Як новий формат державних послуг може допомогти в боротьбі з корупцією

Чому Україні необхідно якнайшвидше впровадити адмінреформи
Як новий формат державних послуг може допомогти в боротьбі з корупцією
Фото Shutterstock

Україна визнана однією з найбільш корумпованих країн у Європі та Центральній Азії, поряд з Вірменією, Боснією і Герцеговиною, Литвою, Молдовою, Росією і Сербією. Про це йдеться в результатах дослідження Міжнародної організації по боротьбі з корупцією Transparency International.

«Зазначені країни отримали найгірші оцінки з усіх ключових питань, що стосуються корупції. Респонденти Transparency International зокрема відзначили високий рівень корупції серед членів парламенту, високий рівень хабарів, а також негативні соціальні умови для антикорупційних дій», ─ повідомляється в документі, оприлюдненому на веб-сайті організації. Більше того, зазначає Transparency International, Україна найменш активна в подоланні проблеми корупції.

Один з основних шляхів виходу з подібної ситуації ─ кардинальне реформування системи надання адміністративних послуг, вважає екс-перший заступник голови Київської ОДА Лев Парцхаладзе.

За яким критерієм люди оцінюють роботу влади? В першу чергу, за якістю життя громадян, а значить ─ за сервісом надання державних послуг. За швидкістю і простотою отримання дозвільних та реєстраційних документів можна судити про рівень розвитку держави. Україна ─ молода держава з величезним «радянським» багажем, і робить лише перші кроки на шляху ефективного реформування. При цьому величезну позитивну роль тут відіграє процес децентралізації. Об'єднання територіальних громад ─ найбільш підходящий період для переоцінки плюсів і мінусів існуючої системи і перезапуску адміністративних послуг у новому форматі ─ більш якісному, сучасному і комфортному для громадян.

Впровадження нових технологій і ефективних методів роботи, які нищать корупцію, має стати одним із пріоритетів для нашої країни. Більше того, зараз регіони отримують значно більше можливостей для розвитку. Так, державний фонд регіонального розвитку в цьому році становить 3 млрд гривень, а в наступному буде збільшений в кілька разів ─ до 9 млрд. Ще мільярд буде виділено в якості субвенції на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад, що теж дуже важливо.

Люди на місцях повинні самі визначати пріоритетні напрямки розвитку та реформування. Які інфраструктурні об'єкти і сфери вимагають першочергового вкладення коштів, найкраще знає місцева громада. У зв'язку з цим, впровадження якісних і сучасних адміністративних послуг ─ те, з чим люди стикаються щодня, ─ стане одним із найефективніших інструментів реформи децентралізації в Україні. Суспільний запит на це назрів уже давно.

Державний фонд регіонального розвитку в цьому році становить 3 млрд гривень, а в наступному буде збільшений до 9 млрд. Ще мільярд буде виділено в якості субвенції на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад

Раніше, по суті, не було альтернативи існуючій системі. Свого часу, прагнення людей «оптимізувати» цей процес ─ оформити необхідні документи швидше і не стояти в чергах ─ і породило корупційний елемент. Було легше і простіше дати хабар, ніж місяцями боротися з вітряними млинами державного апарату. Так, спроби знайти «обхідні шляхи» вирішення нагальних питань, які поступово переросли в масову практику, просто потопили країну в корупції. Вона, насправді, зароджується саме на побутовому рівні, а згодом попит формує «вигідну» пропозицію на вищому рівні. Далі корупція поширюється як небезпечна інфекція, вражаючи всі органи суспільства. Лікування вимагає комплексних заходів і тривалого періоду відновлення. Але доклавши максимум зусиль і волі, побороти корупційну складову цілком можливо і реально.

Вже сьогодні новий формат якісних безкорупційних адміністративних послуг в країні існує і активно набирає обертів. Єдині стандарти роботи, сучасне програмне забезпечення, кваліфіковані фахівці, які дійсно хочуть допомогти, зручність і швидкість ─ це ті принципи, які повинні стати основою реформування сфери по всій країні. Сфери, де немає хабарів, де переосмислено саме поняття якості та комфорту. Де менеджер не відсилає людину по N-ному колу за черговою довідкою. Де процедура надання адмінпослуг прозора і зрозуміла, причому всюди ─ і в місті-мільйоннику, і в невеликому населеному пункті.

По суті, мова йде вже про нову культуру і новий рівень державних послуг. До сьогодні позитивний досвід взаємодії з державними органами був швидше винятком для українців. На щастя, зрушення є.

Свого часу Грузії, завдяки запуску будинків юстиції, вдалося кардинально змінитися ─ в 2012 році вона стала першою серед всіх країн світу в рейтингу Doing Вusiness за показником реєстрації власності

Цього року Україна піднялася ще на три сходинки в рейтингу Doing Business порівняно з минулим роком, зайнявши 80-е місце серед 190 країн світу. За реєстрацію підприємств ми покращили показники на цілих 10 рядків, зайнявши 20 місце! На 6 позицій також піднялися в оподаткуванні ─ до 84-го місця. Позитивні зрушення є, вони очевидні. Але можуть бути куди більш істотними, якщо рухатися в цьому напрямку системно і послідовно.

Свого часу Грузії, завдяки запуску будинків юстиції, вдалося кардинально змінитися ─ в 2012 році вона стала першою серед всіх країн світу в рейтингу Doing Вusiness за показником реєстрації власності. За легкістю запуску бізнесу країна зайняла сьому позицію, щодо отримання дозволів на будівництво стала четвертою, з кредитування ─ восьмою. Завдяки такому прориву вже наступного року Грузія увійшла в десятку лідерів міжнародного рейтингу, першою серед всіх держав з економікою, що розвивається. І по сьогодні продовжує бути прикладом для багатьох країн.

Крім того, як показує практика, адміністративна реформа дає відчутний стимул до розвитку іншим сферам. Бізнесу як локомотиву економіки, в тому числі, іноземного. Сьогодні Україні критично важливо створити сприятливі умови для залучення інвестицій. Адже успішні проекти і серйозні вкладення в економіку можливі тільки за умови зрозумілих прозорих правил, гарантії захисту прав інвесторів і придушення корупції.

Це реальніше, ніж здається. Приклади інших країн і набутий нами досвід підтверджують це. Головне, не зупинятися і продовжувати діяти, тому що назад дороги немає.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Останні погляди
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
Експортні міфи, або Як підкорити Велику Китайську стіну
Ринок КНР дуже привабливий для експортерів усього світу, продукція яких сьогодні китайському споживачеві здається набагато цікавішою, ніж українська
Скільки коштує професійне вигорання персоналу
І як бізнес може застрахуватися від проблем зі співробітниками
Розрубати гордіїв вузол: єврооблігаційні LPN-структури і нові правила оподаткування
Про нові правила оподаткування відсотків, що виплачуються українськими емітентами так званих «облігацій участі в кредиті» на міжнародних ринках капіталу
Примус у приватному порядку: нововведення в сфері виконання судових рішень
Чи стане інститут приватних виконавців необхідною і достатньою умовою ефективної і об'єктивної роботи судової системи