Внутрішня несвобода: чому лібералізації газового ринку в Україні поки що не відбулося

Навіть з новим законом газовий ринок зазнав не так вже й багато змін
Внутрішня несвобода: чому лібералізації газового ринку в Україні поки що не відбулося

1 жовтня виповнюється рівно рік, як набув чинності новий закон «Про ринок природного газу», яким Україна ввела базові принципи ліберального функціонування газового ринку. Після цього необхідно було привести у відповідність з його нормами й інші законодавчі акти. Національна комісія з регулювання електроенергетики і комунальних послуг затвердила Кодекс газотранспортної системи і Кодекс газорозподільних мереж, що дало можливість частково застосовувати норми, що діють в країнах ЄС. А всі інші питання так і залишилися проектами, які обговорюються на численних дискусіях.

З одного боку, прийняття нового закону дало можливість впроваджувати ринкові механізми поставок природного газу, диференціювати поставки, залучити закордонних трейдерів на ринок. З іншого ─ з'явилися нові механізми регулювання поставок, які на ділі стали бар'єрами для лібералізації і вільної ринкової торгівлі. Як сьогодні працює «вільний» газовий ринок України, Forbes розповів президент Асоціації «Газові трейдери України» Андрій Мізовець.

Лібералізація торгівлі природним газом і вільний доступ до транспортування ─ такі основні вимоги реформи газового ринку. Новий закон дав ці можливості як українським, так і європейським трейдерам. Було закладено інструменти ринкової конкуренції, механізми ринкового ціноутворення.

Але одночасно виник ряд умов, які настільки ускладнили роботу постачальників і обтяжили їх додатковими фінансовими зобов'язаннями, що протягом 2016 року так і не відбулося великого припливу європейських трейдерів на український ринок, а внутрішніх гравців поставлено в умови існування бізнесу при мінімальній маржі. Йдеться про страховий запас, фінансове забезпечення, ліцензування. І все це позначається на кінцевій вартості газу.

Сьогодні всі постачальники зобов'язані створювати страховий запас газу в розмірі 50% від обсягу щомісячної поставки, крім НАК «Нафтогаз України» як постачальника зі спеціальними обов'язками (постанова КМУ №795). Рік тривають дискусії про необхідність знизити, або взагалі скасувати цю вимогу. Проект змін кілька місяців лежить у Міністерстві енергетики та вугільної промисловості. А трейдери напередодні зими знову змушені шукати додатково по кілька сотень мільйонів гривень.

Виник ряд умов, які настільки ускладнили роботу постачальників і обтяжили їх додатковими фінансовими зобов'язаннями, що протягом 2016 року так і не відбулося великого припливу європейських трейдерів на український ринок, а внутрішніх гравців поставлено в умови існування бізнесу при мінімальній маржі

Згідно з балансом природного газу, в першому півріччі 2016 року середньомісячний обсяг поставок для потреб промисловості склав 500-600 млн куб. м у літній період, і 1-1,2 млрд куб. м у зимовий період. Таким чином, обсяг газу, який постачальники змушені закачувати в ПСГ для формування страхового запасу, становить щомісяця від 300 млн куб. м до 500 млн куб. м залежно від періоду. У грошовому еквіваленті, якщо відштовхуватися від базової ціни газу у вересні 2016 року в розмірі 6 829,20 грн з ПДВ за 1000 куб. м, додаткові фінансові витрати для постачальників на створення страхового запасу газу становлять близько 2 млрд грн у літній період і близько 3,5 млрд грн у зимовий період.

Для формування обсягів страхового запасу постачальники використовують переважно ресурси внутрішнього видобутку, тому що зберігання імпортного газу протягом місяця несе величезні фінансові ризики, в тому числі через курсову різницю.

Ще одне навантаження: обов'язок надавати оператору фінансову гарантію в розмірі 20% від щомісячної номінації. У грошовому еквіваленті сумарно додаткові витрати трейдерів на дані цілі становлять до 700 млн грн в літній період і близько 1,4 млрд грн в зимовий період. І це не враховуючи витрати, якщо використовуються кредитні гроші. Загалом додаткові витрати постачальників природного газу на щомісячну поставку можна оцінити від 2,7 млрд грн у літній період і до 5 млрд грн у зимовий період. Цифри вражаючі.

