогодні китайському споживачеві здається набагато цікавішою, ніж українська
Скільки коштує професійне вигорання персоналу
І як бізнес може застрахуватися від проблем зі співробітниками
Розрубати гордіїв вузол: єврооблігаційні LPN-структури і нові правила оподаткування
Про нові правила оподаткування відсотків, що виплачуються українськими емітентами так званих «облігацій участі в кредиті» на міжнародних ринках капіталу
Примус у приватному порядку: нововведення в сфері виконання судових рішень
Чи стане інститут приватних виконавців необхідною і достатньою умовою ефективної і об'єктивної роботи судової системи