Географія в законі: як отримати право на зазначення місця походження товарів

Детальніше про нововведення щодо правової охорони географічних зазначень походження товарів
Географія в законі: як отримати право на зазначення місця походження товарів
Фото Ruthie / unsplash

25 січня 2017 року уряд підтримав розроблений Мінекономрозвитку законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення правової охорони географічних зазначень».

Зміни, згідно з цим законопроектом, вносяться головним чином в закон України «Про охорону прав на зазначення походження товарів», змінюючи тим самим і сама його назву ─ на закон України «Про правову охорону географічних зазначень», таким чином приводячи термінологію щодо географічних зазначень у відповідність із Цивільним кодексом України.

Згідно з проектом закону, вводиться єдиний широкий термін «географічне зазначення», що означає найменування, яке ідентифікує товар, що походить із певної географічної місцевості, і який має особливу якість, репутацію або інші характеристики, обумовлені головним чином цією географічною місцевістю, якщо хоча б один з етапів його виробництва здійснюється на зазначеній географічній території.

Мета законопроекту ─ приведення законодавства України у відповідність до вимог Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом щодо географічних зазначень походження товарів.

Законопроектом передбачається ввести нове єдине поняття «специфікація товару», що об'єднує в собі сукупність відомостей про товар, для маркування якого використовується географічне зазначення, узгоджених уповноваженим органом (найменування та опис товару, сировини, основні фізичні, хімічні і т.п. характеристики товару, межі географічної місцевості, де виробляється товар, територію виробництва сировини, опис способів виробництва товару і т.д.).

На відміну від чинної редакції закону України «Про охорону прав на зазначення походження товарів», законопроект передбачає право на реєстрацію географічного зазначення тільки об'єднанням осіб, які у вказаній географічній місцевості виробляють товар і/або добувають (переробляють) сировину для товару.

Якщо на дату подання заявки однією особою вона є єдиним виробником, а згодом з'явиться ще один виробник, то як другому виробнику пізніше отримати таку реєстрацію ─ невідомо

При цьому право реєстрації географічного зазначення може бути надано одній фізичній або юридичній особі, але лише при дотриманні двох умов:

  • вона є єдиним виробником, який бажає подати заявку на реєстрацію;
  • географічна територія, де здійснюється виробництво, переробка, приготування товару, має характеристики, що істотно відрізняються від прилеглих територій.

Незрозумілий момент у даному положенні: якщо на дату подання заявки однією особою вона є єдиним виробником, а згодом з'явиться ще один виробник, то як другому виробнику пізніше отримати таку реєстрацію ─ невідомо.

Відповідно до вимог Угоди, географічні зазначення повинні охоронятися, серед іншого, від будь-якої імітації, в тому числі з поєднанням слів «стиль», «тип», «спосіб» і т.п.

У зв'язку з цим у законопроекті передбачено право осіб, які мають право використовувати географічне зазначення, забороняти, серед іншого, використання іншими особами вирази зі словами: «стиль», «тип», «спосіб», «імітація», «смак», «подібний» та ін.

Слід зазначити, що українські виробники досить часто сьогодні використовують такі вирази на упаковці своєї продукції, тому в разі прийняття змін до такої редакції їм доведеться придумувати нові назви для цих продуктів.

І навіть споживачам буде складно в даному випадку розібратися, оскільки оригінальні продукти (той же грецький сир фета, французьке шампанське, французький коньяк) для українського споживача здебільшого недоступні через їх ціни.

Більше того, для більшості українських споживачів глобально відомі географічні зазначення давно стали видовими назвами, тобто загальновживаними назвами певних товарів. Наприклад, шампанське, коньяк, портвейн.

Законопроектом передбачається таке нововведення, як припинення дії реєстрації географічного зазначення за заявою будь-якої зацікавленої особи на підставі його невикористання протягом семи років з дня публікації відомостей про його реєстрацію або з іншої дати після цієї публікації.

Правова охорона географічних зазначень має величезне значення для виробників товарів, які мають будь-які унікальні властивості завдяки географічній місцевості

Треба додати, що в українських виробників, які використовують зараз географічні зазначення Європейського Союзу, є відстрочка на сім-десять років, щоб змінити назви своїх товарів під такими вказівками і донести їх до споживачів.

Безумовно, правова охорона географічних зазначень має величезне значення для виробників товарів, які мають будь-які унікальні властивості завдяки географічній місцевості.

Як свідчить база даних зареєстрованих товарних знаків, сьогодні є багато реєстрацій із використанням зазначень походження товарів на ім'я фізичних і юридичних осіб, які не мають ніякого відношення до географічної місцевості. Тому важливо також не допускати реєстрації товарних знаків, які можуть ввести в оману споживачів щодо походження товарів.

Є надія, що в разі прийняття даного законопроекту географічні назви (як українські, так і європейські) отримають належну правову охорону і будуть також захищені від зіткнення з товарними знаками.

Якщо Ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
FORBES У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
Коментарів 0
Увійдіть, щоб опублікувати коментар
Останні погляди
Найтемніший час перед світанком: як подолати кризу в компанії
Які завдання ляжуть на плечі команди, а які ─ безпосередньо на власника
Колектори і юрособи: з бізнесом не церемоняться
Чим відрізняється поведінка колекторських структур стосовно боржників-фізосіб і бізнесменів
Скромна чарівність біткоіна: українські реалії використання криптовалют
Хоча криптовалюти поки що офіційно заборонені в Україні, країна входить у топ-5 країн світу за кількістю користувачів різними біткоін-гаманцями
Новий-старий порядок атестації від Мін'юсту: що змінилося
Про особливості нового порядку атестування складу Державної кримінально-виконавчої служби України
Експортні міфи, або Як підкорити Велику Китайську стіну
Ринок КНР дуже привабливий для експортерів усього світу, продукція яких сьогодні китайському споживачеві здається набагато цікавішою, ніж українська
Скільки коштує професійне вигорання персоналу
І як бізнес може застрахуватися від проблем зі співробітниками
Розрубати гордіїв вузол: єврооблігаційні LPN-структури і нові правила оподаткування
Про нові правила оподаткування відсотків, що виплачуються українськими емітентами так званих «облігацій участі в кредиті» на міжнародних ринках капіталу
Примус у приватному порядку: нововведення в сфері виконання судових рішень
Чи стане інститут приватних виконавців необхідною і достатньою умовою ефективної і об'єктивної роботи судової системи