Асоціація «Газові трейдери України» вивчила правила поставок природного газу, що діють на європейських ринках. Наприклад, у Німеччині, на одному з найбільш ліквідних ринків, відсутній обов'язок у постачальників формувати страховий запас і надавати фінансову гарантію. За умовами договору компанії NetConnect Germany, постачальники природного газу зобов'язані врегулювати питання виникнення дисбалансу за підсумками газового дня, виключно за допомогою фінансових інструментів згідно з виставленими рахунками.

Внутренняя несвобода: почему либерализации газового рынка в Украине пока так и не произошло
Транспортування газу
Фото shutterstock

При цьому передбачено різну ціну для позитивного і негативного дисбалансу. У разі негативного дисбалансу трейдеру буде виставлена максимально висока ціна. Це може бути максимальна ціна за торговельними угодами на купівлю газу на віртуальній торговій точці протягом газового дня. Або ж середньозважена ціна на газ для врегулювання негативного дисбалансу визначається за формулою: середньозважена ціна газового дня на певному торговому майданчику плюс 2%.

При позитивному дисбалансі постачальнику буде виставлено рахунок з урахуванням найменшої ціни у віртуальної точці, або середньозваженої ціни газового дня мінус 2%. Подібна фінансова модель врегулювання дисбалансу використовується на більшості газових ринків країн ЄС. Застосовувана в Україні модель фінансової відповідальності занадто велика для українських трейдерів. І незрозуміла для європейських компаній. Тому якогось значного збільшення постачальників на газовому ринку України протягом цього року не відбулося.

Згідно із законодавством, трейдери мають повну свободу для поставок природного газу будь-якому промисловому споживачу, а будь-який споживач має гарантоване право вільного вибору постачальника. Виняток тут складають споживачі, які мають заборгованість перед попереднім постачальником. Їм змінювати постачальника до повного погашення заборгованості перед попереднім заборонено. Однак на шляху постає питання ліцензування.

Модель фінансової відповідальності, що застосовується в Україні, занадто велика для українських трейдерів. І незрозуміла для європейських компаній

Закон «Про ринок природного газу» вимагає, щоб постачальник мав ліцензію на постачання, а в спеціальному Законі «Про ліцензовані види господарської діяльності» такої позиції немає. Колізія триває рік і не дозволяє незалежним постачальникам брати участь у тендерах держустанов. При підготовці до публічних торгів бюджетники вказують вимогу до постачальника мати ліцензію. Але сьогодні ніхто не може отримати таку ліцензію і, відповідно, трейдери не можуть запропонувати свій ресурс і свої ціни цій категорії споживачів.

Врегулювати це питання можна або шляхом внесення зміни до Закону «Про газовий ринок України» про виключення норми про необхідність мати ліцензію, або в закон про ліцензування, доповнивши перелік ліцензованих видів діяльності постачанням природного газу. Відповідний документ лежить у Верховній Раді мертвим вантажем.

За рік ми так і не дочекалися створення незалежного регулятора ─ так би мовити, арбітра газового ринку. Законопроект про Нацкомісію з регулювання енергетики та комунальних послуг було прийнято в першому читанні, проте до другого справа так і не дійшла. Про необхідність його прийняття Україною вже публічно вказав ЄБРР. Сподіваємося, що депутати і міністри прислухаються до цього прохання. Тому що тільки базовий закон і кілька прийнятих підзаконних актів все ж не можуть забезпечити комплексно реформу і лібералізацію газового ринку.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Останні погляди
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
Експортні міфи, або Як підкорити Велику Китайську стіну
Ринок КНР дуже привабливий для експортерів усього світу, продукція яких сьогодні китайському споживачеві здається набагато цікавішою, ніж українська
Скільки коштує професійне вигорання персоналу
І як бізнес може застрахуватися від проблем зі співробітниками
Розрубати гордіїв вузол: єврооблігаційні LPN-структури і нові правила оподаткування
Про нові правила оподаткування відсотків, що виплачуються українськими емітентами так званих «облігацій участі в кредиті» на міжнародних ринках капіталу
Примус у приватному порядку: нововведення в сфері виконання судових рішень
Чи стане інститут приватних виконавців необхідною і достатньою умовою ефективної і об'єктивної роботи судової системи