Як запобігти виведенню активів із банків

І що спільного у куратора і сищика
Як запобігти виведенню активів із банків
Фото Shutterstock

Згідно з даними Національного банку, на сьогодні в Україні ліквідовано понад 30 банків. Ще близько 80 знаходяться в стадії ліквідації. І ніхто не тішить себе надією, що це останні банкрутства, хоча глава НБУ Валерія Гонтарєва в грудні 2015 року і заявляла, що регулятору вдалося успішно завершити операцію з виведення з ринку спекулятивних і неплатіжних фінансових структур, через які виводилися гроші з економіки. «Ми впевнені, що найгірше вже позаду і на майбутнє повні стриманого оптимізму», ─ сказала вона тоді. Минуло вже дев'ять місяців 2016 року, але банки продовжують банкрутувати, а гроші ─ успішно виводитися з країни.

При цьому ніяких оперативних дій щодо керівництва проблемних банків не відбувається. Сьогодні неможливо згадати хоча б одного випадку покарання винних і повернення в Україну вкрадених коштів. Винятком (та й то з натяжкою) можна назвати ситуацію навколо банку «Михайлівський». За наявною інформацією, керівництво банку знаходиться в СІЗО, а у справі ведеться оперативна робота. У всіх же інших банках за більш ніж два роки кризи на фінансовому ринку ніхто з членів правління чи бенефіціарів (власників) під слідство так і не потрапив.

Однак, як показав випадок із «Михайлівським», вести слідчу роботу в Україні ─ нехай і показову ─ вміють. Якщо захочуть. Але біда в тому, що у всіх інших випадках її просто немає. Чомусь слідчі органи зустрічають опір там, де, за логікою речей, мало бути «зелене світло». У державних органах співробітники не хочуть давати показання чи будь-яку корисну інформацію, а суди не доводять справу до завершальної стадії. З усього цього можна зробити висновок, що виведення коштів з банків не обходиться без участі чиновників, особливо виведення великих сум.

Менеджмент, який хоче «покласти» банк і вивести гроші, буде показувати куратору, що у фінустанові все добре. Але той, як детектив, повинен виявити, що за легальними, на перший погляд, операціями приховано шахрайство

Однак навіть за таких умов можливо цьому запобігти. Перш за все, НБУ повинен виробити чітку систему рефінансування проблемних банків. Можна згадати, що ще на піку цього процесу Нацбанк дуже часто справляв рефінансування під особисті поруки й гарантії бенефіціарів банку, які, власне, зараз і ховаються. Схоже, що в Нацбанку банально не було ні механізму перевірки фінустанов, яким видавалися кошти, ні контролю над їх використанням. Адже що таке рефінансування? Це свого роду кредитування регулятором банку з метою збільшення його ліквідності. І дуже погано, коли Нацбанк потім не контролює, як використовується цей актив, куди виводиться цей капітал, на які коррахунки.

Напевно, покращити ситуацію в сфері контролю НБУ допоміг би інститут кураторства. Йдеться про здійснення більш глибокого аналізу діяльності банків, які потрапили під підозру. Адже що відбувається зараз? Часто перевірки банків проводяться не належним чином і не завжди в потрібний час. Більше того, буває так, що перевірка вже йде, а банк примудряється в цей час якось приховати або завуалювати свої «темні справи».

Тому інститут кураторства потрібно розвивати. Кураторами повинні ставати високопрофесійні, високооплачувані фахівці в банківських і фінансових операціях, які будуть краще за головного бухгалтера, краще за голову правління знати, як працює банк, які він може використовувати прийоми для того, щоб приховати наявність серйозних проблем у роботі.

Менеджмент, який хоче «покласти» банк і вивести гроші, буде показувати куратору, що у фінустанові все добре. Але той, як детектив, повинен виявити, що за легальними, на перший погляд, операціями приховано шахрайство.

Поки ж ми, на жаль, не стикалися з такими випадками, коли куратор міг чомусь зарадити в банку, тому що Нацбанк не бере на ці посади хороших фахівців. Причому гроші, щоб платити таким фахівцям хорошу зарплату, в НБУ є.

Також доцільним видається діалог НБУ з міжнародними структурами, ─ донорами, які могли б для цілей збереження банківської системи в Україні почати частково фінансувати зарплати хоча б певного роду чиновників, важливих для цієї системи і економіки в цілому. Щоб у куратора не виникало бажання брати хабар у менеджменту банку, який він курирує. Але щоб було прагнення йти на службу, розуміючи, що тієї зарплати, яку він чесно заробляє, вистачає на гідне утримання сім'ї. Все, насправді, впирається саме в це.

Глобальний офшорний ринок закривається. Він закриється і для України. Офшорні компанії вже не будуть офшорними в традиційному розумінні

Також Україні варто серйозно задуматися над всесвітнім трендом деофшоризацію і приєднатися до ініціативи Організації економічної співпраці та розвитку щодо автоматичного обміну податковою інформацією. Сьогодні вже 101 країна і практично всі офшорні юрисдикції підписали відповідну конвенцію. Що стосується України, то тут навіть немає впевненості в тому, що конвенція буде підписана в найближчі два-три роки.

Але глобальний офшорний ринок закривається. Він закриється і для України. Офшорні компанії вже не будуть офшорними в традиційному розумінні. Можливо, вони будуть використовуватися для грамотного структурування міжнародних транзакцій із використанням англійського права, а не для відмивання грошей і корупційних схем. І такий крок можна однозначно вітати.

Ну і найголовніше завдання, вирішення якого допоможе запобігти відтоку активів з України, ─ це мінімізація причин виведення капіталу. Бізнесу не вигідно тримати гроші в нашій країні, тому що йде спад економіки, який, у тому числі, пов'язаний з військовими діями на сході. А капітал любить бути там, де спокійно. І в зв'язку з цим не можна підходити до питання виведення капіталу тільки з тієї точки зору, що виключно дії Нацбанку могли б виправити ситуацію. Звичайно, недоліки в роботі регулятора є, і їх потрібно виправляти, на них потрібно звертати увагу. Але також важлива стабілізація ситуації в політиці, економіці, оптимізація податкової системи: зменшення кількості податків, зниження їх ставок, спрощення сплати.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 1
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Larry Ellison
Larry Ellison — 27.07.2018, 18:12

ВАМ НУЖНО КРЕДИТ

Вы деловой человек или женщина? Вам нужны средства, чтобы начать свой бизнес? Вам нужен кредит, чтобы погасить свой долг или погасить счета или начать хороший бизнес? Вам нужны средства для финансирования вашего проекта? E-mail: ( larryellisonfinance@gmail.com ) Мы предлагаем гарантированные кредитные услуги любой суммы и в любую точку мира для (физических лиц, компаний, риэлтеров и корпоративных органов) при нашей превосходной процентной ставке 2%. Для получения дополнительной информации отправьте ответы на следующий E-mail адрес: larryellisonfinance@gmail.com

Останні погляди
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
Експортні міфи, або Як підкорити Велику Китайську стіну
Ринок КНР дуже привабливий для експортерів усього світу, продукція яких сьогодні китайському споживачеві здається набагато цікавішою, ніж українська
Скільки коштує професійне вигорання персоналу
І як бізнес може застрахуватися від проблем зі співробітниками
Розрубати гордіїв вузол: єврооблігаційні LPN-структури і нові правила оподаткування
Про нові правила оподаткування відсотків, що виплачуються українськими емітентами так званих «облігацій участі в кредиті» на міжнародних ринках капіталу
Примус у приватному порядку: нововведення в сфері виконання судових рішень
Чи стане інститут приватних виконавців необхідною і достатньою умовою ефективної і об'єктивної роботи судової системи